Czy fabrycznie założoną baterię samochodową można zastąpić akumulatorem o większej pojemności?
Jedno z częstszych pytań, jakie zadajecie naszym ekspertom, brzmi: czy można założyć akumulator większy (o większej pojemności) niż ten obecny, zamontowany fabrycznie przez producenta auta? Oczywiście, jeśli tylko jego gabaryty Wam na to pozwolą. Choć najpierw powinniście się zastanowić, czemu taka zamiana ma służyć i czy większy akumulator na pewno Wam w tym pomoże.
Prób odpowiedzi na pytanie, czy można akumulator o określonej pojemności (ustalonej przez producenta auta) zamienić na większą baterią, pełno jest w internecie. Znaleźć tam można prawdziwe cuda, poczynając od górnej granicy pojemności, na jaką można w takim przypadku przejść, poprzez mit o nieuniknionym niedoładowaniu większej baterii, aż po zapewniania w stylu „można, ale tylko jeśli nowy akumulator kupicie u nas. Inaczej to nie”. A jak wygląda prawda?
Prawda wygląda tak, że przede wszystkim powinniście się zastanowić, czemu taka zamiana ma służyć. Bo może się okazać, że nawet dwukrotne zwiększenie pojemności akumulatora nic Wam nie pomoże.
Chcecie mieć akumulator o większej pojemności niż zamontowany fabrycznie? Dobrze, ale w jakim celu?
Rozważanie zakupu większego akumulatora powinniście zacząć od odpowiedzi na to jedno pytanie. Dlaczego nowa bateria miałaby mieć większą pojemność? Co Wam to da? Czy dlatego, że ciągle brakuje Wam prądu w Waszym samochodzie? Że ten cały czas gdzieś znika, pożerany nie wiadomo jak i przez co? Jeśli tak się dzieje, to znaczy, że macie problem z bilansem energetycznym, nie z akumulatorem. W takich przypadkach zakup akumulatora o większej pojemności sprawi jedynie to, iż będziecie go musieli doładowywać za pomocą prostownika w nieco mniejszych odstępach czasu. Prąd nadal będzie znikał, a bateria nadal będzie ciągle niedoładowana. Zamiast kupować nowy akumulator, wybierzcie się czym prędzej do fachowca od układu elektrycznego samochodu, bo zapewne jest z nim coś bardzo nie tak.
W takim razie kiedy zakup akumulatora o większej pojemności ma sens? Wtedy, kiedy Wasze auto posiada dodatni bilans energetyczny, cały układ elektryczny działa jak należy (żadnych przebić czy zepsutych odbiorników), a Wy chcecie zapewnić sobie pełen spokój podczas zimowych miesięcy. Akumulator o większej pojemności zapewni Wam w takiej sytuacji większy zapas energii i lepszy rozruch. Coś takiego bywa bardzo pomocne i pozwala uniknąć różnych, typowych dla polskiej zimy niedogodności, a czasem nawet prawdziwych problemów.
Czy jeśli wybierzecie akumulator o większej pojemności, będziecie narażeni na jego ciągłe niedoładowanie?
To jeden z mitów, który powstał w czasach, gdy na polskich drogach królowały Fiaty 126p. Wówczas nie był to mit, ale sprawdzająca się reguła. Jednak od tamtego czasu motoryzacja dokonała niewiarygodnego wprost rozwoju. W epoce aut, które zaczynają przypominać promy kosmiczne, problemy tego typu praktycznie nie występują. Przy układach wtryskowych, automatycznych regulacjach prędkości biegu jałowego i alternatorach o wydajności 70A i większej, wybór akumulatora o większej pojemności nie stanowi żadnego zagrożenia dla poziomu jego naładowania, a tym samym jego żywotności. Jeśli więc macie taką potrzebę i jest to potrzeba uzasadniona, śmiało możecie sięgać po większe akumulatory. A ile będzie Was coś takiego kosztować? Tu powinno paść sakramentalne „to zależy”.
Czy kupno większego akumulatora jest w ogóle opłacalne? Ile będziecie musieli do niego dołożyć?
Chcecie kupić akumulator o pojemności większej, niż ta, którą posiadała bateria założona fabrycznie przez producenta auta. Ustaliliście już, że w ten sposób zyskacie większy zapas prądu, w tym również większą łatwość rozruchu silnika. I teraz pozostaje już tylko pytanie o to, ile to będzie kosztować? Czy kupno większego akumulatora nie okaże się wydatkiem ponad miarę? To zależy. Głównie od tego, gdzie zdecydujecie się ten akumulator kupić. U nas, na iParts.pl, sprawa wygląda następująco:
Dla przykładowej Skody Superb III 2.0 TDI możecie zamówić u nas akumulator Bosch S4E (to już jest naprawdę bardzo wysoka półka) o pojemności 60 Ah i prądzie rozruchowym 640 A za 413 zł. Wybierając wersję o jeden stopień większą tego samego modelu baterii, a więc akumulator Bosch S4 o pojemności 70 Ah i prądzie rozruchowym 650 A, zapłacicie za niego 418 zł. Różnica to 10 Ah pojemności, 10 A prądu rozruchowego i… 5 zł. W przypadku innych modeli może to być różnica 10 czy nawet 20 zł (zwykle im lepszy model akumulatora, tym mniejsza różnica w cenie przy większej pojemności). Więc czy to się opłaca? Na iParts.pl na pewno tak. Za innych dostawców nie możemy ręczyć.
Marek
Damian