Jedną z konsekwencji gwałtownego rozwoju motoryzacji jest obecna sytuacja na rynku akumulatorów. A sytuacja ta jest naprawdę wyjątkowa, bo jeszcze nigdy w historii nie mieliśmy takiej różnorodności baterii samochodowych o tak różnej budowie i charakterystyce. Aby więc móc dokonać wyboru akumulatora odpowiedniego dla Waszego auta, musicie najpierw poznać choćby tylko podstawowe informacje o każdym typie baterii. A informacje te znajdziecie w tym oto artykule.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA), czyli siła tradycji w nowoczesnej odsłonie
Aż trudno w to uwierzyć, że wzór budowy akumulatora kwasowo-ołowiowego ma ponad 150 lat. Baterie te opracowano jeszcze w 1859 roku i do tej pory z powodzeniem stosowane są nawet w bardzo nowoczesnych samochodach – w samochodach, które coraz częściej przypominają małe promy kosmiczne. W przypadku akumulatorów SLA sprawdza się powiedzenie, że geniusz tkwi w prostocie i że dobre rozwiązania nie boją się upływu czasu.
Pojedyncze ogniwo akumulatora kwasowo-ołowiowego zbudowane jest z zespołu płyt akumulatorowych. W ich skład z kolei wchodzi:
- wykonana z metalicznego ołowiu anoda,
- produkowana z PbO2 katoda,
- elektrolit (ok. 37-procentowy roztwór kwasu siarkowego wzbogaconego o rozmaite dodatki).
Powszechne obecnie akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA) są bateriami całkowicie bezobsługowymi składającymi się z 6 ogniw o napięciu znamionowym 12V. Akumulatory te cieszą się ogromną popularnością wśród kierowców na całym świecie. Głównymi powodami tego są:
- uniwersalność – akumulatory SLA mogą być stosowane w praktycznie dowolnego typu pojazdach, poczynając od samochodów osobowych, na motocyklach kończąc;
- cena – ponieważ są efektem doskonale znanej technologii, cena ich produkcji jest zdecydowanie najniższa, a to przekłada się bezpośrednio na cenę ich zakupu;
- pewność – długa obecność na rynku oznacza również, że z działaniem akumulatorów kwasowo-ołowiowych zapoznana jest zdecydowana większość kierowców, prze co właśnie ten rodzaj baterii uważają za najbardziej pewne rozwiązanie.
Ważnymi zaletami akumulatorów SLA są również ich odporność na głębokie rozładowanie oraz łatwość w przywróceniu ich pierwotnych parametrów za pomocą standardowego ładowania. Jeśli zaś chodzi o ich wady, to tu musicie pamiętać o tym, że baterie kwasowo-ołowiowe są podatne na zasiarczenie.
Akumulatory żelowe (GEL) i Absorbed Glass Mat (AGM), czyli efekt doskonalenia starej technologii
Zarówno akumulatory żelowe, jak i baterie AGM można uznać za wersje rozwojowe akumulatorów kwasowo-ołowiowych. W przypadku akumulatorów GEL mamy do czynienia z żelową postacią elektrolitu, którą otrzymano po zmieszaniu kwasu siarkowego z krzemionką. Użycie żelu sprawiło, że nie ma w ich przypadku absolutnie mowy o konieczności uzupełniania elektrolitu, zwiększyła się ich odporność na uszkodzenia, a dodatkowo stały się bardzo odporne na głębokie rozładowania – z tego też powodu stosowane są chętnie w autach z systemem Start-Stop oraz w samochodach terenowych.
Akumulatory AGM to z kolei baterie powstałe w oparciu o technologię mat szklanych absorbujących płynny elektrolit. Ich wybór zapewni Waszym pojazdom szybki i płynny rozruch (z tego powodu stosowane są chętnie w autach używanych przez służby publiczne i mundurowe), jednak w nieodpowiednich warunkach (przy nieodpowiednim ładowaniu) mogą być narażone na bezpowrotną utratę swojej pierwotnej pojemności.
W kwestiach dotyczących:
- odporności mechanicznej,
- żywotności,
- eksploatacji sezonowej oraz
- regeneracji po rozładowani,
akumulatory żelowe (GEL) oraz Absorbed Glass Mat (AGM) posiadają bardzo zbliżoną charakterystykę.
i sprawdź ceny akumulatorów samochodowych w naszej ofercie!
Akumulatory EFB/AFB/ECM, czyli coś dla kierowców wymagających wyjątkowo trwałych baterii
Czasem standardowy akumulator, nawet w swojej najnowocześniejszej odsłonie, to po prostu za mało. W poszukiwaniu baterii samochodowych zapewniających wyraźnie zwiększoną żywotność, konstruktorzy opracowali trzy typy akumulatorów spełniających te warunki:
- akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery),
- akumulatory AFB (Advanced Flooded Battery),
- akumulatory ECM (Enhanced Cycling Mat).
Każda z tych baterii odznacza się:
- powiększonym zbiornikiem elektrolitu,
- zastosowaniem płyt wytwarzanych ze stopu ołowiu, wapnia i cyny,
- dwustronnym separatorem z mikrowłókien polietylenu oraz poliestru.
Akumulatory typu EFB/AFB/ECM bardzo dobrze sprawdzają się w pojazdach o zwiększonym zapotrzebowaniu na energię elektryczną, czyli praktycznie we wszystkich nowoczesnych modelach oraz w autach z systemem Start-Stop. Oczywiście, równie dobrze sprawdzą się w każdym innym samochodzie, jednak ich przeznaczeniem są właśnie auta pobierające naprawdę dużo prądu.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tyc...