Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Do czego może doprowadzić zapchany katalizator? Czy jazda autem z zapchanym katalizatorem jest w ogóle możliwa?

Kilka miesięcy temu mieliśmy przypadek klienta, który nie był w stanie uruchomić silnika w swoim samochodzie. Kolejni mechanicy wymienili mu chyba wszystkie możliwe części w układzie zapłonowym, a nawet wyremontowali dokładnie cały silnik. I nic. Ostatecznie okazało się, że przyczyną problemów był zapchany katalizator. Niemożliwe? A jednak!

Zapchany katalizator - jak to rozpoznać i potwierdzić?

Czym skutkuje całkowicie zatkany katalizator i jak może dojść do takich sytuacji?

Wyobraźcie sobie następującą sytuację – jedziecie w długą trasę, pokonując setki kilometrów bez dłuższych przystanków samochodem wyposażonym w katalizator ceramiczny (w zasadzie jest to reaktor katalityczny, jednak pełnej i właściwej nazwy praktycznie się nie używa). Pod koniec trasy, kiedy całe auto jest rozgrzane niemal do czerwoności, łapie Was gwałtowna burza tworząca głębokie kałuże. Wjeżdżacie w jedną z takich kałuż, woda z niej zalewa katalizator, a gwałtowna różnica temperatur sprawia, że jego ceramiczny wkład po prostu pęka i zaczyna się rozsypywać. Dochodzi do całkowitego zatkania katalizatora.

Niedługo po tym dojeżdżacie na miejsce, gasicie silnik i udajecie się na zasłużony spoczynek. Problemy zaczynają się następnego dnia rano, gdy silnik przestaje reagować na Wasze próby uruchomienia go. Nie pomaga nic. Podejrzenia padają na wszystkie możliwe części, tylko nie na katalizator. Dlaczego? Zapewne nie był nawet w połowie swego nominalnego przebiegu, a w nowoczesnych autach komputer sam dba o to, by zalegające go cząstki były regularnie wypalane. Nie miał prawa się przecież zatkać. A jednak! To w istocie niełatwa sytuacja, a jej wykrycie wymaga niemałych umiejętności detektywistycznych. Na szczęście coś takiego zdarza się bardzo rzadko. Jak wygląda to najczęściej?

Jakie objawy daje częściowo zatkany katalizator w autach z silnikami wolnossącymi, a jakie w autach z turbodoładowaniem?

Do całkowitego zatykania się katalizatora w nowoczesnych auta nie powinno dochodzić, chyba że z winy użytkownika stosującego jakieś trudne do przewidzenia rozwiązania. Katalizatory ceramiczne mogą zacząć się sypać i zatykać na skutek eksploatacji, czy też raczej ignorowania czasu ich wymiany. Są to obecnie dość trwałe urządzenia i przy właściwej eksploatacji są w stanie wytrzymać nawet 200 tys. km. Problem zaczyna się w przypadku kierowców kupujących używane katalizatory lub podejrzanej jakości zamienniki. W takich przypadkach do zatkania tej części może dojść w każdej chwili z naprawdę błahego powodu lub nawet i bez powodu.

Objawami częściowo zatkanego katalizatora mogą być spadki mocy silnika oraz wzrost użycia paliwa. Czasem silnik dławi się, zwłaszcza podczas przyśpieszania, staje się po prostu mało wydajny. Jest to efektem tego, że spaliny trafiające do katalizatora zostają w nim częściowo uwięzione, a to z kolei przyczynia się do powstawania ciśnienia zwrotnego blokującego pracę silnika. Należy przy tym pamiętać, że taki częściowo zatkany katalizator może nie dawać szczególnie zauważalnych objawów w przypadku samochodów z silnikiem benzynowym wolnossącym, za to w autach z turbodoładowaniem nawet połowicznie zatkany katalizator bardzo mocno wpływa na kondycję silnika i doprowadza do powstania wszystkich opisanych wyżej objawów w stopniu co najmniej dokuczliwym.

