Czym różnią się światła postojowe od pozycyjnych? W jakich sytuacjach możemy zastępować jedne drugimi?

Data:
W kategorii Oświetlenie

Jak należy używać świateł postojowych?

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, kierowca ma obowiązek włączenia świateł postojowych, kiedy w warunkach niedostatecznej widoczności zatrzymuje pojazd lub przygotowuje go do dłuższego postoju. Przepisy zezwalają na to, aby światła postojowe zostały włączone wyłącznie z jednej strony samochodu – od strony osi środkowej jezdni. Możliwe jest to jednak wyłącznie w przypadku pojazdów poruszających się bez przyczepy oraz w samochodach, których długość nie przekracza 6 m i szerokości nie większej niż 2 m.

W autach osobowych źródłami światła świateł postojowych są żarówki o mocy 5W (W5W w lampach przednich i P5W w lampach tylnych). W wielu modelach, aby włączyć światła postojowe, wystarczy na zgaszonym silniku wrzucić kierunkowskaz z lewej lub prawej strony, w zależności od tego, po której stronie samochodu chcemy te światła włączyć. Nie każde jednak auto posiada światła postojowe. W przypadku ich braku, kierowca może zastąpić je światłami pozycyjnymi, ale tylko pod warunkiem, że włączy świata pozycyjne przednie oraz tylne, oraz że włączy je tylko z jednej strony samochodu. Oznacza to, że w sytuacji typowej dla ruchu prawostronnego, zjeżdżając na pobocze i zatrzymując tam auto, włączam światła postojowe lub pozycyjne z lewej strony pojazdu.

Kiedy powinniśmy włączać światła pozycyjne?

Światła pozycyjne mają na celu sygnalizowanie wszystkim pozostałym uczestnikom ruchu drogowego, jaka jest aktualna pozycja naszego samochodu. Przepisy nakazują, aby każde auto wyposażone było w dwie lampy pozycyjne przednie, emitujące światło barwy białej (przednie światła pozycyjne barwy żółtej są niedozwolone od 2010 roku), oraz dwie lampy pozycyjne tylne, emitujące światło barwy czerwonej.

Świateł pozycyjnych, tak jak świateł postojowych, mamy obowiązek używać w warunkach niedostatecznej widoczności. Podczas postoju, jeśli nie używamy świateł postojowych, musimy używać świateł pozycyjnych przednich oraz tylnych. Światła pozycyjne powinny być również używane podczas postoju awaryjnego, w przypadku gdy musimy zatrzymać się na drodze, a nasz pojazd nie jest wyposażony w światła awaryjne lub są one niesprawne. Przepisy nakazują również używania świateł pozycyjnych w momencie, w którym nasz pojazd jest holowany (nie dotyczy do motocykli bez wózka bocznego), a samo holowanie odbywa się w warunkach niedostatecznej widoczności.

W każdym przypadku, bez względu na typ pojazdu, światła pozycyjne (zarówno przednie, jak i tylne) powinny być widoczne z odległości co najmniej 300 metrów. Zasada ta obowiązuje w warunkach dobrej przejrzystości powietrza. Przy słabej przejrzystości powietrza odległość ta staje się w sposób naturalny odpowiednio mniejsza.

Światła postojowe i pozycyjne – czym się różnią?

Jak widać z powyższych przykładów i przytoczonych przepisów, różnica pomiędzy światłami postojowymi i pozycyjnymi – nawet jeśli nie dla wszystkich wyraźna – tkwi przede wszystkim w ich zastosowaniu. W odpowiednich warunkach i we właściwej sytuacji jesteśmy w stanie zastąpić światła postojowe światłami pozycyjnymi, jednak nie możemy tego samego zrobić na odwrót. Przepisy nie przewidują okoliczności, w których światła postojowe mogą zastąpić światła pozycyjne.


Dodaj swój komentarz