Dlaczego warto zwracać uwagę na moment obrotowy dokręcenia śruby koła? Z jaką siłą dokręcać koła w sposób bezpieczny?

Data:

Uszkodzone śruby, urywające się podczas jazdy lub niemożliwe do odkręcenia koła – wszystko to jest efektem dokręcania śrub mocujących koła samochodowe z niewłaściwym momentem obrotowym. A jaki jest ten właściwy? W jaki sposób możecie go osiągnąć?

O żadnym chyba elemencie samochodu nie krąży tyle mitów i fałszywych legend, co o śrubach. Dość często ich dobór i obsługa traktowane są przez kierowców, a nawet przez samych mechaników, z najwyższym lekceważeniem. W końcu śruba to tylko mały i tani kawałek metalu, który zawsze można wymienić na nowy. A skoro coś jest małe i tanie, nie może być przecież ważne. Problem w tym, że te małe i tanie śruby to jedne z najważniejszych elementów każdego pojazdu, które najzwyczajniej w świecie utrzymują całą konstrukcję w jednej, zwartej bryle. A chyba najważniejszymi spośród wszystkich śrub są śruby mocujące koła samochodowe. Jak powinniście się z nimi obchodzić? Dlaczego koniecznym jest dokręcanie ich z dokładnie takim momentem obrotowym, jaki wyznaczył producent samochodu?

W jaki sposób i z użyciem jakich narzędzi należy prawidłowo dokręcać śruby mocujące koła w samochodach osobowych?

Każdy samochód ma na fabrycznym wyposażeniu standardowy klucz do kół. Może to być zwykły, jednoczęściowy klucz pojedynczy, może to być klucz krzyżakowy, a czasem nawet droższy i bardziej poręczny klucz teleskopowy. Klucz ten został tak zaprojektowany, aby przy jego użyciu kierowca mógł osiągnąć moment obrotowy zbliżony do wartości zalecanej przez producenta auta, ale też by tej wartości nie przekraczał. Stąd np. klucze te z reguły są dość krótkie. Warsztaty samochodowe oraz wulkanizacyjne nie korzystają już raczej z tego typu kluczy, w ich miejsce stawiając na klucze pneumatyczne – ułatwiające i znacznie przyśpieszające odkręcenie oraz dokręcenie kół. Problem w tym, że klucze te, mimo możliwości ustawienia różnych biegów, są dla każdej śruby bardzo niebezpieczne. Łatwo jest przy ich pomocy przesadzić z siłą dokręcenia i uszkodzić lub nawet zerwać śrubę. Jakich narzędzi powinno się więc używać, aby śruby mocujące koła dokręcić w sposób prawidłowy?

  • Zwykły klucz ręczny lub pneumatyczny – ich używamy albo do odkręcania kół (wówczas można poprzestać tylko na tych narzędziach), albo do częściowego przykręcania śrub mocujących koła.
  • Klucz dynamometryczny – niekonieczny przy odkręcaniu, za to niezbędny przy dokręcaniu śrub mocujących koła samochodu. Zwykłych kluczy lub kluczy pneumatycznych należy używać z wyczuciem wyłącznie do momentu, w którym śruba zaczyna stawiać poważny opór. Ostatnie części obrotu każdej śruby należy wykonać z użyciem klucza dynamometrycznego, ustawionego na moment obrotowy zalecany przez producenta.

A dlaczego w ogóle warto inwestować w klucze dynamometryczne? Czy naprawdę nie można dokręcić koła zwykłym kluczem z odpowiednią przedłużką?

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny kluczy do kół w naszej ofercie!

Dlaczego moment obrotowy, z jakim dokręcane powinny być śruby mocujące koła, jest tak ważny?

Choć może się to wydawać zaskakujące, śruby mocujące koła, tak jak wiele innych śrub samochodowych, są efektem bardzo poważnych badań z zakresu jeszcze poważniejszej nauki z dziedziny fizyki, zwanej kinematyką. Ta pozornie banalnie prosta konstrukcja, jaką jest standardowa śruba, powstała na skutek bardzo precyzyjnych wyliczeń. Moment obrotowy, z jakim śruba ta ma być dokręcona, jest jednym z efektów tych właśnie wyliczeń. Co wpływa na wartość momentu obrotowego zalecanego przez producentów aut?

  • Średnica śruby
  • Twardość materiału, z którego śruba została wykonana
  • Długość śruby
  • Przeznaczenie i miejsce użycia
  • Typ i rodzaj gwintu
  • Rodzaje obciążeń, z którymi śruba będzie musiała sobie na co dzień radzić.

W przypadku śrub mocujących koła samochodów osobowych, moment obrotowy, z jakim powinny być dokręcone, wynosi od 110 do 130 Nm. Ścisłe zastosowanie się do zaleceń producenta oznacza, że każda pojedyncza śruba mocująca koło samochodowe utworzy z piastą koła sztywne, trwałe połączenie, do którego dojdzie dzięki temu, że w miejscach styku obu powierzchni powstanie siła tarcia gwarantujące solidne i pewne mocowanie. Mocowanie takie gwarantuje, że:

  • nie dojdzie do samoistnego luzowania się i wykręcania śruby,
  • na całej długości śruby, w miejscach, gdzie stykają się ze sobą ściśle obie powierzchnie, nie dojdzie do korozji,
  • możliwe będzie łatwe i bezproblematyczne odkręcanie śrub.

A co w przypadku, gdy śruba zostanie dokręcona nieprawidłowo? Co się stanie, gdy moment obrotowy, z jakim dokręcicie Wasze koła, będzie zbyt mały lub zbyt duży?

  • szpilka śruby razem z gwintem ulegnie rozciągnięciu i straci swoje oryginalne właściwości,
  • dojdzie do zerwania śruby,
  • pod wpływem drgań śruba się poluzuje, co grozi jej zerwaniem w czasie jazdy,
  • gwint śruby ulegnie uszkodzeniu, uniemożliwiając wykręcenie jej z miejsca mocowania.

Uwaga! Jeśli więc zależy Wam na bezproblemowej eksploatacji samochodu, sprawnej wymianie kół i – przede wszystkim – własnym bezpieczeństwie, przestrzegajcie zalecanego momentu obrotowego, z jakim mają być dokręcane śruby mocujące koła samochodowe. I koniecznie używajcie w tym celu dobrych kluczy dynamometrycznych.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.