Popularne z kategorii Katalizator

Katalizator BM CATALYSTS BM90529H
665,00 zł
3.0 (2 ocen)
Katalizator JMJ 1090988
899,00 zł
0 (0 ocen)
Katalizator JMJ 1091021
819,00 zł
5.0 (1 ocen)
Katalizator BM CATALYSTS BM91589H
632,00 zł
3.0 (2 ocen)
Katalizator JMJ 1090962
678,00 zł
5.0 (1 ocen)
Katalizator BM CATALYSTS BM90854H
480,00 zł
3.0 (2 ocen)
Katalizator w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Katalizator pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Katalizator
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
10 komentarzy
Moja babcia c4 też miała zatkane katy i jak wjechałem w kałuże to po rozsypaniu się kata zaczęło tylko dzwonić jak grzechotka i wypluwać kawałki kąta przez wydech . Żadnych problemów z odpaleniem nie miałem bo to jest pancerne auto . Przejechało już pół miliona km i jest w doskonałej kondycji a jak kupujecie śmietniki co po 200 tys się zacierają to gratuluję wyborów . Zacznijcie kupować auta z lat 90 , najlepiej audi , są nie do zajechania .
Toyota yaris II. Za pierwszym razem ASO stwierdziła uszkodzenie katalizatora. W porządku, poleciłem wymienić. Po dwóch latach i przejechaniu 25000 km, znowu awaria katalizatora. Po wymianie okazało się, że wypalona masa katalizatora zatkała dugi katalizator. Prawdopodobnie poprzedni katalizator też częściowo zatkał drugi i dlatego nowy katalizator przepalił się, gdyż hamowany wydech powodował jego przepalenie. Teraz mam już przejechane 50000 km i nic się nie dzieje.
Faktycznie ciężko zdiagnozować, mi pozostała jeszcze tylko kontrola ich stanu jeśli będą dobre to auto na złomiwisko oddaje bo ręce opadają. 3 dni kolektor, odma z kanałami i wszystko do okoła sprawdzone, przepływka ok i zonk po odpięciu sondy świeżo nowej pomimo dobrych wertow na kompie brak zmiany. Dla jaj zakupiłem Boscha bo nie wiem co ostatnio mechanik wsadził, po podpięciu nowej Lambdy na sucho (bez montażu ) auto odżyło kręci w całym zakresie i nie dławi się po wymianie (podmianie nowej Lambdy na nowsza) powrót do przygasanie, brak mocy i migrena. V8 potrafi kosztować dużo nerwow. Pozdrawiam czytelników i klientów iParts
Honda accord VII 2.4 benzyna 191 KM - 285000 kilometrów na liczniku i cisza, czytałem, że w tych autach katalizator wytrzymuje około 350000, więc jeszcze spoko, można jeździć :) NO, ale to oryginalny Japończyk i u mnie od nowości :)
Dzięki za poradę
Przebieg w moim aucie zbliża się do 200 tys, póki co nic złego się nie dzieje, auto ma moc i nie dymi, więc zakładam, że katalizator jest jeszcze w dobrym stanie. Ciekawe ile jeszcze wytrzyma, ktoś ma powyżej 250 tys na jednym katalizatorze?
Ja przez długi czas nie wiedziałem co sie dzieje :D Samochód z dnia na dzień stawał się coraz słabszy i tracił moc. Dodatkowo spalanie wzrosło o ponad 1L/100 km... Upatrywałem różnych przyczyn: niskiej jakości paliwa, jakiejś awarii silnika, czy cos. Okazało się, że była to wina zapchanego katalizatora. Po wymianie wszystko wróciło do normy
Zgadzam się z przedmówcami. Nie ma co zwlekać z tym tematem bo odwlekanie na później bardziej szkodzi niż pomaga. Wymiana katalizatora w odpowiednim terminie da nam przede wszystkim czystą głowę, a nasz samochód będzie w pełni sprawny. Zawsze staram się od razu wymieniać części w samochodzie, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Warto to praktykować
Szkoda zachodu, bo jazda z zapchanym tylko spowoduje więcej szkody niż pożytku. Lepiej od razu wymienić, nie jest to jakieś ekstremalnie drogie. Ja bym nie ryzykował!
Właśnie niedawno w swoim aucie miałem dosc pokazny spadek mocy silnika i gorsze przyspieszenie. Nierówna praca silnika zaciekawiła mnie i okazało sie ze miałem zatkany jest katalizator. Wymiana z montażem kosztowała mnie 500 zł

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze