Jak radzić sobie za kierownicą podczas największych upałów? W jaki sposób chronić auto przed wysokimi temperaturami?
Upał jest zjawiskiem wysoce niekorzystnym tak dla kierowcy, jak i dla samochodu. Dla kierowcy oznacza zmęczenie, spadek koncentracji, czasem wręcz zagrożenie zdrowia, a dla auta problemy z silnikiem i nie tylko. Jak powinniście chronić przed upałami siebie i swoje samochody?

Fale afrykańskich upałów docierają do nas z zaskakującą regularnością. Od kilku już lat w każde kolejne wakacje mamy do czynienia z utrzymującymi się przez co najmniej 2 tygodnie upałami sięgającymi powyżej 30℃. Z upałami tymi wiąże się spore obciążenie dla każdego, kto musi mimo wszystko normalnie funkcjonować, w tym również korzystać z samochodu. Obciążenie to jednak nie dotyczy wyłącznie ludzi, ale dotyka też wszelkich maszyn, zwłaszcza tak często eksploatowanych, jak auta osobowe. Czy są jakieś sposoby na ograniczenie oddziaływania wysokich temperatur? Co może zrobić kierowca, aby ochronić siebie i swoich pasażerów? Co może zrobić właściciel samochodu, aby zatroszczyć się odpowiednio o narażony na przegrzanie pojazd? Posłuchajcie rad ekspertów iParts.pl!
Jak chronić przed słońcem samochód na parkingu? Do czego może doprowadzić słońce operujące na nieosłoniętym nadwoziu?
Zapewne wszyscy chcielibyśmy żyć w świecie, w którym parkingi byłyby schowane głęboko pod ziemią lub przynajmniej zadaszone. Ileż problemów udałoby się dzięki temu uniknąć – tak samo zimą, jak i latem. Dopóki jednak nie doczekamy się równie bajkowych czasów, musimy radzić sobie na własną rękę. W przypadku upałów oznacza to przede wszystkim parkowanie w cieniu, jednak ten luksus w wielkich miastach coraz rzadziej bywa dostępny. Co nam pozostaje?
Parkując auto na otwartym, mocno nasłonecznionym parkingu, w naprawdę gorące dni pamiętajcie o:
- Osłonach przeciwsłonecznych – w branży występują również jako pokrowce przeciwsłoneczne, zasłonki lub żaluzje przeciwsłoneczne. Ich stosownie naprawdę robi różnicę. Temperatura w samochodzie wystawionym przez godzinę na działanie słońca, dochodzi do 50℃, a czasem nawet i wyższej. Założenie maty odblaskowej na samą tylko przednią szybę obniża tę wartość o ok. 15℃. To naprawdę dużo!
- Niepozostawianiu uchylonych szyb – wiele osób ciągle wierzy w to, że uchylone lekko szyby w aucie ograniczą nagrzewanie jego wnętrza. Otóż, nie ograniczą. Mało tego, potrafią nawet podnieść temperaturę w środku o kilka stopni. Nie róbcie tego także z uwagi na bezpieczeństwo swoich pojazdów.
- Przewietrzeniu auta przed zajęciem miejsca za kierownicą – auto stojące przez co najmniej godzinę w największym upale przypomina duży, mobilny piekarnik. Nie dość, że wsiadając do niego zaraz po wyjściu z klimatyzowanego sklepu, możecie doznać niemiłego szoku termicznego, to dodatkowo nawdychacie się oparów wydzielanych przy tej temperaturze przez wszystkie samochodowe plastiki. Dlatego zawsze zaczynajcie od otwarcia wszystkich drzwi i przewietrzenia auta. Choć na chwilę.
I jeszcze jedno – nigdy, ale to nigdy i pod żadnym warunkiem nie pozostawiajcie podczas upału w samochodzie dziecka, czworonoga, czy choćby nawet rybek akwariowych razem z całym akwarium. Jest bowiem wielce prawdopodobne, że nie będziecie mieli już do czego wracać.
Daniel Bieleń – ekspert iParts.pl
Jak chronić auto przed upałem podczas jazdy? W jaki sposób chronić przed gorącem samego siebie?
Auto stało na parkingu przez kilka godzin? Nadwozie rozgrzało się do czerwoności? Pewnie więc i silnik jest już na tyle gorący, że można z miejsca dać ostro „po garach”? Nic z tych rzeczy! Ten błąd popełnia wielu niedoświadczonych kierowców, dla których upał oznacza też brak konieczności miarowego rozgrzewania silnika. Nawet przy 35℃ w cieniu, zanim zmusicie silnik do poważnego wysiłku, nadal będzie on wymagał odpowiedniego rozgrzania. Jakie jeszcze błędy lubią popełniać kierowcy, gdy temperatura na zewnątrz wykracza grubo ponad przeciętną?
- Brak kontroli płynów eksploatacyjnych – wszystkich, nie tylko stanu paliwa czy oleju, ale też płynu chłodniczego czy nawet płynu do spryskiwaczy. Pamiętajcie, że przy wysokich temperaturach płyny samochodowe będą parować przez wszystkie, najmniejsze nawet pory w przewodach gumowych. Niech Was nie zaskoczy również nagły wzrost zużycia oleju silnikowego. W czasie upałów jest to zjawisko naturalne (w końcu silnik też musi coś pić).
- Brak stałej kontroli temperatury silnika – ta znaczenie ma zawsze, nie tylko podczas afrykańskich upałów, ale w gorące dni w każdej chwili może zaskoczyć swoją wartością. Przy wysokich temperaturach do przegrzania silnika może dojść bardzo szybko, dlatego stałe zwracanie uwagi na wskazania czujnika powinno stanowić dobrą praktykę – zwłaszcza wśród kierowców poruszających się głównie po mieście.
- Podróżowanie w najgorętszych porach dnia – jeśli nie jest to absolutnie nieuniknione, nie wyruszajcie w dłuższą podróż w godzinach południowych. Godzina jazdy w takich warunkach zmęczy Was bardziej, niż 3 godziny podróży rano lub wieczorem. Jeśli nie czujecie się na siłach, żeby jechać w nocy, spróbujcie wyjechać wczesnym rankiem i zaplanujcie sobie przerwę ok. godziny 11. W dalszą drogę ruszycie, gdy najgorszy upał już zelżeje.
A skoro zacząłem już o wpływie upałów na kierowcę, warto byłoby zwrócić uwagę na prawidłowe przygotowanie do jazdy w takich warunkach. Przede wszystkim musicie mieć zawsze przy sobie wodę lub napój izotoniczny (nic ciężkiego i bardzo słodkiego), okulary przeciwsłoneczne (odblaski ostrego słońca potrafią bardzo zmęczyć wzrok) i co najmniej jeden ręcznik (przyda się choćby do zrobienia zimnego kompresu na kark w czasie postoju). Pamiętajcie też, aby nie przesadzać z klimatyzacją i rozsądnie dostosowywać temperaturę w kabinie. Cóż bowiem z tego, że dojedziecie na miejsce komfortowo, jeśli na następny dzień z nóg zetnie Was angina lub zapalenie mięśni?
Piotr Żaczek – ekspert iParts.pl