Współczesne samochody to konstrukcje znacznie bardzie precyzyjne i wymagające, niż jeszcze 20-30 lat temu. Do ich codziennej obsługi są więc wymagane odpowiednio precyzyjne i czułe narzędzia. Jednymi z takich narzędzi są właśnie klucze dynamometryczne, bez których trudno obecnie wyobrazić sobie wyposażenie jakiegokolwiek garażu. Dlaczego?

Czasy, kiedy śruby dokręcało się do oporu, ile sił w rękach lub nogach, już minęły. Współczesne samochody posiadają łączenia śrubowe wymagające zadziałania na nie ze ściśle wyliczoną i podaną przez producenta siłą. Błąd w zakresie 10 Nm może skończyć się katastrofą, tak dla samego auta, jak i dla jego właściciela. Jeśli więc zamierzacie samodzielnie zajmować się swoim pojazdem, musicie dołączyć do swojego garażowego zestawu narzędzi przynajmniej jeden, dobrej jakości i prawidłowo dobrany klucz dynamometryczny. Czym powinniście się kierować przy jego wyborze?

Klczu dynamometryczny Rocks

Szukacie kluczy dynamometrycznych? Sprawdźcie, co macie do wyboru

Na rynku dostępnych jest obecnie kilka wersji kluczy dynamometrycznych, różniących się od siebie zastosowanym mechanizmem i zaawansowaniem technologicznym. Możecie więc wybierać spośród:

  • kluczy dynamometrycznych wskazówkowych – dla Was najważniejszą charakterystyką tego typu kluczy jest to, iż są to klucze mechaniczne z ogranicznikiem wskazówkowym (wskazówka klucza pokazuje aktualną siłę, z jaką dokręcana jest śruba);
  • kluczy dynamometrycznych mechanicznych – również są to klucze mechaniczne, jednak tu rolę wskazówki pełni mechanizm blokujący. Po osiągnięciu wybranej mocy dokręcenia, mechanizm ten blokuje klucz w aktualnej pozycji, informując dodatkowo użytkownika cichym kliknięciem;
  • klucz dynamometryczny łamany – kolejny z rodziny kluczy mechanicznych. W jego przypadku osiągnięcie zadanej mocy dokręcenia kończy się złamaniem przedniej części klucza o ok. 20 stopni (uniemożliwia to również dalsze dokręcanie);
  • klucz dynamometryczny elektroniczny – tutaj tradycyjna mechanika została zastąpiona przez bardzo czułą elektronikę. To elektronika odpowiada za ustawienie mocy dokręcenia oraz za sygnały dźwiękowe emitowane w momencie jej osiągnięcia.

Do wyboru macie więc całkiem sporo możliwości. Jednak i tak najważniejsze będzie dobranie klucza dynamometrycznego do własnych potrzeb. Jak zrobić to dobrze?

Klucz dynamometryczny Yato

Jak należy dobierać klucze dynamometryczne do swoich potrzeb?

Narzędzia warsztatowe czy garażowe zawsze wybierane są z myślą o pełnieniu konkretnej roli i realizacji konkretnych potrzeb. Dokładnie tak samo jest i w przypadku kluczy dynamometrycznych. Szukając dla siebie właściwego klucza, musicie więc w pierwszej kolejności ustalić, do czego ten klucz będzie Wam potrzebny. I tak:

Oczywiście, jeśli to wszystko będzie dla Was za mało, bo akurat skręcacie czołg w garażu, wówczas koniecznie musicie sięgnąć po klucze o naprawdę dużej sile, a więc po: klucz dynamometryczny Yato 3/4" 100-500 Nm, klucz dynamometryczny Yato 3/4" 150-800 Nm lub też klucz dynamometryczny Yato 3/4” 200-1000 Nm. Wszystko to leży w Waszym zasięgu. Nic tylko brać, wybierać i przykręcać. Do woli, ale nie do oporu!

  1. Klucz dynamometryczny do świec i innych drobnych elementów nie może naruszać delikatnych śrub, jego zakres ustawienia oraz pracy musi więc mieścić się pomiędzy 0 a 20 Nm. Tu możemy Wam polecić:
  2. Uniwersalny klucz dynamometryczny do samochodu musi swoim zakresem obejmować większość prac oraz śrub, z jakimi przyjdzie się Wam zmierzyć. Musi to być również klucz, z którym bez problemu zajmiecie się dokręcaniem kół. Do tego zadania polecamy np.:
  3. Klucze dynamometryczne do motocykli powinny posiadać zakres pracy zbliżony lub nieco tylko mniejszy niż uniwersalne klucze do samochodów. Przykładowo:
    • żeby móc dokręcił koło motoru z odpowiednią siłą, potrzebny Wam będzie polecany wyżej klucz dynamometryczny NEO 1/2", 40-200 Nm;
    • dla mniejszych motocykli w zupełności wystarczy Wam klucz dynamometryczny Yato 1/2" 25-125 Nm.
  4. Do rowerów, zwłaszcza tych nowoczesnych, produkowanych z włókna węglowego, niezbędne są klucze dynamometryczne o stosunkowo niewielkim zakresie pracy i dużej precyzji ustawienia siły. Jeśli szukacie kluczy do rowerów, możemy Wam polecić m. in.:

Oczywiście, jeśli to wszystko będzie dla Was za mało, bo akurat skręcacie czołg w garażu, wówczas koniecznie musicie sięgnąć po klucze o naprawdę dużej sile, a więc po: klucz dynamometryczny Yato 3/4" 100-500 Nm, klucz dynamometryczny Yato 3/4" 150-800 Nm lub też klucz dynamometryczny Yato 3/4” 200-1000 Nm. Wszystko to leży w Waszym zasięgu. Nic tylko brać, wybierać i przykręcać. Do woli, ale nie do oporu!