Dlaczego skrzynia biegów Powershift ma opinię jednej ze słabszych przekładni tego typu? Co warto wiedzieć o jej naprawach?

Data:
W kategorii Silnik

Montowane w Fordach przekładnie Powershift miały być nowym otwarciem w dziedzinie przenoszenia napędu. Lekkie, kompaktowe i niezwykle komfortowe. Nic, tylko brać i jechać. Owszem, ale tylko do pierwszej poważnej awarii, do której dochodzi zaskakująco szybko.

Wielokrotnie w historii zdarzało się tak, że pojawienie się nowatorskich wynalazków kazało wszystkim przypuszczać, iż cała ich konkurencja odejdzie w zapomnienie. Taki los miał też czekać przekładnie automatyczne i przekładnie manualne po tym, jak kolejne marki samochodowe zaczęły wypuszczać w świat modele wyposażana w dwusprzęgłowe skrzynie biegów w rodzaju popularnego, niemieckiego wzoru DSG. Ich prosta konstrukcja, mechanicznie bardzo zbliżona do tradycyjnych przekładni manualnych, niewielkie rozmiary, stosunkowo niewielka waga – wyraźnie mniejsza niż w przypadku „automatów” – a do tego prostota obsługi i wysoki komfort pracy, zdawały się przesądzać, w którą stronę podąży światowa motoryzacja. Fordowska przekładnia Powershift była jedynie kolejnym przykładem podobnych rozwiązań. Problem w tym, że tak Powershift, jak i wiele pokrewnych je modeli, okazały się cierpieć na różnego rodzaju przypadłości poważnie skracające ich trwałość. W przypadku przekładni Powershift możemy wręcz mówić o konstrukcji całkowicie nieudanej. Dlaczego?

Co jest jednym z głównych problemów skrzyni biegów Powershift i w jakich sytuacjach najczęściej się ujawnia?

Na pytanie o to przeciętną żywotność skrzyni biegów Powershift nie ma jednej prostej odpowiedzi. Jak się za chwilę przekonacie, bardzo wiele zależy tu między innymi od sposobu, w jaki użytkowany jest samochód w nią wyposażony, w jakim stanie są jego poszczególne podzespoły i jak wiele uwagi do przeglądów oraz wymian przykłada sam kierowca. Z całą pewnością na podstawie doświadczeń wielu właścicieli Fordów i nie tylko, możemy powiedzieć natomiast, że jednym z głównym problemów przekładni Powershift jest jej tłumik drgań. O co tu chodzi?

Tłumik drgań przekładni Powershift ma w swojej budowie niewielkie elementy plastikowe przeplatające odpowiadające za tłumienie drgań sprężyny. Cały ten przekładaniec pracuje w obudowie zwanej koszem. Wspomniane elementy plastikowe formowane są wprawdzie z twardego tworzywa, jednak – jak się okazało – nie jest to tworzywo dość twarde i dość trwałe, jak na obciążenia, z którymi musi sobie radzić. Do czego to prowadzi? Otóż, prowadzi to do tego, że podczas pracy tłumika drgań, omawiane elementy:

  • pękają i rozpadają się, nie wytrzymując działającego na nie obciążenia;
  • kruszą się pod naciskiem pracujących sprężyn;
  • wycierają korpus obudowy;
  • ścierają się w kontakcie z uszkodzonym (wytartym) korpusem tłumika.

Szczególnie to ostatnie zjawisko warte jest omówienia, gdyż pokazuje, jak nie wolno konstruować tak wrażliwych układów, jak przekładnia samochodowa. Elementy plastikowe znajdujące się w tłumiku drgań skrzyni Powershift, a także współpracujące z nimi sprężyny, podczas pracy zaczynają stopniowo wycierać wnętrze kosza tego tłumika. Proces ten jest początkowo powolny, ale z czasem zaczyna przyśpieszać. Co gorsza, gdy dojdzie już do wytarcia wnętrza obudowy, ślizgające się w tych miejscach elementy plastikowe zaczynają być ścierane równie sprawnie, jakby tarto je za pomocą papieru ściernego. W ten sposób uszkodzenie elementu A, przez element B prowadzi do w dalszej kolejności do przyśpieszonego zużywania elementu B, przez wcześniej nadwyrężony element A. I tak karuzela uszkodzeń rozkręca się coraz mocniej, prowadząc do szybkiej i nieraz poważnej awarii. Przyczyną tej awarii są wszelkiego rodzaju drobinki metalu oraz plastiku, które zaczynają odpadać ze startych lub spękanych elementów, a następnie krążyć po całej skrzyni Powersiht, uszkadzając kolejne jej elementy. Ale to i tak jeszcze nie wszystko.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny skrzyń biegów i ich elementów w naszej ofercie!

Jakie usterki i zjawiska zachodzące wokół silnika wpływają na przyśpieszone zużywanie się przekładni Powershift?

Jakby mało było problemów z rozpadającym się tłumikiem drań, na trwałość przekładni Powershift wpływ ma również cały szereg zjawisk i problemów mogących występować wokół silnika samochodu. Jakiego typu są to problemy? Do nich zaliczyć można:

Wszystko to oraz wiele innych zjawisk prowadzących do trudności z odpaleniem silnika sprawia, że tłumik drgań jest dodatkowo obciążany, a im większe obciążenie musi przyjąć, tym szybciej dochodzi w nim do opisanych wyżej procesów.

Ale to nadal nie jest wszystko. Spory wpływ na żywotność skrzyni biegów typu Powershift ma preferowany styl jazdy, a zwłaszcza środowisko, w jakim wyposażony w nią samochód na co dzień pracuje. Jeśli jest to środowisko typowo miejskie, z dużym natężeniem ruchu, częstymi postojami i ponownymi startami silnika, to skrzynia, a dokładniej tłumik drgań, obciążany jest jeszcze mocniej. Na tyle mocno, że kończy się to kompletnym rozsypaniem się przekładni nawet po 60-70 tys. kilometrów przebiegu. A czy można temu jakość zapobiec? Można próbować. Zdaniem ekspertów specjalizujących się w naprawie skrzyni biegów Powershift, skrócenie interwału wymiany oleju przekładniowego i serwis skrzyni co 60 tys. km połączony w wymianą filtrów, potrafią wydłużyć żywotność tej konstrukcji nawet o kilkadziesiąt tysięcy kilometrów przebiegu.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.