Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Dyfer w służbie odpowiedniej trakcji i bezpieczeństwa jazdy samochodem. Jednak jego początki były zupełnie inne

Jego początki sięgają pierwszego tysiąclecia p.n.e., a pierwsze tego typu rozwiązania wykorzystywane były głównie do określania położenia słońca oraz jako prymitywne kompasy. Obecnie bez mechanizmu różnicowego, dyferencjału, dyfra trudno sobie wyobrazić jakąkolwiek współczesną konstrukcję samochodu. O ile większość kierowców pewnie słyszała o takim technicznym terminie, o tyle nie wszyscy zapewne wiedzą, co on oznacza i jak działa. Spieszymy zatem z pomocą.

Dyferencjał (dyfer), mechanizm różnicowy w samochodzie - co to jest i jak działa?

Narodziny mechanizmu różnicowego

Dyfer najprawdopodobniej narodził się w starożytnych Chinach, mniej więcej w pierwszym tysiącleciu przed naszą erą. Niejaki Zhou skonstruował wówczas dwukołowy rydwan, który miał pełnić funkcje kompasu. Wszystko na to wskazuje, że w tym pojeździe zastosowano pierwszy prymitywny mechanizm różnicowy. Kolejnym o wiele lepiej udokumentowanym przykładem zastosowania dyferencjału jest tzw. mechanizm z Antikytery datowany na I w. p.n.e., który odkryto we wraku statku w 1902 roku naszej ery. Według wszelkich przekazów dyferencjał skonstruowano do określania kąta położenia Słońca oraz Księżyca, a także do przewidywania ich zaćmień.

Pierwsze nowożytne konstrukcje mające znamiona mechanizmu różnicowego zaczęły powstawać na początku XIX wieku, jednak pierwszy patent w tej dziedzinie został przyznany w 1827 r. francuskiemu inżynierowi i zegarmistrzowi, Onésiphore Pecqueur’owi (1792-1852). To właśnie on zbudował pojazd oparty na rewolucyjnym, jak na tamte czasy, dyferencjale, w którym napęd na tylne koła był przenoszony za pomocą łańcucha. Swoją cegiełkę w rozwoju mechanizmu różnicowego dorzucił również w 1876 r. niejaki James Stanley, zapalony miłośnik i konstruktor rowerów. Wiele z jego nowatorskich wówczas rozwiązań jest stosowanych nadal we współczesnych pojazdach kołowych. Dopiero w 1885 roku, za sprawą Karla Benza, powstał pierwszy trójkołowy automobil, wyposażony w silnik spalinowy, świece zapłonowe, sprzęgło, gaźnik, chłodnicę wody, skrzynię biegów oraz dyferencjał, wprawiający tylne koła pojazdu w ruch za pomocą bocznych łańcuchów. XX wiek przyniósł światowej motoryzacji samoblokujący się mechanizm różnicowy, którego konstruktorem był Amerykanin, Aleksander Brown. Oparł on swój wynalazek na przekładniach ślimakowych oraz kołach zębatych. W 1951 roku, na bazie dokonań Brown’a, Vernon Gleasman opatentował samoblokujący się dyferencjał, pod nazwą Torsen T-1. To rozwiązanie znalazło się na wyposażeniu takich kultowych aut, jak np. Audi Quattro czy Subaru WRX STI. Nowa generacja dyfra Torsen T-2 pojawiła się w 1984 roku, wchodząc w skład układów napędowych nie tylko aut osobowych, ale również samochodów sportowych oraz pick-upów.

Jak działa dyferencjał?

Współczesny mechanizm różnicowy to, mówiąc w skrócie, system kół zębatych, który umożliwia różnym kołom napędowym, znajdującym się na tej samej osi, obracać się różnymi prędkościami, np. podczas skręcania samochodu. Dyfer to zespół przekładni napędowej, który łączy dwa wały lub osie współliniowe, pozwalając w ten sposób, aby jeden z tych wałów obracał się szybciej od drugiego. Obecnie istnieją trzy główne typy mechanizmu różnicowego.

  1. Otwarty dyferencjał, który rozkłada moment obrotowy na różne prędkości wyjściowe.
  2. Blokowany mechanizm różnicowy pozwala kołom pojazdu obracać się z tą samą prędkością po zablokowaniu. Stosowany głównie w autach ciężarowych oraz samochodach terenowych.
  3. Dyferencjał o ograniczonym poślizgu blokuje się w momencie, gdy dojdzie do poślizgu kół. Wykorzystywany w niektórych autach sportowych.

Trwały, lecz nie niezniszczalny

Mechanizm różnicowy zapewnia jedną istotną funkcję związana z bezpieczeństwem oraz odpowiednią trakcją samochodu. Pozwala na efektywne skręcenia pojazdu, gdy koła zewnętrzne muszą obracać się szybciej niż koła wewnętrzne. Mechanizm ten nie wymaga szczególnej konserwacji i może służyć przez cały okres eksploatacji samochodu. Jednak wymaga on okresowych przeglądów w celu sprawdzenia lub ewentualnej wymiany oleju. Zużyty płyn różnicowy ulega z czasem zabrudzeniu i zanieczyszczeniu, a jazda na dyferencjale z takim olejem jest ryzykowna i najczęściej prowadzi do szybkiego zużycia poszczególnych komponentów mechanizmu oraz ich trwałego uszkodzenia.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
2 komentarze
Zgadzam się dobrze napisany artykuł. Dobrze czasem poczytać takie rzeczy i dowiedzieć się co nieco o swoim samochodzie. Pozwala to uniknąć niepotrzebnych kosztów gdy coś zacznie stukać i pukać w aucie. Powiem szczerze trochę się naczytałem tu przed zakupem auta by nie dać się naciągnąć handlarzom. Artykuły są proste i zwięzłe więc fajnie idzie;D
Bardzo ciekawy, artykuł. Czytałem kiedys o tym, ale tutaj podane są bardziej prezycyjne i szczegółowe informacje. Widać, ze fachowcy piszą artykuły w tym miejscu i znają się na rzeczy

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze