Jak dobrać felgi do samochodu? Na co koniecznie powinniście przy tym uwagę zwracać i dlaczego?
W każdym samochodzie znajdziecie części, których wymiana, z perspektywy tuningu, jest trudna lub wręcz bezcelowa, oraz takie, które wymienić można stosunkowo łatwo, osiągając przy tym bardzo dobre i wyraźne efekty. Do tej drugiej grupy części zaliczają się m. in. felgi samochodowe. I właśnie dlatego tak często są wymieniane. Czy jednak na pewno w sposób prawidłowy?
Co daje wymiana felg samochodowych? Czynność ta jest jednym z niezbyt licznych przykładów łączenia tuningu optycznego z mechanicznym. Felgi mają bowiem możliwość wpływu zarówno na estetykę, czyli po prostu na wygląd samochodu, jak i na sposób, w jaki auto będzie się zachowywało na drodze. Wymiana felg może sprawić, że samochód:
- zyska nową stylizację (bardziej sportową, elegancką, oryginalną),
- będzie lżejszy lub cięższy względem wersji fabrycznej,
- zmieni swój rozstaw kół, tak jak i szerokość opon,
- zyska nowe właściwości jezdne.
Oczywiście, w przypadku źle dobranych felg, pojawią się również efekty niekorzystne, a czasem wręcz bardzo niekorzystne, jak np.:
- drgania rozchodzące się podczas jazdy po całym nadwoziu,
- szybkie zużywanie się opon,
- przeciążenie układu zawieszenia,
- zawadzanie opon (przy skręcie) o elementy zawieszenia lub nadkola.
Dlatego właśnie prawidłowy, dobrze przemyślany dobór nowego kompletu felg jest tak ważny. A dobór ten należy zacząć nie od konkretnych parametrów felgi, a od materiału, z jakiego została wyprodukowana.
Stalowe, aluminiowe, a może jeszcze inne? Felgi z jakiego materiału sprawdzą się najlepiej w Waszych samochodach?
Choć rekordy popularności biją felgi aluminiowe (mówisz felga, myślisz aluminium), nie są one wcale jedynym wyborem na rynku. I nie są też wcale wyborem najlepszym. Co więc możesz założyć do swojego auta?
- Felgi stalowe – dla wielu są już passe, a przecież cały czas mają bardzo wiele do zaoferowania. Przede wszystkim są to felgi tanie, trwałe i odporne na uszkodzenia mechaniczne. Niełatwo pękają i nieźle przeciwstawiają się korozji (o ile się o nie jakkolwiek dba). Być może nie wyglądają tak rewelacyjnie, jak alufelgi, za to są idealnym wyborem dla tzw. „mułów roboczych”, czyli samochodów dostawczych, terenowych, używanych w trudnym terenie. No bo wyobrażacie sobie takiego „muła” z bieszczadzkich bezdroży na fikuśnych alufelgach?
- Felgi aluminiowe – absolutny hit sprzedaży i marzenie każdego mężczyzny. No, prawie każdego. Felgi aluminiowe są odlewane lub kute, wyraźnie droższe niż stalowe i wyraźnie też od nich lżejsze. Odznaczają się dobrą wytrzymałością, a ich wzornictwo sprawia, że potrafią upiększyć każdy samochód.
- Felgi magnezowe – kto miał już do czynienia z felgami aluminiowymi, może zechcieć pójść o krok dalej i sięgnąć po felgi magnezowe. Ten typ felg również wytwarza się poprzez kucie lub odlewanie, od alufelg różni je jednak większa wytrzymałość (jeszcze większa!?) oraz mniejsza waga. Felgi magnezowe są już naprawdę doskonałym wyborem, zwłaszcza dla tych, którzy szukają sposobu na dalszą redukcję masy auta. Oczywiście, od felg aluminiowych różni je także cena. Ta – jak i sama wytrzymałość – również jest wyższa. Znacząco.
- Felgi tytanowe – top of the top felg samochodowych, przynajmniej w wersji dostępnej dla aut produkowanych seryjnie. Kute lub odlewane, są absolutnie najtrwalszymi felgami na rynku. Prędzej rozsypie Wam się cały samochód, niż na tych felgach pojawi się jakiekolwiek zagniecenie. Przynajmniej w teorii, bo w praktyce może być różnie. W końcu dla polskiego kierowcy nie ma rzeczy niemożliwych. Felgi tytanowe stosuje się niemal wyłącznie w autach luksusowych, zwłaszcza tych sportowych. Stosowanie ich autach produkowanych seryjnie (chodzi tu o tzw. „długie serie”) nie ma większego sensu, ale jest jak najbardziej możliwe. Są również drogie. Bardzo, bardzo drogie.
Macie już pogląd na materiał, z jakiego mogą być zrobione Wasze nowe felgi, teraz czas na szczegóły, czyli parametry. Co warto o nich wiedzieć?
DIA, ET, PC, JJ i parę innych. O czym mówią nam poszczególne parametry określające każdą felgę?
Po wewnętrznej stronie felgi znajdziecie cały szereg oznaczeń, odnoszących się do jej parametrów. To tam powinniście szukać informacji o:
- rozmiarze felgi,
- rozstawie śrub mocujących,
- średnicy otworu centralnego,
- odsadzeniu felgi,
- rodzaju gwintu i łebka śrub mocujących.
(więcej na ten temat znajdziecie pod linkami odsyłającymi do kolejnych artykułów)
Po wewnętrznej stronie dobrej jakości felg, wytwarzanych przez renomowanych producentów, znajdziecie również informację o składzie materiałowym oraz o udźwigu masy, z jaką każda pojedyncza felga powinna sobie bez problemu poradzić. W tanich azjatyckich felgach lub w zwykłych podróbkach nie spodziewajcie się już podobnych szczegółów. Przecież producent czegoś takiego nie będzie chwalił się tym, że w jego „alufelgach” jest (wagowo) tyle samo aluminium, co w puszce po piwie.
Robert