Szeroko rozumiana zdatność opony do użycia to dość skomplikowany temat. Na tyle skomplikowany, że doczekał się już całej masy mitów krążących pomiędzy kierowcami. A jak wyglądają fakty? Jaka jest rzeczywista żywotność opon samochodowych i jak często należy je wymieniać?

Jeden z naszych długoletnich klientów napisał do nas niedawno w bardzo ciekawej sprawie: Jakiś czas temu kumpel zapytał mnie, czy nie mam czasem nowych opon do sprzedania. Akurat miałem, bo rok wcześniej kupiłem u Was, na iParts.pl, w jakiejś fajnej promocji cały komplet całorocznych z myślą o moim aucie. Ostatecznie opon tych nigdy nie założyłem, a jedynie przechowałem. Zaproponowałem mu ten właśnie komplet, kumpel jednak stwierdził, że opony sprzed 2 lat są zwyczajnie stare. I teraz sam się zastanawiam, czy te opony faktycznie można uznać za stare? Ile lat muszą mieć opony, żeby je za takie uznać? Jak często wobec tego należałoby wymieniać opony na nowe?

Jednej prostej odpowiedzi na wszystkie te pytania nie ma, postaramy się jednak na nie jak najlepiej odpowiedzieć. Jak to jest naprawdę z tymi oponami? Jak szybko się starzeją i kiedy należy je wymieniać?

Po ilu latach opona przestają nadawać się do użytku? W którym momencie możemy mówić o starych oponach?

Opisywany przez naszego klienta przypadek dotyczy wieku opon, obliczanego na podstawie ich daty produkcji. Wiek ten możecie odczytać z oznaczenia DOT, posługując się przy tym tabelą producenta. Faktycznie, istnieje wśród kierowców dążenie do tego, aby kupowane opony było jak najnowsze. Najlepiej, żeby dzień przed zakupem opuściły taśmę produkcyjną. Dążenie to wynika z faktu, iż każda opona ma ograniczony termin przydatności do użycia. Ta ograniczoność jest z kolei efektem charakterystyki mieszanek gumowych używanych do produkcji opon samochodowych. Każda taka mieszanka – lub mówiąc wprost, każda guma – z czasem zaczyna tracić swoje właściwości. Problem w tym, że trudno jest jasno określić, w którym miejscu przebiega ta gruba czerwona linia, po przekroczeniu której opona zaczyna być faktycznie stara.

Badania różnych niezależnych instytucji pokazały na przykład, że prawidłowo magazynowana dwuletnia opona zapewnia co najmniej równie dobre właściwości jezdne, jak opona sprzed 2-3 miesięcy. Praktycy wskazują jednocześnie, że pierwsze objawy naturalnego starzenia się opon samochodowych mogą zacząć być widoczne już po 5 latach, choć wiele tu zależy od jakości gumy. Zdecydowana większość ekspertów, jak i samych producentów, wskazuje wyraźnie na 10 lat, jako na granicę użytkowania opony bez względu na stopień jej zużycia.

Dlaczego opony letnie i zimowe starzeją się w innym tempie? Które z nich mogą posłużyć Wam dłużej?

Ogólne wskazania dotyczące wieku opony i oceny, czy nadaje się jeszcze do użytku, czy już nie, są dobre, ale z jednym zastrzeżeniem – są to wskazania ogólne. Od razu bowiem można by je skontrować kwestią różnic pomiędzy oponami zimowymi a letnimi. Nie ma przypadku w tym, że faktyczny wiek opon obu tych typów liczony jest nieco inaczej. Opony letnie lepiej znoszą eksploatację i zwykle mogą posłużyć nam dłużej. Jest to efektem zarówno użycia do ich produkcji wyraźnie twardszej mieszanki, jak i możliwości większej redukcji bieżnika, zanim ten osiągnie alarmującą wysokość. Opony zimowe są oponami miękkimi i wymagającymi znacznie wyższego bieżnika, jeśli więc użytkujecie je regularnie, prawdopodobnie będziecie musieli wymienić je znacznie szybciej, niż opony letnie kupione w tym samym czasie. O ile szybciej? A to już zależy od całej masy czynników, w tym od preferowanego przez Was stylu jazdy, konserwacji oraz przechowywania opon.

Dlaczego styl jazdy może mieć wpływ na żywotność opony? Na co należy w tym elemencie uważać?

Każdy kierowca z minimalnym choćby stażem zdaje sobie zapewne sprawę z tego, że sposób, w jaki jeździ, ma wpływ na żywotność opony. Pomińmy tu przypadki najeżdżania na krawężniki, które mogą skończyć się nawet przecięciem gumy. Skupmy się na tym, co określa się mianem stylu jazdy. Z jednej strony zależność tu jest bardzo prosta – im spokojniej jeździcie, tym mniej zużywacie swoje opony. Z drugiej jednak strony trzeba pamiętać też i o tym, że nazbyt zachowawcza jazda może się okazać dla opon zwyczajnie niekorzystna, inaczej bowiem układa się na powierzchni (a więc i zużywa) opona zimna, a inaczej opona rozgrzana. Najlepiej widać to na przykładzie opon stworzonych z myślą o autach sportowych lub usportowionych. Tak samo używanie opon terenowych do ciągłej jazdy po asfalcie niekoniecznie będzie dla nich najlepszą opcją.

Dlaczego warto dbać o opony samochodowe? W jaki sposób sami możecie to robić?

O opony powinniście dbać tak samo, jak dbacie o inne elementy Waszych samochodów. Dbałość tę możemy podzielić na:

  • Konserwację – czy oponę można konserwować? Oczywiście! Konserwujecie ją tak przez mycie odpowiednimi środkami czyszczącymi, jak i przez używanie tzw. dressingów, czyli popularnych czernideł.
  • Przechowywanie – letnia czy zimowa opona po wymianie sezonowej musi gdzieś przeczekać do kolejnego lata lub kolejnej zimy. To, w jakich warunkach przeczeka te pół roku, może znacząco odbić się na jej żywotności, a wiec i wpłynąć na jej realny wiek.

Wspominana wyżej granica 10 lat dla opony to okres użytkowania obliczony dla opon prawidłowo eksploatowanych i zadbanych, a więc konserwowanych i przechowywanych zgodnie ze sztuką. Wszelkie błędy w tym zakresie potrafią skrócić żywotność opony nawet o połowę, co znaczy, że zamiast kupować nowy komplet co 10 lat, będziecie musieli kupować je co 5. Chyba warto poświęcić nieco czasu, a nawet i pieniędzy, na to, aby uniknąć tego typu niepotrzebnych wydatków?