Dokładnie 31 stycznia zakończył się proces łączenia dwóch wielkich światowych marek – firmy Hella i Faurecia. Skutkiem ich połączenia jest grupa producencka o nazwie Forvia. W jaki sposób jej pojawienie się wpłynie na branżę oraz na sytuację na rynku?

Wśród przedsiębiorstw obecnych w branży automotive nieustannie dochodzi do jakichś ruchów mających na celu usprawnienie ich działania, zwiększenie możliwości i konkurencyjności, a także zyskanie nowych rynków zbytu. Praktycznie każdy z obecnie funkcjonujących koncertów samochodowych przechodził podobną drogę, rozpoczynając swoją działalność jako jedno, samodzielne przedsiębiorstwo, a następnie, wraz z kolejnymi sukcesami, przyłączając do siebie kolejne firmy. Tak powstał m.in. ogromny francuski koncert PSA czy niemiecki Volkswagen AG. Taką samą drogę przechodzą jednak nie tylko producenci samochodów, ale i samochodowych części zamiennych oraz części przeznaczonych na pierwszy montaż. Z ich połączenia powstają koncerny dostarczające najnowocześniejsze, kompleksowe lub mocno specjalistyczne rozwiązania, tak samym producentom aut, jak i ich użytkownikom.

Właśnie ten sposób rozwoju wybrały dwie duże i szeroko uznane marki producentów części samochodowych, czyli firmy Hella oraz Faurecia. Z ich połączenia powstała Grupa Forvia – jeden z największych i najsilniejszych graczy na rynku automotive. Jak pojawienie się tej grupy wpłynie na sytuację na rynku? Czego mogą spodziewać się teraz sami kierowcy?

Połączenie firm Faurecia i Hella w jedną grupę producencką o nazwie Forvia. Co wiemy o nowym gigancie w branży automotive?

Połączenie firm Faurecia i Hella

W informacjach medialnych na pierwszy plan wybija się to, iż do połączenia firm Hella oraz Faurecia doszło 31 sierpnia 2022 roku. W rzeczywistości jednak dzień ten jest momentem zakończenia procesu trwającego nieustannie od sierpnia 2021 roku, a w rzeczywistości znacznie, znacznie dłużej. Obie marki współpracowały ze sobą od dawna, a tzw. strategiczną współpracę nawiązały w roku 2018. Proces, który niedawno się zakończył, należy więc uznać za starannie przygotowany i rozłożony na dłuższy czas. Jego efektem jest utworzenie grupy producenckiej Forvia, która momentalnie zajęła miejsce 7 na liście największych podmiotów funkcjonujących w branży motoryzacyjnej. W chwili obecnej Forvia to:

  • 150 tys. pracowników,
  • 35 tys. inżynierów,
  • 300 zakładów w 40 różnych krajach całego świata,
  • 77 centrów badawczo-rozwojowych,
  • 6 grup biznesowych,
  • 24 linie produktowe,
  • 9 lokalizacji na ternie Polski.

Przytoczone wyżej liczby pokazują wyraźnie, z jak ogromnym i jak ważnym podmiotem mamy obecnie do czynienia. Co bardzo ważne, mimo połączenia Helli oraz Faureci w Grupę Forvia, obie firmy nadal będą wytwarzać części i komponenty do samochodów pod własnymi markami. Nadal więc będziecie mogli znaleźć na rynku doskonałej jakości elementy oświetleniowe lub czujniki marki Hella, tak jaki i części sygnowane marką Faurecia.

Czego mogą spodziewać się polscy kierowcy po powstałej właśnie grupie Forvia? Jak jej pojawienie się wpłynie na rynek części samochodowych?

Połączenie firm Hella i Faurecia jest zabiegiem ważnym przede wszystkim dla samej branży automotive i osób w niej pracujących. Powstanie Grupy Forvia ma znaczenie głównie biznesowe, zauważalne w pierwszej kolejności przez wszystkich specjalistów zajmujących się rynkiem części samochodowych. Już samo to, że marka Hella oraz Faurecia nadal będą funkcjonowały w dotychczasowy sposób, może sugerować, że dla odbiorcy końcowego, czyli dla przeciętnego kierowcy, cały ten manewr nie będzie miał żadnego znaczenia. Czy jednak na pewno?

Połączenie Helli i Faurecii daje nowe możliwości obu tym producentom. Każdy z nich będzie teraz mógł zdwoić swoje wysiłki w wytwarzaniu jeszcze lepszych, bardziej wyspecjalizowanych części, otrzymując jednocześnie stałe wsparcie od połączonej z nim marki. Hella, to ekspert w systemach oświetlenia samochodowego oraz w produkcji czujników otaczających gęstą siecią nowoczesne modele aut. Faurecia z kolei to marka specjalizująca się produkcji podzespołów wyposażenia wnętrz samochodowych oraz systemów kontroli emisji spalin. Połączenie eksperta od czujników ze specjalistą od systemów emisji spalin musi zaowocować zupełnie nową jakością układów zarządzających spalaniem w silnikach spalinowych. Również połączenie układów oświetlenia z wyposażeniem kabiny można uznać za jak najbardziej komplementarne. Ale to nie wszystko.

Wstępne szacunki nowopowstałego podmiotu wskazują na to, że połączenie marek Hella i Faurecia przyniesie oszczędności na poziomie 250 milionów euro w skali roku. Ta niebagatelna obniżka wydatków z pewnością pozwoli zainwestować w nowe technologie, ale też zwiększyć konkurencyjność na wciąż rozwijającym się, bardzo agresywnym rynku. Dla zwykłych kierowców może to oznaczać więc nie tylko wyższą jakość poszczególnych komponentów produkowanych przez grupę Forvia pod markami Hella i Fauricia, ale też i lepsze ceny końcowe każdego z tych produktów. Czy tak stanie się w rzeczywistości? O tym przekonamy się zapewne już wkrótce.