Drgania i wibracje zwiększające się wraz z prędkością samochodu? Zobacz, co może być ich przyczyną

Data:

Wibracje pojawiające się przy szybkiej jeździe lub też nabierające wyczuwalnej intensywności wraz ze wzrostem prędkości auta oznaczają, że problem najprawdopodobniej dotyczy kół Waszego samochodu. Dlaczego? Ponieważ są to największe elementy pojazdu, których prędkość obrotowa zależy bezpośrednio od prędkości jazdy. Jakiego rodzaju usterki kół mogą wywoływać tego typu wibracje?

Nieprzyjemne skutki złego wyważenia kół samochodu

Zjawisko wibracji, trzęsienia czy tzw. bicia odczuwanego na kole kierownicy oraz całym nadwoziu, jeśli pojawia się lub zwiększa swoją intensywność wraz z przyśpieszaniem pojazdu, przede wszystkim należy wiązać z problemem dotyczącym kół lub części najbliżej z nimi współpracujących. Chyba najczęstszą przyczyną pojawiania się tego typu nieprzyjemnych efektów jest niewłaściwe wyważenie kół, a czasem nawet tylko jednego koła w samochodzie.

Opisane objawy szczególnie mocno są odczuwalne wówczas, gdy chodzi o złe wyważenie kół na osi przedniej, w których przypadku wystarczy niewielka zmiana wyważenia, aby intensywne drgania rozchodziły się po całym aucie. Równie dobrze jednak może chodzić o koła tylne, których nieprawidłowe wyważenie również może wywoływać wibracje nadwozia, a które jest przy tym dość często przez samych kierowców lekceważone. A lekceważyć wyważenia kół nie wolno. Ciągłe drgania i wibracje auta nie tylko wpływają bardzo niekorzystnie na kierowcę i pasażerów (zwiększają poziom zmęczenia jazdą, przyśpieszając spadek koncentracji), ale też skracają trwałość zwłaszcza tych szczególnie delikatnych części i podzespołów samochodowych.

Drgania wywołane przez uszkodzoną oponę

Bywa i tak, że ponowne wyważenie kół nie przynosi spodziewanego rezultatu lub też drgania i wibracje znikają jedynie na chwilę. Wówczas należy kontynuować śledztwo w kierunku wykrycia przyczyny problemów i bliżej przyjrzeć się samym oponom. Jeśli macie taką możliwość, zamieńcie koła na pochodzące z innego samochodu i sprawdźcie efekt. Brak wibracji oznacza, że problem najwyraźniej tkwi w oponach lub felgach.

W przypadku opon sprawa jest o tyle skomplikowana, że somo ich obejrzenie, nawet najdokładniejsze, może nie przynieść spodziewanej odpowiedzi. Doskonale wyglądające ogumienie może być przyczyną nasilających się przy dużej prędkości drgań, które powstają na skutek uszkodzenia wewnętrznej struktury opony. Problem ten dotyka najczęściej najtańszych opon lub podróbek, które w coraz większej ilości trafiają na polski rynek. Jeśli przyczyną drgań jest uszkodzenie wewnętrznej struktury opony, jedynym rozwiązaniem jest jej wymiana.

Pogięta felga przyczyną silnych wibracji nadwozia

A co jeśli to nie opona ponosi winę, choć wszystko wskazuje na to, że problem dotyczy samego koła? Wówczas, co oczywiste, pierwszym podejrzanym stają się felgi.

Problem z felgami jest niemal identyczny, jak z oponami. Również w przypadku tych części polski rynek został zalany masą tanich podróbek, o których sami mechanicy mówią, że krzywią się od samego patrzenia na nie. W większości są to felgi aluminiowe, ale zdarzają się również stalowe. Kupno tego typy produktów to czysty hazard, gdyż takie tanie felgi gną się od lekkiego nawet uderzenia, co skutkuje drganiami, biciem itp. efektami. Przy dużych prędkościach takie pokrzywione felgi generują naprawdę trudny do wytrzymania poziom wibracji.


Dodaj swój komentarz