Czym są i czemu służą kierunkowe klocki hamulcowe? W jaki sposób należy je zakładać?

Data:
W kategorii Klocki hamulcowe

Powstanie kierunkowych klocków hamulcowych zawdzięczamy w głównej mierze rosnącej popularności aut z napędem hybrydowym lub samodzielnym napędem elektrycznym. Ich zadaniem jest redukcja emitowanego przez układ hamulcowy hałasu i jednocześnie utrzymanie jego dotychczasowej sprawności. Co jeszcze warto wiedzieć o klockach kierunkowych?

Czym są kierunkowe klocki hamulcowe?

Kierunkowe klocki hamulcowe można uznać za wersją rozwojową standardowych, powszechnie używanych klocków hamulcowych, której głównym celem jest ograniczenie do minimum wszelkich dźwięków towarzyszących hamowaniu.

Kierunkowe klocki hamulcowe od klocków klasycznych różnią się przede wszystkim budową. Rodzaj i skład mieszanki używanej do wytwarzania powierzchni ciernej nie uległy większym zmianom – nadal zależy ona przede wszystkim od możliwości producenta i od tego, jaką jakość produktu zamierza osiągnąć. Cechą szczególną kierunkowych klocków hamulcowych jest natomiast sama rzeźba powierzchni ciernej oraz – ewentualnie – ulepszenia wprowadzone do elementów mających za zadanie standardowo tłumić drgania powstające podczas hamowania. Na czym polegają te różnice?

Wszystko tak naprawdę zależy od tego, z jakiego rodzaju klockami kierunkowymi mamy do czynienia. Wyróżniamy bowiem:

  • Klocki hamulcowe kierunkowe z wycięciem fazowym (fazowane) – zaprojektowane do przednich hamulców i odznaczające się ściętą krawędzią (lub krawędziami) przystosowanymi do pierwszego kontaktu z tarczą hamulcową.
  • Klocki hamulcowe kierunkowe z wycięciem półksiężycowym (z otworem) – klocki przeznaczone do montażu na osi tylnej, wyróżniające się otworem (w kształcie półkolistym lub sierpowatym) na tylnej podkładce.

Sekret ich działania tkwi właśnie w ich nietypowym kształcie, który zapewnia znaczną redukcję drgań powstających zwyczajowo po zetknięciu powierzchni ciernej klocka z tarczą hamulcową.

Co stoi za przyczyną wprowadzenia do sprzedaży kierunkowych klocków hamulcowych?

Kierunkowe klocki hamulcowe – wyjaśnia ekspert iParts.pl – to rozwiązanie, którego powstanie łączy się bezpośrednio ze zwiększająca się popularnością samochodów osobowych z napędem hybrydowym oraz elektrycznym. Dlaczego? Jedną z głównych zalet tego typu aut jest niezwykły komfort zapewniany przez bardzo cichą pracę silnika. Właściciele tych samochodów bardzo szybko przyzwyczajając się do tej wyjątkowej ciszy podczas jazdy, zaczęli wymagać, aby nie była ona niepotrzebnie zakłócana przez pozostałe układy i części samochodowe. Wymóg ten dotyczył również klocków hamulcowych, które od zawsze stanowiły źródło większego lub mniejszego hałasu.

Aby zapobiec drganiom i wywoływanym przez nie nieprzyjemnym dźwiękom powstającym podczas hamowania, producenci opracowali nowy wzór klocków hamulcowych – klocki kierunkowe – dostępnych w dwóch, opisanych już wyżej wariantach.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny klocków hamulcowych w naszej ofercie!

Jak należy zakładać klocki kierunkowe z wycięciem fazowym i z wycięciem półksiężycowym?

Podczas montażu obu typów kierunkowych klocków hamulcowych najważniejsze jest zachowanie kierunki zgodnego z oznaczeniami (najczęściej są to strzałki) widocznymi na klockach. W przypadku klocków fazowanych procedura montażu wygląda następująco:

  1. Ustalcie kierunek ułożenia klocka wskazany przez producenta.
  2. W przypadku braku strzałek klocki z jednym wycięciem fazowym montujcie tak, aby stanowiło ono krawędź czołową klocka (stykającą się z tarczą w pierwszej kolejności).
  3. Klocki z dwoma wcięciami fazowymi montujcie tak, aby krawędź czołowa klocka posiadała większe wcięcie.

Bardzo podobnie rzecz ma się w przypadku klocków z otworem, z którymi postępujcie następująco:

  1. Ustalcie kierunek ułożenia klocka wskazany przez producenta.
  2. W przypadku braku strzałek klocki należy montować tak, aby wycięcie znajdowało się na ich krawędzi czołowej, biegnącej poziomo wzdłuż tarczy hamulcowej.

Uwaga! Przestrzegajcie kierunku założenia klocka, ponieważ jego odwrotne założenie będzie skutkowało bardzo głośnym i bardzo nieprzyjemny dźwiękiem wydobywających się z okolicy kół podczas każdego naciśnięcia na hamulec.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.