DNI DARMOWEJ DOSTAWY OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

2
2
3
3
4
4
0
0
3
3
2
2
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czy wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów jest konieczna? A jeśli tak, to kiedy i jak należy ją przeprowadzić?

Wokół oleju przekładniowego w ciągu ostatnich kilkunastu lat narosła cała masa mitów i nieporozumień. Mity te dotyczą konieczności wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów, sposobów, w jaki należałoby taką wymianę przeprowadzić oraz czasu, po jakim miałaby nastąpić. Jak wyglądają fakty związane z każdym z tych tematów?

FAQ: Olej w skrzyni biegów - najczęściej zadawane pytania wraz z odpowiedziami

Ten sam model auta z tego samego rocznika skierowany na dwa różne rynki – rynek europejski i amerykański – posiada zapisane w instrukcji dwie zupełnie odmienne wytyczne co do wymiany oleju silnikowego oraz oleju w automatycznej skrzyni biegów. W przypadku rynku europejskiego producent informuje o interwale wymiany oleju silnikowego co 30 tys. km i całkowitym braku konieczności wymiany oleju przekładniowego, z kolei amerykański odbiorca znajdzie w swoim manualu informację o tym, że olej silnikowy wymieniać należy co 15 tys. km, a przekładniowy co 60 tys. km. Skąd taka rozbieżność? Przyczyn jest kilka, jednak żadna z nich nie została nigdy oficjalnie potwierdzona. I trudno się temu dziwić, bowiem każda z tych przyczyn umacnia jedynie podejrzenia europejskich kierowców co do tego, iż producenci aut nie zawsze grają z nimi w otwarte karty. Najlepiej widać to na przykładzie właśnie oleju do automatycznych skrzyń biegów oraz zaleceń wobec jego eksploatacji. Co to za zalecenia i jak powinniśmy do nich podchodzić?

Spis treści

Czy olej w automatycznych skrzyniach biegów należy wymieniać?

Spróbujmy sformułować to pytanie nieco inaczej. Czy sądzicie, że istnieje gdzieś taki olej, w rozumieniu środka smarnego, którego wymieniać nie trzeba? Czy słyszeliście może o jakiejś kosmicznej technologii produkcji olejów, które byłyby całkowicie odporne na skrajnie wysokie temperatury, na utlenianie się, na efekty starzenia, nie podlegały przemianom chemicznym i ulegały ciągłemu samooczyszczeniu? Takie substancje po prostu nie istnieją. Każdy znany nam olej posiada ograniczoną żywotność i ograniczoną pojemność zabrudzeń, jakie może wchłonąć bez uszczerbku dla swoich właściwości. To samo dotyczy również oleju przekładniowego. Stosowany w automatycznych skrzyniach biegów olej podlega dokładnie tym samym procesom, co olej silnikowy. Tak samo może być olejem mineralnym lub syntetycznym i tak samo musi być co jakiś czas wymieniany. Dlaczego?

Istnieją 3 czynniki w największym stopniu wpływające na żywotność oleju przekładniowego i decydujące o tym, że musi być on co jakiś czas wymieniany. Czynnikami tymi są:

  1. Czas – każdy olej, mineralny czy syntetyczny, nawet odłożony na półkę i nigdy nie używany, z czasem zacznie tracić swoje oryginalne właściwości. To naturalny proces starzenia się i chemicznego rozpadu.
  2. Temperatura – to właśnie ona jest największym wrogiem oleju w automatycznych skrzyniach biegów. Automaty nierzadko rozgrzewają się do naprawdę wysokich temperatur, a olej jest dla niech jedynym chłodziwem. To on musi przejąć całą powstała podczas pracy przekładni temperaturę, która potrafi osiągnąć nawet powyżej 300℃.
  3. Zabrudzenia – olej w skrzyni biegów nie tylko smaruje i chłodzi, ale też czyści. A zabrudzenia powstające w przekładniach automatycznych są o tyle problematyczne, że często ich średnica mierzona jest w mikrometrach i żaden filtr nie jest ich w stanie zatrzymać. Jedynym ratunkiem dla skrzyni biegów jest sam olej, który pod wpływem tych mikroskopijnych drobinek zaczyna zamieniać się w gęstą zawiesinę o właściwościach daleko odbiegających od początkowych.

Ze wszystkich tych 3 czynników najbardziej destrukcyjny wpływ ma temperatura. Olej przekładniowy typu ATF traci pod jej wpływem żywotność w sposób więcej niż gwałtowny. Każde 7℃ powyżej temperatury wzorcowej (80℃) skraca trwałość oleju o połowę. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że bardzo często olej w skrzyni biegów osiąga temperaturę powyżej 100℃, łatwo zrozumieć, skąd biorą się zalecenia wobec interwału jego wymiany. Co to za zalecenia?

Kiedy i po jakim przebiegu olej w przekładniach automatycznych nadaje się do wymiany?

