Przechowywanie opon samochodowych, jednosezonowych – letnich lub zimowych – ma ogromny wpływ na ich żywotność. Jak należy przechowywać te opony, aby ich żywotność maksymalnie wydłużyć?

Standardowa opona jednosezonowa, letnia lub zimowa, w ciągu całorocznego cyklu pracuje ciężko przez kilka miesięcy, by przez kolejne kilka odpoczywać i czekać na ponowne użycie. Takie wakacje dla opon są w stanie zarówno wydłużyć ich żywotność, jak i wyraźnie ją skrócić. Wszystko zależy od tego, w jakich warunkach przyjdzie im spędzić czas pomiędzy kolejnymi sezonami. Jeśli czas ten spędzą w warunkach niesprzyjających, nieprzygotowane i w nieodpowiednim środowisku, może się zdarzyć, że będą to ich ostatnie w życiu wakacje – na kolejny sezon będziecie musieli znaleźć sobie już nowe opony. Jeśli jednak do przechowywania opon podejdziecie poważnie i postąpicie z nimi tak, jak radzą nasi eksperci, Wasze opony posłużą Wam spokojnie nawet przez 10 kolejnych sezonów, nie tracąc po drodze praktycznie niczego ze swoich oryginalnych właściwości (może poza wysokością bieżnika). Jak powinniście przechowywać swoje opony samochodowe, aby osiągnąć podobny wynik?

Krok 1. Sprawdzanie stanu zdemontowanych opon

Co jest pierwszą rzeczą – pyta Piotr Żaczek, wieloletni ekspert iParts.pl – jaką powinien zrobić kierowca ze zdemontowanymi właśnie oponami letnimi lub zimowymi? Umyć je? Zabezpieczyć pokrowcami? Oznaczyć miejsca, w których były zamontowane? Nic z tych rzeczy. Pierwszym krokiem po wymianie opon sezonowych zawsze jest sprawdzenie stanu zdjętego ogumienia.

Ten pierwszy i najważniejszy krok w całej procedurze postępowania ze zdemontowanymi właśnie oponami czy całymi kołami, jest jednocześnie krokiem najważniejszym. I to z kilku powodów. Sprawdzenie stanu ogumienia, obejrzenie dokładne bieżnika, rantów, felg i pozostałych elementów, pozwala natychmiast wykryć wszelkie uszkodzenia i równie natychmiast zareagować. Dzięki temu:

  • unikniecie niemiłej niespodzianki na początku kolejnego sezonu,
  • uszkodzone opony lub felgi zdołacie spokojnie naprawić przed kolejnym założeniem ich do samochodu,
  • jeśli uszkodzenie wyklucza naprawę, spokojnie zamówicie sobie nowy komplet opon na kolejny sezon,
  • nowe opony na kolejny sezon kupicie zawsze w niższej cenie pod koniec tego sezonu, na który są przeznaczone. Dlatego gdy np. jesienią stwierdzicie, że Wasze letnie opony nie nadają się już do ponownego założenia, to właśnie wówczas będzie najlepszy moment na kupno nowych.

Zanim więc zabierzecie się za przechowywanie opon, sprawdźcie najpierw, czy faktycznie jest co przechowywać.

Krok 2. Mycie, czyszczenie i konserwacja opon odkładanych na kolejny sezon

Obejrzeliście już swoje opony i doszliście do wniosku, że spokojnie jeszcze co najmniej jeden sezon pojeżdżą. I co dalej? Do wora i na strych? No nie. Zanim znajdziecie im jakieś przytulne miejsce do leżakowania przez najbliższych kilka miesięcy, musicie je do tego leżakowania przygotować. Jak zrobić to dobrze?

Same opony lub pełne koła po zdjęciu i dokładnym obejrzeniu, musicie teraz odczyścić i zakonserwować. Zabiegi te powinniście przeprowadzać w następującej kolejności:

  • usunięcie z bieżnika wszelkich kamieni, żwiru, kawałków szkła czy wbitego w gumę metalu;
  • staranne umycie i wyszorowanie całej opony przy użyciu odpowiedniego preparatu – możecie w tym celu użyć np. płynu do opon K2 Bold 700 ml;
  • dokładne wyczyszczenie felgi – tu również warto użyć specjalnie do tego przygotowanej chemii, w rodzaju płynu do czyszczenia felg SONAX Xtreme 500 ml;
  • pokrycie czystej i suchej już opony preparatem konserwującym, chroniącym mieszankę gumową przed promieniami UV oraz przed utratą jej naturalnej sprężystości – może to być np. nasz płyn do renowacji opon Turtle Wax 70-178 Wet’n’Black 500ml.

Dopiero z tak odpucowanymi oponami możecie przejść do kroku kolejnego, którym jest…

Krok 3. Zakładanie pokrowców na opony lub całe koła

I teraz tak, wracacie od wulkanizatora ze zdjętymi oponami – mówi Daniel Bień, ekspert iParts.pl – myjecie je starannie, pakujecie w foliowe worki i odkładacie na miejsce. Tak? Otóż nie. Tak właśnie robić z oponami nie wolno. Foliowe worki na koła, w których często przewożone są opony, nie służą do ich przechowywania, a już na pewno nie przez cały sezon. Folia to rozwiązanie doraźne, mające służyć tylko na chwilę, na przykład podczas transportu. Do przechowywania kół czy samych opon zupełnie się nie nadają.

Jeśli chcecie zabezpieczyć swoje opony należycie, użyjcie do tego specjalnych pokrowców. Takie pokrowce znajdziecie w naszym sklepie w różnych rozmiarach, np.:

Pamiętajcie, że opakowane w folię opony nie mają szansy doschnąć do końca (bark wymiany powietrza), a zbierająca się w środku para wodna może doprowadzić do uszkodzenia gumy (miejscowego wybrzuszenia lub sparcenia). Pokrowce są tu najbezpieczniejszym rozwiązaniem.

Krok 4. Przechowywanie opon lub całych kół w taki sposób, aby nie uległy uszkodzeniu

Samo przechowywania opon, czyli to, na czym tak wielu kierowców skupia się najbardziej, to już naprawdę nic trudnego. Wystarczy tylko pamiętać o tych kilku prostych zasadach:

  • opony przechowujcie w temperaturze od 10 do 25, przy wilgotności nie przekraczającej 70% (musi to być w miarę ciepłe i suche miejsce);
  • same opony zdjęte z felg przechowywać należy na specjalnych stojakach, nigdy ułożone w stos czy umieszczone na wieszakach;
  • pełne koła, a więc opony na felgach, możecie przechowywać ułożone jedna na drugiej (najlepiej na kartonowej lub drewnianej podkładce, mogą być też przedzielone kartonowymi przekładkami) lub zawieszone na hakach.

Pamiętajcie również, aby nie składować opon w pobliżu źródeł ciepła, a więc raczej trzymajcie je z dala od grzejnika.