Czym różnią się od siebie akumulatory kwasowo-ołowiowe, akumulatory żelowe i baterie samochodowe AGM?

Data:
W kategorii Akumulator

Jedną z konsekwencji gwałtownego rozwoju motoryzacji jest obecna sytuacja na rynku akumulatorów. A sytuacja ta jest naprawdę wyjątkowa, bo jeszcze nigdy w historii nie mieliśmy takiej różnorodności baterii samochodowych o tak różnej budowie i charakterystyce. Aby więc móc dokonać wyboru akumulatora odpowiedniego dla Waszego auta, musicie najpierw poznać choćby tylko podstawowe informacje o każdym typie baterii. A informacje te znajdziecie w tym oto artykule.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA), czyli siła tradycji w nowoczesnej odsłonie

Aż trudno w to uwierzyć, że wzór budowy akumulatora kwasowo-ołowiowego ma ponad 150 lat. Baterie te opracowano jeszcze w 1859 roku i do tej pory z powodzeniem stosowane są nawet w bardzo nowoczesnych samochodach – w samochodach, które coraz częściej przypominają małe promy kosmiczne. W przypadku akumulatorów SLA sprawdza się powiedzenie, że geniusz tkwi w prostocie i że dobre rozwiązania nie boją się upływu czasu.

Pojedyncze ogniwo akumulatora kwasowo-ołowiowego zbudowane jest z zespołu płyt akumulatorowych. W ich skład z kolei wchodzi:

  • wykonana z metalicznego ołowiu anoda,
  • produkowana z PbO2 katoda,
  • elektrolit (ok. 37-procentowy roztwór kwasu siarkowego wzbogaconego o rozmaite dodatki).

Powszechne obecnie akumulatory kwasowo-ołowiowe (SLA) są bateriami całkowicie bezobsługowymi składającymi się z 6 ogniw o napięciu znamionowym 12V. Akumulatory te cieszą się ogromną popularnością wśród kierowców na całym świecie. Głównymi powodami tego są:

  • uniwersalność – akumulatory SLA mogą być stosowane w praktycznie dowolnego typu pojazdach, poczynając od samochodów osobowych, na motocyklach kończąc;
  • cena – ponieważ są efektem doskonale znanej technologii, cena ich produkcji jest zdecydowanie najniższa, a to przekłada się bezpośrednio na cenę ich zakupu;
  • pewność – długa obecność na rynku oznacza również, że z działaniem akumulatorów kwasowo-ołowiowych zapoznana jest zdecydowana większość kierowców, prze co właśnie ten rodzaj baterii uważają za najbardziej pewne rozwiązanie.

Ważnymi zaletami akumulatorów SLA są również ich odporność na głębokie rozładowanie oraz łatwość w przywróceniu ich pierwotnych parametrów za pomocą standardowego ładowania. Jeśli zaś chodzi o ich wady, to tu musicie pamiętać o tym, że baterie kwasowo-ołowiowe są podatne na zasiarczenie.

Akumulatory żelowe (GEL) i Absorbed Glass Mat (AGM), czyli efekt doskonalenia starej technologii

Zarówno akumulatory żelowe, jak i baterie AGM można uznać za wersje rozwojowe akumulatorów kwasowo-ołowiowych. W przypadku akumulatorów GEL mamy do czynienia z żelową postacią elektrolitu, którą otrzymano po zmieszaniu kwasu siarkowego z krzemionką. Użycie żelu sprawiło, że nie ma w ich przypadku absolutnie mowy o konieczności uzupełniania elektrolitu, zwiększyła się ich odporność na uszkodzenia, a dodatkowo stały się bardzo odporne na głębokie rozładowania – z tego też powodu stosowane są chętnie w autach z systemem Start-Stop oraz w samochodach terenowych.

Akumulatory AGM to z kolei baterie powstałe w oparciu o technologię mat szklanych absorbujących płynny elektrolit. Ich wybór zapewni Waszym pojazdom szybki i płynny rozruch (z tego powodu stosowane są chętnie w autach używanych przez służby publiczne i mundurowe), jednak w nieodpowiednich warunkach (przy nieodpowiednim ładowaniu) mogą być narażone na bezpowrotną utratę swojej pierwotnej pojemności.

W kwestiach dotyczących:

  • odporności mechanicznej,
  • żywotności,
  • eksploatacji sezonowej oraz
  • regeneracji po rozładowani,

akumulatory żelowe (GEL) oraz Absorbed Glass Mat (AGM) posiadają bardzo zbliżoną charakterystykę.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny akumulatorów samochodowych w naszej ofercie!

Akumulatory EFB/AFB/ECM, czyli coś dla kierowców wymagających wyjątkowo trwałych baterii

Czasem standardowy akumulator, nawet w swojej najnowocześniejszej odsłonie, to po prostu za mało. W poszukiwaniu baterii samochodowych zapewniających wyraźnie zwiększoną żywotność, konstruktorzy opracowali trzy typy akumulatorów spełniających te warunki:

  • akumulatory EFB (Enhanced Flooded Battery),
  • akumulatory AFB (Advanced Flooded Battery),
  • akumulatory ECM (Enhanced Cycling Mat).

Każda z tych baterii odznacza się:

  • powiększonym zbiornikiem elektrolitu,
  • zastosowaniem płyt wytwarzanych ze stopu ołowiu, wapnia i cyny,
  • dwustronnym separatorem z mikrowłókien polietylenu oraz poliestru.

Akumulatory typu EFB/AFB/ECM bardzo dobrze sprawdzają się w pojazdach o zwiększonym zapotrzebowaniu na energię elektryczną, czyli praktycznie we wszystkich nowoczesnych modelach oraz w autach z systemem Start-Stop. Oczywiście, równie dobrze sprawdzą się w każdym innym samochodzie, jednak ich przeznaczeniem są właśnie auta pobierające naprawdę dużo prądu.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.