Jeśli przejrzelibyście dokumentację poszczególnych producentów skrzyń biegów (nie wyposażanych w nie samochodów!), znaleźlibyście zalecenia odnośnie do wymiany oleju przekładniowego co 50-60 tys. km. Zawsze jednak po takich ogólnych zaleceniach następuje uwaga mówiąca o tym, że w warunkach zwiększonej eksploatacji interwał wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów należy skrócić nawet o połowę. O jakie dokładnie warunki chodzi?

  • Dynamiczna jazda
  • Częste poruszanie się po mieście, na krótkich odcinkach (do 15 km dziennie)
  • Jazda w terenie górzystym
  • Częste korzystanie z autostrad przy prędkości powyżej 110 km/h
  • Często używanie przyczep.

Każdy z tych czynników powoduje dodatkowe obciążenie skrzyni biegów, a chłodzący i smarujący ją olej zużywa się w przyśpieszonym tempie.

Jakie są sposoby wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów?

Istnieją dwa podstawowe sposoby wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów:

  1. Wymiana statyczna – możliwa do wykonania samodzielnie, własnymi siłami, bez potrzeby odwiedzania mechanika.
  2. Wymiana dynamiczna – do jej przeprowadzenia niezbędna jest pomoc fachowca, a przede wszystkim specjalne urządzenie do wymiany oleju.

Na którą z nich powinniście się zdecydować? Jeśli wymieniacie olej w swojej skrzyni biegów często i wymianę tę przeprowadzacie cyklicznie co np. 30 tys. km od nowości samochodu, możecie poprzestać na wymianie statycznej, która pozwala na wymianę od 30 do 60% oleju przekładniowego (reszta pozostaje w układzie). Jeśli jednak zaniedbaliście wymianę oleju lub kupiliście auto używane, jedynym rozwiązaniem jest wymiana dynamiczna, pozwalająca wymienić nawet do 98% oleju za jednym razem.

Pamiętajcie również, że przy okazji wymiany oleju w skrzyni biegów, zawsze powinniście wymieniać również filtr. O ile, rzecz jasna, konkretny model przekładni daje Wam taką możliwość.

Popularne z kategorii Skrzynia Biegów

Zestaw czężci, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów ZF 1087.298.365
755,00 zł
4.5 (4 ocen)
Filtr BOSCH 0 451 103 259
20,00 zł
0 (0 ocen)

Wyprzedaż

Pierścień uszczelniający FA1 968.330.100
2,00 zł
0,29 zł
0 (0 ocen)
Zawleczka, zaślepka miarki oleju autom. skrzyni biegów FEBI BILSTEIN 44204
5,00 zł
0 (0 ocen)
Zestaw czężci, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów FEBI BILSTEIN 171748
417,00 zł
5.0 (3 ocen)
Pierścień uszczelniający CORTECO 12012709B
12,00 zł
4.5 (2 ocen)
Skrzynia Biegów w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Skrzynia Biegów pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Skrzynia Biegów
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Skrzynia biegów Touchtronic III (Aston Martin) - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Jak spisuje się skrzynia biegów Touchtronic III w samochodach Aston Martin? Co dzięki niej zyskuje ulubione auto Jamesa Bonda?

Szczęśliwcy, którzy mogą poważnie myśleć o zakupie samochodu marki Aston Martin, z całą pewnością powinni wziąć pod uwagę flagowe modele tego brytyjskiego producenta – modele, w których montowano m.in. skrzynię biegów Touchstone III. Co warto wiedzieć o tej przekładni?

czytaj więcej >
Wyciek oleju ze skrzyni biegów. Sprawdź sposoby na zdiagnozowanie i usunięcie problemu

Wyciek oleju ze skrzyni biegów. Proste sposoby na zdiagnozowanie i usunięcie problemu

Wyciek oleju przekładniowego to zdradliwa awaria. Nie każdy wie, jak go rozpoznać, jak zdiagnozować i jak sobie w takiej sytuacji radzić. Brutalna prawda jest taka, że nie każdy też pamięta o tym, że w jego skrzyni biegów w ogóle jest jakiś olej. A ten nie tylko jest, ale też czasem lubi wyciekać. Dlaczego?

czytaj więcej >
Skrzynia biegów Mercedes Autotronic - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Skrzynia biegów Mercedes Autotronic. Co wpływa na koszty jej eksploatacji? Czy naprawa tej przekładni jest bardzo wymagająca?

W samochodach Mercedes klasy A i B znajdujemy skrzynię biegów o handlowej nazwie Autotronic. Skrzynia ta bywa często wymieniana w gronie najbardziej awaryjnych przekładni, na jakie można trafić. Czy słusznie? Jakiego typu są to awarie i jak można im zapobiegać?

czytaj więcej >
Skrzynia biegów Hyundai Shiftronic - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Co warto wiedzieć o skrzyni biegów Hyundai Shiftronic? Jak wygląda sprawa z jej naprawą i kosztami eksploatacji?

Gdy do użycia weszły skrzynie dwusprzęgłowe, wieszczono koniec klasycznych automatów. Wieszczono tak do czasu, aż zaczęły powstawać ośmiostopniowe przekładnie automatyczne w rodzaju skrzyni Shiftronic. Czy konstrukcje te zasługują na swoją opinię?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze