Kiedyś w branży motoryzacyjnej mówiło się o niemieckiej solidności. Później doszła do tego również japońska trwałość. Dziś wiemy już, że nawet ta japońska trwałość nie zawsze jest taka trwała, co pokazuje m.in. przykład skrzyni biegów Geartronic od Volvo.

Skąd wzięło się to powiązanie japońskiej trwałości ze szwedzką marką Volvo? Być może dla kogoś jeszcze będzie to zaskoczeniem, ale prawda jest taka, że spory procent elementów składających się na auto wybranej marki produkowanych jest nie tylko przez innych producentów, ale też często przez producentów z drugiego końca świata. Dokładnie tak jest w przypadku Volvo i jego skrzyni biegów o nazwie handlowej Geartronic. Przekładnia ta, choć kojarzona jest z Volvo, nie powstała nawet w Europie. Jego producentem jest japońska firma Aisin należąca do koncernu Toyota. I to w teorii powinno być doskonałą rekomendacją. Aisin to solidna firma, a Toyota to naprawdę solidny koncern. Wiele modeli powstałych przy współpracy tych dwóch marek cieszy się doskonałą opinią kierowców i ekspertów z całego świata. Problem w tym, że nawet najlepszym specjalistom w swoim fachu od czasu do czasu coś nie wychodzi i wydaje się, że właśnie z czymś takim mamy do czynienia w przypadku skrzyni biegów Aisin TF-80 SC, znanej pod nazwą Geartronic.

Co najczęściej psuje się w skrzyniach Geartronic od Volvo?

Sprawa z awariami przekładni Geartronic jest dość ciekawa. Jeśli spojrzycie w rankingi najbardziej awaryjnych skrzyń biegów, które przygotowywane są regularnie przez poszczególne magazyny motoryzacyjne czy zajmujących się tą branżą ekspertów, niemal na pewno w TOP 10 takich awaryjnych przekładni znajdziecie Volvo i jego model Geartronic. Na tym jednak pełna zgodność autorów takich rankingów zdaje się kończyć. Pojawiają się natomiast różnice we wskazaniach, co w tej skrzyni biegów najczęściej się psuje. Jakie przyczyny usterek są więc wymieniane?

  • Defekt sterowania w samochodach z większym przebiegiem,
  • awaria mechanizmu trzeciego biegu,
  • awaria mechanizmu 4, 5 i 6 przełożenia,
  • problemy z hydraulicznym sterownikiem w bloku elektrozaworów przekładni,
  • szarpanie przy zmianie biegów,
  • awaria konwertera (sprzęgła hydrokinetycznego).

Wychodzi więc na to, że w przekładniach Geartronic psuje się lub przynajmniej może się zepsuć niemal wszystko. Aż trudno uwierzyć w to, że podobnie wadliwą konstrukcję wytworzyła znana japońska firma dla znanej i bardzo renomowanej marki Volvo. Wstrzymajmy się jednak na chwilę przed całkowitym skreślaniem omawianej skrzyni biegów. Być może okaże się, że tak surowa ocena tej konstrukcji nie jest w pełni uzasadniona.

Dlaczego skrzynia biegów Geartronic uważana jest za ryzykowny wybór?

Japońskim konstruktorom tworzącym przekładnię Aisin TF-80 SC (Geartronic) przyświecała bardzo konkretna, jednak naprawdę niełatwa do zrealizowania idea. Skrzynia, nad którą pracowali, miała być:

  • kompaktowa (o niewielkich gabarytach)
  • lekka (na poziomie standardowych skrzyń manualnych)
  • i nowoczesna.

Każdy z tych celów został osiągnięty. Geartronic jest przekładnią nowoczesną, małą i lekką, co poprawia m.in. dynamikę wyposażonego w nią samochodu. Niestety, wszystko to osiągnięto kosztem wyraźnej delikatności całej konstrukcji, która to delikatność stoi w sprzeczności z chęciami kierowców do posiadania auta „pancernego”, niewymagającego ani specjalnej troski, ani żadnej większej naprawy. Samochody Volvo (i nie tylko Volvo), wyposażone w przekładnie Geartronic z całą pewnością wymagają sporo uwagi, a jeśli uwagi tej nie otrzymają, wymagać będą już tylko dość poważnych napraw. Na ile poważnych?

Ile może kosztować typowa naprawa przekładni Geartronic?

Warsztaty samochodowe dość niechętnie określają szacunkowy nawet tylko koszt typowej naprawy skrzyni biegów Geartronic. Wielu mechaników podkreśla, że ostateczne koszty w sporej mierze zależą od modelu przekładni, a tych w samym tylko Volvo mamy aż trzy, czyli:

  1. Aisin TF-80 SC (6-ciobiegowa).
  2. Aisin 55/50 (5-ciobiegowa),
  3. Aisin 55/51 (5-ciobiegowa).

Dodatkowo eksperci wskazują na to, że w przypadku uszkodzenia sterownika w każdej z tych przekładni zachodzi konieczność wymiany go na model idealnie dopasowany do konkretnego pojazdu, a to wpływa na dłuższy czas oczekiwania na naprawę oraz na ostateczne jej koszty. Do tego dochodzą różnice cen w poszczególnych częściach Polski czy różnice w cenach pomiędzy warsztatami zlokalizowanymi w największych miastach, a warsztatami z prowincji. Problem jednak w tym, że przekładni Geartronic nie powinniście oddawać do naprawy przypadkowym mechanikom. Jest to konstrukcja nowoczesna, zaawansowana i wymagająca odpowiedniego sprzętu. Koniec końców w przypadku awarii tej skrzyni biegów, za jej typową naprawę przyjdzie Wam zapłacić co najmniej ok. 6 000 złotych. Dużo? Nawet bardzo. Ale i tak są to zaledwie drobiazgi w porównaniu z kosztami naprawy przekładni Multitronic (LuK 01J), S-tronic czy Tiptronic (Audi DL501).

Czy awarii skrzyni Geartronic można jakoś zapobiec?

Jeśli mimo wszystko nie zamierzacie rezygnować z zakupu jednego z modeli Volvo wyposażonych w przekładnię Geartonic, to mamy dla Was również i dobrą wiadomość. Nie jest wcale powiedziane, że przekładnia ta z całą pewnością rozsypie się podczas eksploatacji. Przy regularnych wymianach oleju przekładniowego, w interwałach nawet krótszych niż to zaleca producent, oraz przy dobrze przeprowadzonych przeglądach, skrzynia Geartronic jest w stanie posłużyć Wam naprawdę długo bez większych problemów. No i ostrożnie podchodźcie do zakupu auta używanego z tą przekładnią. W takich przypadkach trudno mieć pewność co do jej faktycznego stanu.