Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czym jest profil opony? Jaki profil wybrać do swojego auta i czym warto się kierować przy tym wyborze?

Choć kojarzony jest głównie z estetyką auta i jego tuningiem wizualnym, w rzeczywistości profil opony to jeden z kluczowych parametrów wpływających na komfort jazdy, bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów, a także na wydajność i trwałość samego pojazdu. Czy Wasz ulubiony profil opony w każdym z tych aspektów jest dla Was odpowiedni? Czym faktycznie jest ten profil, jakie są jego rodzaje i jak należy je dopasowywać do potrzeb swoich i swojego pojazdu?

Czym jest profil opony? Jaki wybrać do swojego auta?

Najważniejsze informacje

Profil opony to kluczowy parametr definiujący jej wysokość w stosunku do szerokości bieżnika, wyrażony w procentach. Wpływa on na komfort jazdy, stabilność pojazdu oraz na koszty jego eksploatacji. Dostępne na rynku opony zwykle przyporządkowywane są do jednej z dwóch głównych kategorii uwzględniających ich profil, a więc do kategorii opon niskoprofilowych lub wysokoprofilowych. Wybór opony o konkretnym profilu powinien być zawsze zgodny z zaleceniami producenta pojazdu i dostosowany do preferowanego stylu jazdy oraz rodzaju nawierzchni, po której najczęściej się poruszamy.

Czym jest profil opony? Które z oznaczeń na oponie odpowiadają za jego wartość?

W powszechnym przekonaniu profil opony to nic innego, jak jej wysokość. Im wyższa jest opona, a więc im większa jest odległość pomiędzy felgą a powierzchnią bieżnika, tym większy mamy jej profil. Ta definicja jest nawet do pewnego stopnia prawdziwa, choć po zagłębieniu się w temat sami zrozumiecie, że nie jest jednocześnie poprawna. Jak wygląda to naprawdę?

Podchodząc do tematu bardziej ortodoksyjnie, za profil opony należy uznać stosunek wysokości ściany bocznej do szerokości bieżnika, która to wartość jest następnie wyrażana w procentach. Dla przykładu – z oznaczeń umieszczanych na boku opony oraz w opisie każdego modelu opony na iParts.pl, możecie odczytać profil opony zapisany jako druga liczba w ciągu przykładowych cyfr 205/55 R16. W takim oznaczeniu profil opony (druga liczba w ciągu) to 55, a dokładnie 55%. Te 55 oznacza, że wysokość ściany bocznej wynosi 55% szerokości bieżnika (205 mm). Więc choć profil opony powszechnie uznawany jest po prostu za jej wysokość, warto wiedzieć przynajmniej, że jego oznaczenia nie należy przeliczać na milimetry, lecz na procentową szerokość bieżnika.

Więcej o oznaczeniach na oponach przeczytacie w naszym poradniku „Co mówią nam oznaczenia na oponach? Jak należy je odczytywać i jak prawidłowo je interpretować?

Jakie są rodzaje profili opon samochodowych? Opony o jakim profilu znajdziecie na iParts.pl?

W przypadku ich profilu, opony samochodowe dzielone są na dwie główne kategorie, które – choć nie zostały nigdy jednoznacznie sprecyzowane, całkiem nieźle pozwalają zorientować się kierowcom w ofertach sklepów z oponami. U nas, na iParts.pl, mamy dla Was opony z obu tych kategorii, czyli opony niskoprofilowe oraz opony wysokoprofilowe. Czym się od siebie różnią i na co na ta różnica się przekłada?

Opony niskoprofilowe

Opony te charakteryzują się niską ścianą boczną i szerokim bieżnikiem, co nadaje im – a przez nie i samochodom, do których je założono – sportowy, czasem wręcz ekskluzywny wygląd oraz bardzo dobre właściwości, gdy idzie o dynamikę jazdy. Opony takie posiadają:

  • lepszą przyczepność na suchej nawierzchni;
  • większą stabilność przy dużych prędkościach;
  • sporą precyzję podczas pokonywania zakrętów.

Niestety, te same opony o niskim profilu wyróżniają się również:

  • niższym komfortem jazdy, zwłaszcza na nierównej drodze;
  • większą podatnością na uszkodzenia mechaniczne (dziury i krawężniki są ich zaprzysięgłymi wrogami);
  • wyższymi kosztami zakupu i eksploatacji.

Wysoki profil opony to coś, z czym stykamy się głównie w samochodach sportowych i luksusowych, a także w pojazdach, których właściciele cenią dynamiczną jazdę i atrakcyjny wygląd. I pamiętajcie, że niski profil nie lubi różnych rzeczy, ale najbardziej nie lubi miękkich ścianek bocznych. Niskoprofilowa opona o miękkich bokach to prosty przepis na pogięte felgi.

