Spryskiwacze przedniej szyby to prosty, a przy tym nieodzowny układ każdego auta, który jednak czasem lub się popsuć. A ponieważ jest prosty, gdy pojawi się awaria, często próbujemy usunąć ją sami. Jakich błędów należy przy tym unikać?

W każdym w miarę choćby współczesnym samochodzie znajduje się układ czyszczenia szyb. Układ ten składa się z dwóch kluczowych podzespołów, którymi są:

  • wycieraczki,
  • spryskiwacze.

Na temat wycieraczek znajdziecie u nas sporo materiałów, w tym chociażby nasze poradniki:

Teraz pora więcej miejsca poświęcić spryskiwaczom, tym bardziej, że pomału zbliża się ta pora roku, podczas której sprawny system oczyszczania przedniej szyby za pomocą dobrze dobranego płynu będzie miał naprawdę spore znaczenie. Co więc powinniście koniecznie wiedzieć o awariach spryskiwaczy? Jakiego rodzaju usterki mogą się Wam przytrafić i jakie, związane z nimi historie warsztatowe powtarzają sobie starzy mechanicy?

Nie działają spryskiwacze przedniej szyby? Sprawdzicie, czy w zbiorniczku znajduje się płyn do spryskiwaczy

Może Wam się to wydawać śmieszne, ale szukanie przyczyn niedziałających spryskiwaczy przedniej szyby naprawdę warto zacząć od najprostszych, często wręcz absurdalnie prostych możliwości. Właśnie dlatego, gdy próbując uruchomić spryskiwacze, słyszycie pracującą pompkę, a mimo to z dysz nie leci ani kropla płynu, zamiast zabierać się za gmeranie przy dyszach, warto najpierw sprawdzić, czy jakikolwiek płyn jeszcze w zbiorniczku pozostał.

Nie raz i nie dwa słyszałem historie o tym – opowiada Piotr Żaczek, ekspert iParts.pl – jak do serwisu samochodowego zajeżdżał kierowca domagający się naprawy spryskiwaczy. Po szybkim poszukiwaniu przyczyn awarii okazało się, że spryskiwacze nie działają, bo w zbiorniczku jest po prostu sucho. Oczywiście, mechanik usunął szybko taką „awarię” i nie zapomniał policzyć za nią, jak za przysłowiowe zboże. A wystarczyło samemu zajrzeć pod maskę.

Nie słychać pracującej pompki po uruchomieniu spryskiwaczy? To może być silniczek lub bezpiecznik

Jeśli próbujecie uruchomić spryskiwacze i mimo kilkukrotnego naciskania na dźwignię z dysz nie leci płyn, zwróćcie uwagę na odgłosy dobiegające spod maski – dokładnie z okolic ściany grodziowej komory silnika. To, co usłyszycie lub też czego nie usłyszycie, może Was naprowadzić na przyczyny awarii. Może być bowiem, że:

  • po włączeniu spryskiwaczy słyszycie charakterystyczne buczenie pompki spryskiwaczy, a dokładniej silniczka pompki;
  • po włączeniu spryskiwaczy nie usłyszycie absolutnie niczego, pompka nie będzie wydawać żadnych dźwięków świadczących o tym, że działa i że próbuje pompować płyn w kierunku dysz.

Jeśli pompkę słyszycie, to znaczy, że raczej nie ona uległa awarii. Jeśli jednak po naciskaniu dźwigni odpowie Wam głucha cisza, to znak, że uszkodzona została albo sama pompka, albo też odpowiedzialny za nią bezpiecznik. Wymiana jednego lub drugiego – czasem wymienić trzeba zarówno pompkę, jak i bezpiecznik – powinna załatwić sprawę.

Pompka pracuje, płyn jest, a przednie spryskiwacze nadal nie działają? Problemem mogą być zatkane dysze

W naszej diagnozie spryskiwaczy dochodzimy w końcu do momentu znanego bardzo wielu kierowcom. Otóż, choć poziom płynu w zbiorniczku jest więcej niż dostateczny, a pompka po naciśnięciu dźwigni buczeniem daje znać o swojej gotowości do pracy, na szybę nie pada ani kropla płynu. Co może być tego powodem? Jeśli coś takiego i Wam się przytrafiło, to znak, że przyszedł czas przyjrzeć się dokładniej samym dyszom.

Dysze spryskiwaczy to elementy dość wrażliwe. Wrażliwe są na uszkodzenia mechaniczne, a szczególnie na zabrudzenia, o które w tej części auta nietrudno. Jeszcze łatwiej o te zabrudzenia, gdy spryskiwaczy używacie jedynie okazjonalnie lub też gdy zamiast dobrego płynu do spryskiwaczy, lejecie do zbiorniczka zwykłą wodę. Żaden układ samochodowy nie lubi wody, nawet jeśli awaryjnie można ją w nim stosować. Długotrwałe stosownie wody do spryskiwaczy to prosta recepta na zarośnięte i zatkane dysze.

Jak odblokować zatkane spryskiwacze? Metod mających domowymi sposobami udrożnić zablokowane dysze jest mnóstwo – wyjaśnia Piotr Żaczek – a jedna głupsza od drugiej. Mówi się o przetykaniu dysz igłą lub przepłukiwaniu ich myjką pod ciśnieniem. Oczywiście, nie jest powiedziane, że taka metoda nie przyniesie pozytywnego efektu. Przynajmniej raz. Warto się jednak zastanowić, czy zamiast przedmuchiwania dysz środkiem penetrującym od zewnątrz, a sprężonym powietrzem od wewnątrz, nie lepiej będzie kupić nową dyszę za 20 zł i cieszyć się idealnie działającymi spryskiwaczami przez kolejne 10 lat.

Płyn do spryskiwaczy jest, dysze drożne, pompka sprawna, a spryskiwacze nadal suche? Sprawdzicie, w jakim stanie znajdują się przewody

Na koniec coś, co paru mechaników już nieźle zaskoczyło. Płyn jest, pompka działa, dysze pozostają drożne, a spryskiwacze i tak nie działają. Co to może być? Otóż, doświadczenie pokazuje, że mogą to być uszkodzone przewody spryskiwaczy. Uszkodzone lub celowo przerwane. Zdarzały się już przypadki przecinania przewodów od spryskiwaczy przez pomyłkę lub po prostu dlatego, że przy czymś przeszkadzały. Jeśli kupiliście auto używane i również nie umiecie określić, czemu spryskiwacze w nim nie działają, sprawdźcie koniecznie stan ich przewodów gumowych. Może i na Was czekać podobna niespodzianka.