Czujnik temperatury zewnętrznej w samochodzie – jego rola i problemy z nim związane

Data:

Czujnik temperatury zewnętrznej w samochodzie, jak sama nazwa wskazuje, monitoruje i mierzy aktualne warunki termiczne panujące poza szczelnie zamkniętym kokpitem auta. Każde uszkodzenie tego czujnika będzie skutkować błędnymi wskazaniami temperatury pojawiającymi się na desce rozdzielczej samochodu.

Gdzie go szukać?

Czujnik temperatury zewnętrznej najczęściej znajduje się za zderzakiem, przed chłodnicą klimatyzacji. Może on być również zamontowany w drzwiach auta lub lusterkach. Wszystko zależy od modelu oraz producenta pojazdu. Umieszczenie czujnika z przodu samochodu ma jedną istotną wadę. W takiej lokalizacji termistora naraża jego odczyty na promieniowanie cieplne pochodzące z powierzchni drogi, przez co będą one nieprecyzyjne.

Przekłamane odczyty

Najczęściej temperatura, jaką rejestruje czujnik samochodowy znajdujący się nad jezdnią, może być wyższa od rzeczywistej, ponieważ termistor jest wystawiony na działanie promieni słonecznych. Taka różnica może wynosić nawet 10 stopni Celsjusza niż rzeczywista temperatura powietrza. Mówiąc szczerze, samochodowy czujnik temperatury zewnętrznej najdokładniej oddaje temperaturę powietrza w nocy, w pochmurne dni oraz podczas jazdy z większa prędkością. Podobne przekłamania temperaturowe mogą pojawić się zimą.

Spodobał Ci się artykuł?

 sprawdź ceny czujników temperatury zewnętrznej w naszej ofercie!

Problemy z aktualizacją

Czujnik temperatury zewnętrznej ma to do siebie, że w wielu przypadkach podczas uruchomienia samochodu pokazuje on ostatnią zarejestrowaną temperaturę. Zaktualizowanie tego odczytu może wówczas zająć trochę czasu. W niektórych modelach aut, aby przywrócić prawidłowy odczyt zewnętrznej temperatury powietrza, należy jechać z określoną prędkością przez konkretny okres czasu, zanim odczyt temperatury na wyświetlaczu ulegnie aktualizacji.

Czujnik temperatury zewnętrznej w klimatyzacji

Czujnik temperatury zewnętrznej odgrywa istotną rolę w prawidłowym działaniu automatycznego systemu klimatyzacji samochodu, czyli tzw. systemu climatronic. Czujnik przesyła dane pomiarowe do modułu sterującego klimatyzacją, który interpretuje takie informacje, dokonuje ich obliczeń, a następnie wydaje polecenie włączenia całego systemu, przyspieszenia lub spowolnienia jego działania czy też całkowitego wyłączenia. Climatronic korzysta również z pomiarów innych nagromadzonych w pojeździe czujników, w tym m.in. czujnika nasłonecznienia znajdującego się na podszybiu oraz innych sensorów umieszczonych w różnych częściach wnętrza kabiny.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.