Opony wysokoprofilowe

Kiedyś na rynku „cywilnym” dostępne były tylko takie. Opony wysokoprofilowe mają wysoką ścianę boczną, zwiększającą komfort jazdy i doskonale amortyzującą wszelkie nierówności. Przez kolejne lata dzięki nim mieliśmy więc zapewniony:

  • wyższy komfort jazdy i lepsze tłumienie wstrząsów;
  • zwiększoną odporność na uszkodzenia mechaniczne – opony takie są znacznie mniej podatne na uszkodzenia powstające przy wjeżdżaniu w dziury na drodze i w krawężniki;
  • niższe koszt eksploatacji – przynajmniej w porównaniu do kosztów generowanych przez opony o niskim profilu.

A jak wygląda sytuacja z wadami opon wysokoprofilowych? Bo że opony tego typu posiadają wady, to więcej niż oczywiste. Otóż, opony o wysokim profilu, w porównaniu z niskoprofilowymi, odznaczają się:

  • mniejszą precyzją prowadzenia przy dużych prędkościach;
  • słabszą przyczepnością podczas pokonywania zakrętów.

Opony o wysokim profilu to wybór w sam raz dla właścicieli samochodów rodzinnych, terenowych oraz użytkowych. To na nie powinni postawić kierowcy często podróżujący po regionach z nierównymi nawierzchniami lub na drogach wiejskich. Dla nich być może takie opony nie będą równie atrakcyjne wizualnie, jak te niskoprofilowe, za to z pewnością będę bezpieczniejsze i ekonomiczniejsze.

A może zainteresuje Was temat doboru felg? Jeśli tak, to sprawdźcie koniecznie nasz artykuł „Jak dobierać opony do felg samochodowych? Czy stosowany przez Was sposób wyboru felg faktycznie zapewnia odpowiedni komfort i bezpieczeństwo?

Jak wybrać odpowiedni profil opony do swojego auta? Od czego warto ten wybór uzależnić?

W decyzji o zakupie opony o określonym profilu najważniejsze jest przestrzeganie zaleceń producenta pojazdu. Informacje o tym, jaki profil opony może być w Waszym aucie używany, znajdziecie z pewnością w instrukcji obsługi samochodu lub na jego tabliczce znamionowej. Wybór niezgodny z zaleceniami może wpłynąć na bezpieczeństwo i prowadzenie pojazdu. A od czego jeszcze powinien zależeć? Przede wszystkim od:

  • preferowanego stylu jazdy – czy jest to styl dynamiczny i wówczas opony niskoprofilowe będą najlepszym wyborem, czy raczej spokojny i komfortowy, przy którym to raczej opony wysokoprofilowe powinny być w użyciu;
  • rodzaj najczęściej pokonywanej nawierzchni – opony niskoprofilowe sprawdzają się najlepiej na gładkich nawierzchniach, oferując stabilność i przyczepność, a opony wysokoprofilowe zapewnią lepszy komfort i wytrzymałość na drogach, którym daleko jest do ideału.

Cokolwiek nie wybierzecie, pamiętajcie, aby poszukiwanie tych idealnych opon zacząć właśnie u nas, na iParts.pl. W naszej ofercie znajdziecie opony dopasowane do Waszych oczekiwań nie tylko profilem, ale i ceną!

FAQ

Czy profil opony wpływa na zużycie paliwa?

Tak, profil opony wpływa na zużycie paliwa, ponieważ opony niskoprofilowe, ze względu na większe opory toczenia wynikające z ich szerokości, mogą zwiększać zużycie paliwa przy dynamicznej jeździe. Opony wysokoprofilowe są z reguły węższe, a więc i bardziej ekonomiczne, zwłaszcza na długich trasach i przy spokojnym stylu jazdy.

Czy można zamontować opony o innym profilu niż zalecany przez producenta?

Nie zaleca się montowania opon o profilu różniącym się od zaleceń producenta pojazdu. Montaż takich opon może wpłynąć na geometrię zawieszenia, prowadzenie auta oraz na bezpieczeństwo jazdy. Przed dokonaniem podobnej zmiany warto skonsultować się z ekspertem lub mechanikiem.

Który profil opony jest lepszy dla jazdy w mieście?

W niektórych krajach do jazdy miejskiej zaleca się opony niskoprofilowe, zapewniające lepszą przyczepność i stabilność na równych nawierzchniach. Jeśli jednak poruszacie się po drogach z nierównościami, to właśnie opony wysokoprofilowe powinny być Waszym pierwszym wyborem.

Swoją przygodę z motoryzacją rozpocząłem w bardzo młodym wieku, w zaprzyjaźnionym warsztacie samochodowym. Obserwując pracę doświadczonych mechaników, zdobywałem wiedzę i umiejętności, co pomogło mi rozwijać moją największą pasję, jaką jest budowa aut, w szczególności silników. Dodatkową motywacją była chęć przeprowadzenia generalnego remontu silnika w moim pierwszym samochodzie – Toyocie Celicie. Ten projekt utwierdził mnie w przekonaniu, że droga, którą wybrałem, jest słuszna, a dalsze lata przynosiły kolejne sukcesy.
0 komentarzy

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze