-10% NA UKŁAD HAMULCOWY! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

7
7
1
1
2
2
0
0
3
3
1
1
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czy nadal warto wymieniać opony na zimowe? Jakie inne opcje mają do wyboru kierowcy szukający dobrych opon na zimę?

Każdego roku, gdy nadchodzi jesień, spora część kierowców zadaje sobie pytanie o to, czy tak naprawdę warto wciąż jeszcze wymieniać opony na zimowe? Czy nie lepiej zostać na letnich, a może przejść na wielosezonowe? Dlaczego mielibyśmy się decydować właśnie na „zimówki”? Zobaczcie, jakie będą konsekwencje każdego z tych wyborów?

Czy nadal warto wymieniać opony na zimowe? Jakie są inne opcje?

Jazda zimą na oponach letnich. Jak zachowa się opona, a jak samo auto?

Opona osobowa letnia LAUFENN S Fit EQ+ LK01 195/65 R15 91 V
Opona osobowa letnia LAUFENN S Fit EQ+ LK01 195/65 R15 91 V

W Polsce nie istnieje prawny obowiązek jazdy zimą na oponach zimowych. Polskie prawo w ogóle nie zajmuje się sezonowością opon, a jedynie ich stanem technicznym i zdatnością do dalszego użytku, dając kierowcom trudną do uwierzenia – jak na polskie standardy – wolność wyboru. Czemu więc mam wydawać pieniądze na opony zimowe i ich wymianę? Czy nie lepiej będzie pozostać cały rok na oponach letnich?

Opona letnia a opona zimowa to dwie całkowicie różne opony. Różni je niemal wszystko, poczynając od składu mieszanki po rysunek i wysokość bieżnika. Opona letnia jest oponą twardą. Jej twarda mieszanka znacznie lepiej znosi wysokie temperatury, zapewniając nam dobrą przyczepność na rozpalonym asfalcie. Ta sama mieszanka w niskich temperaturach zaczyna jednak szybko twardnieć. Przy dużym mrozie mieszanka gumowa letniej opony przestaje przypominać gumę, a zaczyna zachowywać się jak twardy plastik. Spróbujcie złapać takim „plastikiem” przyczepność na zmrożonym śniegu czy nawet suchym asfalcie.

Auto na oponach letnich przechodzi zimą naprawdę trudne chwile. Nie dość, że musi poruszać się na czterech twardych „klockach”, to do tego „klocki” te posiadają bieżnik zupełnie nieadekwatny do warunków. Brak lameli sprawia, że Wasze auto będzie się momentalnie zagrzebywać w śniegu – mokrym czy zmrożonym, o kopnym już nie wspominając. Stosunkowo niski bieżnik również będzie niemałym problemem. Opona letnia mogłaby sobie poradzić zimą jedynie na suchym lub mokrym asfalcie. I to jest dobra wiadomość, bo w końcu zimą przez większość czasu jeździmy właśnie po mokrym. Niestety, tylko by mogła i tylko wówczas, gdy średnia dobowa temperatura powietrza będzie wyższa niż te 7-10℃. A przecież takich zim, mimo zapowiadanego ocieplenia klimatu, trudno się w Polsce spodziewać.

Jazda zimą na oponach wielosezonowych. Kto powinien się na to zdecydować i dlaczego?

Opona osobowa wielosezonowa NEXEN N blue 4Season 175/65 R15 84T
Opona osobowa wielosezonowa NEXEN N blue 4Season 175/65 R15 84T

Skoro nie letnia, więc może całoroczna? Przecież opony całoroczne posiadają (a przynajmniej powinny posiadać) homologacje zimowe, pozwalające traktować je właśnie jak pełnoprawne „zimówki”. Niby tak, ale…

Opony wielosezonowe są kompromisem pomiędzy oponami letnimi a „zimówkami”. I już z samej definicji kompromisu łatwo wywnioskować, z czym mamy do czynienia. Kompromis to ten „złoty środek” równowagi pomiędzy cechami obu wspomnianych rozwiązań. Kompromisem pomiędzy czernią i bielą jest szarość, a więc ani czarne, ani białe. Kompromisem pomiędzy oponą letnią i zimową jest opona całoroczna, a więc ani letnia, ani zimowa. Zadaniem opony wielosezonowej jest uniwersalność, którą producenci osiągają kosztem specjalizacji. Opona całoroczna nie jest doskonałą „zimówką” ani doskonałą oponą letnią – może być co najwyżej dobra i zimą i latem, nic więcej.

Decydując się na oponę wielosezonową, musicie pamiętać, że zimą opona ta nie da Wam tego samego poziomu efektywności i bezpieczeństwa, co dobra „zimówka”. Jest to rozwiązanie stworzone z myślą o:

  • zimach spędzanych w miastach, gdzie drogi zawsze są dobrze utrzymane, odśnieżone i raczej mokre niż zasypane śniegiem;
  • korzystaniu z tras szybkiego ruchu, które również są zwykle regularnie odśnieżane i tylko prawdziwy, gwałtowny atak zimy może Wam wówczas sprawić jakieś problemy;
  • krajach lub regionach, gdzie zimą temperatury rzadko spadają poniżej 0℃, a śnieg uważany jest raczej za ciekawostkę niż za możliwy problem.

Jeśli więc mieszkacie i poruszacie się głównie po mieście, żyjecie gdzieś w północno-zachodniej Polsce i prawdziwa zima zagląda Wam w okna jedynie okazjonalnie, możecie śmiało rozważyć jazdę na oponach wielosezonowych przez cały rok. A jeśli nie?

Jazda zimą na oponach zimowych. Dlaczego jest to najlepsza opcja i jacy kierowcy powinni się jej trzymać?

Opona osobowa zimowa MATADOR MP93 Nordicca 175/65 R15 84T
Opona osobowa zimowa MATADOR MP93 Nordicca 175/65 R15 84T

Odpowiedzi na wiele motoryzacyjnych pytań można znaleźć w sportach samochodowych oraz w historii. Historycznie opony zimowe zaczęły się upowszechniać w latach 50. ubiegłego wieku, ale jedynie w krajach „północnych”. Prawdziwy boom na „zimówki” przyniósł już wiek XXI. Dlaczego? Ponieważ to na przełomie wieków mieliśmy do czynienia z gwałtownym przyrostem liczby aut, ich DMC oraz oferowanej przez nich mocy. Po coraz bardziej zatłoczonych ulicach zaczęły się poruszać auta coraz cięższe i coraz mocniejsze. A to oznaczało, że każdy kierowca ma coraz mniej miejsca na błąd. A co z tym motorsportem?

Zastanawialiście się kiedyś, dlaczego w rajdach samochodowych używa się różnych, odmiennych od siebie opon na absolutnie każdą okazję? Na deszcz, na suchy asfalt, na wysokie i na niskie temperatury, na taką czy inną nawierzchnię. Do legendy przeszły stworzone przez Rosjan opony zimowe o maksymalnym przebiegu 20 km. Mniej więcej po przejechaniu takiego odcinka należało je wymieniać na nowe, ale jadący na nich kierowcy i tak się na to godzili, gdyż były to wówczas absolutnie najlepsze śniegowe „gumy”.

Nasze, dostępne na iParts.pl „zimówki” na całe szczęście mają zupełnie inną żywotność. Nadal jednak należy je traktować jako opony specjalistyczne, przeznaczone do jazdy zimą. Takie opony zimowe to opcja dla każdego, kto rozumie zagrożenia wynikające z poruszania się zimą po naszych drogach i kto pokonuje rocznie więcej niż 10-15 tys. km. Chcecie jechać na Święta za miasto? „Zimówki”. Marzą Wam się ferie w górach? „Zimówki”. Mieszkacie gdzieś na prowincji, gdzie pługi śnieżne zaglądają jedynie okazjonalnie? Tylko „zimówki”. Nie stworzono do tej pory lepszego rozwiązania na zimę, niż opony zimowe.

Opony w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Opony pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Opony
Swoją przygodę z motoryzacją rozpocząłem w bardzo młodym wieku, w zaprzyjaźnionym warsztacie samochodowym. Obserwując pracę doświadczonych mechaników, zdobywałem wiedzę i umiejętności, co pomogło mi rozwijać moją największą pasję, jaką jest budowa aut, w szczególności silników. Dodatkową motywacją była chęć przeprowadzenia generalnego remontu silnika w moim pierwszym samochodzie – Toyocie Celicie. Ten projekt utwierdził mnie w przekonaniu, że droga, którą wybrałem, jest słuszna, a dalsze lata przynosiły kolejne sukcesy.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Opony samochodowe z kolcami. Jak działają, gdzie są dozwolone i czy warto je wybrać?

Opony samochodowe z kolcami. Jak działają, gdzie są dozwolone i czy warto je wybrać?

Mijająca zima okazała się dla kierowców wyjątkowo łaskawa, ale kolejna już wcale taka być nie musi. Gdy przyjdą naprawdę niskie temperatury i duże opady śniegu, asfalt zamieni się w lodową rynnę, a do nas wrócą kierowcy z pytaniami o opony z kolcami. Czy jest to dobre rozwiązanie? Czy można na nich jeździć, a jeśli tak, czy warto się w nie zaopatrzyć? Na te właśnie pytania już teraz zamierzamy Wam odpowiedzieć.

czytaj więcej >
Opinie o oponach całorocznych. Co mówią eksperci, a co kierowcy?

Opinie o oponach całorocznych. Co na ich temat mówią eksperci iParts.pl, a co sądzą o nich kierowcy – klienci naszego sklepu?

Temat opon całorocznych jest i będzie coraz popularniejszy. Nawet jeśli wciąż większość kierowców w Polsce stawia na opony sezonowe, to i tak przecież widać ciągły wzrost sprzedaży opon całorocznych. Z czego wynika to zjawisko? Co o oponach wielosezonowych sądzą eksperci, a co zwykli kierowcy, którzy mają już z nimi pewne doświadczenie? Sprawdźcie, w których miejscach opinie te się pokrywają.

czytaj więcej >
Opona diagonalna czy radialna? Jakie są różnice między nimi?

Opona diagonalna czy radialna? Na czym polegają główne różnice między nimi?

Zdecydowana większość opon dostępnych w naszym internetowym sklepie motoryzacyjnym iParts.pl to opony radialne. Ale przecież nie jest to jedyny typ opon, jakie występują na polskim rynku. Oprócz opon radialnych, wciąż mamy jeszcze opony diagonalne. Co to za opony? Czym różnią się opony diagonalne od radialnych i jakie jest ich zastosowanie?

czytaj więcej >
Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Sprawdź nasz poradnik

Jak odróżnić opony zimowe od letnich? Po czym można rozpoznać, z jaką oponą macie do czynienia?

Rozróżnienie kategorii opon to coś, z czym doświadczeni kierowcy nie powinni mieć żadnych problemów. W przypadku początkujący lub zwyczajnie nie zwracających większej uwagi na kwestie techniczne może być z tym różnie. Dotyczy to zwłaszcza tych, którzy kupują opony „po staremu”, czyli nie przez internet – na iParts.pl, ale stacjonarnie. Jak ktoś taki może wówczas sam rozpoznać, jaką oponę właśnie ogląda? Co różni opony letnie od zimowych?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze