Przepalony tłumik samochody to zjawisko częste w starych, zaniedbanych samochodach, ale nie tylko. Czasem, a może wręcz coraz częściej, do przepalenia tłumika dochodzi w autach relatywnie nowych. Z jakich powodów? Jak radzić sobie z podobną usterką?

Tłumik samochodowy to wielka, metalowa puszka wisząca pod samochodem. Nie każdy kierowca zastanawia się nad tym, czemu ów tłumik w ogóle służy. Nie każdy rozumie jego znaczenie dla działania układu wydechowego i dalej – dla pracy samego silnika. Z tych to między innymi powodów tłumiki traktowane są często, jako coś, co jest, bo po prostu już tu było i niekoniecznie należy poświęcać temu więcej uwagi. I takie mniej więcej podejście prowadzi często do sytuacji, w której kierowca nagle orientuje się, iż coś jest nie tak z jego autem. Coś się zaczęło tłuc, zgrzytać lub terkotać, z niewiadomych przyczyn nagle kabina wypełnia się zapachem spalin, silnik zaczął mieć problemy z odpaleniem lub dławi się przy byle okazji. Skąd biorą się te wszystkie problemy? Ich przyczyną może być właśnie tłumik, a dokładniej zjawisko zwane przepaleniem tłumika samochodowego. Zwykle jest to przepalenie tłumika końcowego, ale nie traktujcie tego jako regułę. Do nieszczelności w układzie wydechowym może dojść na dosłownie każdym jego odcinku, poczynając od łączenia z kolektorem wydechowym. Dlaczego do tego przepalenia dochodzi? Jakie są objawy tego typu usterki? W jaki sposób postępować po jej wykryciu? Warto, abyście poznali odpowiedzi właśnie na te pytania.

Co jest przyczyną przepalania się tłumików samochodowych? Jak można temu zapobiegać?

Tłumik środkowy POLMOSTRÓW 30.257

Tłumik środkowy POLMOSTRÓW 30.257

Tłumik samochodowy pracuje w wyjątkowo nieprzyjaznym środowisku i już samo to wystarczyłoby za powód, dla którego dochodzi do jego przepalania. Mamy tu bowiem:

  • temperaturę spalin wynoszącą przeciętnie pomiędzy 600 a 700,
  • agresywne związki chemiczne niesione wraz ze spalinami i powodujące stopniowe „przeżeranie” nawet najwyższej jakości stali,
  • wodę w każdej postaci osiadającą na wydechu,
  • sól, która w połączeniu z wodą przyczynia się do wzmożonej korozji,
  • wszelkie inne zanieczyszczenia, jakie mogą zalegać na naszych drogach i które z wodą lub pyłem mogą osiadać na tłumikach oraz pozostałych elementach wydechu.

Teoretycznie za zjawisko przepalania tłumika powinna odpowiadać sama temperatura, ale to nie jest prawda. Wysoka temperatura spalin jest tu jedynie tym czynnikiem, który ostatecznie doprowadza do nieszczelności w osłabionym przez pozostałe zjawiska tłumiku. Do przepalenia tłumika na skutek samej tylko temperatury spalin dochodzi w skrajnie rzadkich przypadkach. Uwaga! Niską jakość materiałów użytych do produkcji tłumika również należy uznać za zjawisko sprzyjające jego przepaleniu.

Jak rozpoznać, że tłumik samochodu uległ przepaleniu? Jakie objawy daje przepalony tłumik?

Tłumik końcowy POLMOSTRÓW 30.615

Tłumik końcowy POLMOSTRÓW 30.615

Kiedy tłumik samochodu ulegnie przepaleniu, dochodzi w nim do nieszczelności czyli – mówiąc wprost – pojawia się w nim dziura. Dziura ta może być większa lub mniejsza, ale nie zawsze łatwa do zauważenia. Jako że tłumik znajduje się pod samochodem, odkrycie takiej nieszczelności możliwe jest jedynie po zejściu pod auto. Możemy jednak zwrócić uwagę na sygnały charakterystyczne dla przepalonego tłumika, które to objawy zauważalne i odczuwalne są z pozycji kierowcy. Co to za objawy?

  1. Hałas – przepalony tłumik sprawia, że cały wydech zaczyna wydawać inne, z reguły znacznie głośniejsze dźwięki. Jeśli do nieszczelności doszło nagle, praktycznie każdy kierowca będzie w stanie wyczuć tę wcale nie taką subtelną różnicę. Po uruchomieniu silnika pojawia się tzw. „pierdzenie”, klekotanie, buczenie czy inne jeszcze warianty zwracające uwagę wszystkich w najbliższej okolicy.
  2. Problemy z pracą silnika – w zależności od rozmiaru nieszczelności, przepalony tłumik może powodować większe lub mniejsze problemy z uruchomieniem silnika, prowadzić do dławienia się jednostki bez żadnego logicznego powodu, a nawet skutkować spadkiem jego mocy. Dzieje się tak m.in. dlatego, że przepalony tłumik przestaje pełnić swoje zadanie prawidłowo, przez co część trafiających do niech spalin może cofać się do kolektora wydechowego i zakłócać pracę motoru.
  3. Zapach spalin w kabinie pasażerskiej – jeśli spaliny nie są wyprowadzane poza obrys samochodu, ale uciekają na boki przez nieszczelności w przepalonym tłumiku, mają tendencję do przesuwania się na przód samochodu, unoszenia się ponad maską, skąd są zasysane do kabiny. Skutkuje to łatwo wyczuwalnym zapachem spalin, którego nie tłumaczą np. stojące przed nami auta.

Każdy z wymienionych wyżej objawów powinien skłonić Was do zejść pod auto i obejrzenia dokładnie całego układu wydechowego. Odkrycie nieszczelności w przepalonym tłumiku będzie najlepszym potwierdzeniem podejrzeń, które powinny się w takiej sytuacji pojawić.

Zestaw montażowy rury wydechowej TOPRAN

Zestaw montażowy rury wydechowej TOPRAN

W jaki sposób można radzić sobie z przepalonym tłumikiem? Którą metodę naprawy tej usterki warto wybrać?

W jednym z naszych poprzednich poradników pt. „Przerdzewiały, dziurawy tłumik w samochodzie i 4 proste sposoby na to, jak go naprawić” poświęciliśmy sporo miejsca sposobom radzenia sobie z dziurawym, nieszczelnym, a więc i przepalonym tłumikiem. Znajdziecie tam podane możliwe rozwiązania. Pamiętajcie jednak, że fakt, iż coś jest możliwe, nie znaczy wcale, że jest zalecane. Z wielu względów, o których być może wspomnimy jeszcze przy innej okazji, najlepszym sposobem radzenia sobie z przepalonym tłumikiem była, jest i będzie jego wymiana.