Czym różnią się od siebie akumulatory kwasowo-ołowiowe, akumulatory żelowe i baterie samochodowe AGM?

Data:
W kategorii Akumulator

Jedną z konsekwencji gwałtownego rozwoju motoryzacji jest obecna sytuacja na rynku akumulatorów. A sytuacja ta jest naprawdę wyjątkowa, bo jeszcze nigdy w historii nie mieliśmy takiej różnorodności baterii samochodowych o tak różnej budowie i charakterystyce. Aby więc móc dokonać wyboru akumulatora odpowiedniego dla Waszego auta, musicie najpierw poznać choćby tylko podstawowe informacje o każdym typie baterii. A informacje te znajdziecie w tym oto artykule.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA), czyli siła tradycji w nowoczesnej odsłonie

Aż trudno w to uwierzyć, że wzór budowy akumulatora kwasowo-ołowiowego ma ponad 150 lat. Baterie te opracowano jeszcze w 1859 roku i do tej pory z powodzeniem stosowane są nawet w bardzo nowoczesnych samochodach – w samochodach, które coraz częściej przypominają małe promy kosmiczne. W przypadku akumulatorów SLA sprawdza się powiedzenie, że geniusz tkwi w prostocie i że dobre rozwiązania nie boją się upływu czasu.

Pojedyncze ogniwo akumulatora kwasowo-ołowiowego zbudowane jest z zespołu płyt akumulatorowych. W ich skład z kolei wchodzi:

  • wykonana z metalicznego ołowiu anoda,
  • produkowana z PbO2 katoda,
  • elektrolit (ok. 37-procentowy roztwór kwasu siarkowego wzbogaconego o rozmaite dodatki).

Powszechne obecnie akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA) są bateriami całkowicie bezobsługowymi składającymi się z 6 ogniw o napięciu znamionowym 12V. Akumulatory te cieszą się ogromną popularnością wśród kierowców na całym świecie. Głównymi powodami tego są:

  • uniwersalność – akumulatory SLA mogą być stosowane w praktycznie dowolnego typu pojazdach, poczynając od samochodów osobowych, na motocyklach kończąc;
  • cena – ponieważ są efektem doskonale znanej technologii, cena ich produkcji jest zdecydowanie najniższa, a to przekłada się bezpośrednio na cenę ich zakupu;
  • pewność – długa obecność na rynku oznacza również, że z działaniem akumulatorów kwasowo-ołowiowych zapoznana jest zdecydowana większość kierowców, prze co właśnie ten rodzaj baterii uważają za najbardziej pewne rozwiązanie.

Ważnymi zaletami akumulatorów SLA są również ich odporność na głębokie rozładowanie oraz łatwość w przywróceniu ich pierwotnych parametrów za pomocą standardowego ładowania. Jeśli zaś chodzi o ich wady, to tu musicie pamiętać o tym, że baterie kwasowo-ołowiowe są podatne na zasiarczenie.

Akumulatory żelowe (GEL) i Absorbed Glass Mat (AGM), czyli efekt doskonalenia starej technologii

Zarówno akumulatory żelowe, jak i baterie AGM można uznać za wersje rozwojowe akumulatorów kwasowo-ołowiowych. W przypadku akumulatorów GEL mamy do czynienia z żelową postacią elektrolitu, którą otrzymano po zmieszaniu kwasu siarkowego z krzemionką. Użycie żelu sprawiło, że nie ma w ich przypadku absolutnie mowy o konieczności uzupełniania elektrolitu, zwiększyła się ich odporność na uszkodzenia, a dodatkowo stały się bardzo odporne na głębokie rozładowania – z tego też powodu stosowane są chętnie w autach z systemem Start-Stop oraz w samochodach terenowych.

Akumulatory AGM to z kolei baterie powstałe w oparciu o technologię mat szklanych absorbujących płynny elektrolit. Ich wybór zapewni Waszym pojazdom szybki i płynny rozruch (z tego powodu stosowane są chętnie w autach używanych przez służby publiczne i mundurowe), jednak w nieodpowiednich warunkach (przy nieodpowiednim ładowaniu) mogą być narażone na bezpowrotną utratę swojej pierwotnej pojemności.

W kwestiach dotyczących:

  • odporności mechanicznej,
  • żywotności,
  • eksploatacji sezonowej oraz
  • regeneracji po rozładowani,

akumulatory żelowe (GEL) oraz Absorbed Glass Mat (AGM) posiadają bardzo zbliżoną charakterystykę.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny akumulatorów samochodowych w naszej ofercie!

Akumulatory EFB/AFB/ECM, czyli coś dla kierowców wymagających wyjątkowo trwałych baterii

Czasem standardowy akumulator, nawet w swojej najnowocześniejszej odsłonie, to po prostu za mało. W poszukiwaniu baterii samochodowych zapewniających wyraźnie zwiększoną żywotność, konstruktorzy opracowali trzy typy akumulatorów spełniających te warunki:

  • akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery),
  • akumulatory AFB (Advanced Flooded Battery),
  • akumulatory ECM (Enhanced Cycling Mat).

Każda z tych baterii odznacza się:

  • powiększonym zbiornikiem elektrolitu,
  • zastosowaniem płyt wytwarzanych ze stopu ołowiu, wapnia i cyny,
  • dwustronnym separatorem z mikrowłókien polietylenu oraz poliestru.

Akumulatory typu EFB/AFB/ECM bardzo dobrze sprawdzają się w pojazdach o zwiększonym zapotrzebowaniu na energię elektryczną, czyli praktycznie we wszystkich nowoczesnych modelach oraz w autach z systemem Start-Stop. Oczywiście, równie dobrze sprawdzą się w każdym innym samochodzie, jednak ich przeznaczeniem są właśnie auta pobierające naprawdę dużo prądu.


Komentarze

akumulatory
Piter
,
07.08.2020
Odpowiedz
Nawet nie wiedziałem, że na rynku dostępnych jest tyle rodzajów akumulatorów :) Wydaje mi się jednak, że najważniejsze jest, by kupować nowy akumulator i to raczej jakiejś bardziej znanej marki. Sam korzystam w tym przypadku z baterii firmy VARTA i nie mogę narzekać. Do akumulatora lepiej dopłacić kilkadziesiąt złotych i mieć pewność, że będzie działał jak należy.
kwasowo-ołowiowy najlepszy
Łukasz
,
17.07.2020
Odpowiedz
Rodzaje akumulatorów są różne, ale najważniejsze jest to, by jego zakup był zgodny z zaleceniami producenta i odpowiednio dopasowany pod względem wymiarów do mocowań w naszym samochodzie. Na zakupie też nie warto oszczędzać, a z drugiej strony niekoniecznie to, co droższe jest lepsze. Ja korzystam z akumulatora kwasowo-ołowiowego marki Bosch i jestem bardzo zadowolony.

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.