DNI DARMOWEJ DOSTAWY OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

2
2
3
3
3
3
4
4
4
4
7
7
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Czujnik radarowy w samochodzie. Jak działa, co robi i w jaki sposób może ułatwić prowadzenie pojazdu?

Czujnik radarowy w samochodzie nie jest już żadną nowością. Podobne rozwiązanie znaleźć można już w naprawdę wielu nowoczesnych modelach aut osobowych i nie tylko. Jednak w ostatnich latach wzrosła wyraźnie popularność również czujników radarowych umieszczanych z tył pojazdu. Dlaczego? W jaki sposób czujniki te mogą być wykorzystywane przez kierowców?

Czujnik radarowy do samochodu: przedni i tylny - zasada działania

Samochodowe czujniki radarowe przednie i tylne

Radar to określenie stanowiące w istocie skrót od Radio Detection and Ranging, co należałoby przetłumaczyć jako „lokalizacja radiowa i pomiar odległości”. Bo też w istocie takie są funkcje każdego radaru. Urządzenie to ma za zadanie wykryć każdy przedmiot znajdujący się w jego zasięgu i określić odległość od niego. Tę umiejętność radaru od wielu dziesięcioleci wykorzystujemy w lotnictwie i marynarce, a od jakiegoś czasu również w motoryzacji. Rozwój technologii sprawił, że możliwe stało się stworzenie niewielkich czujników radarowych montowanych w autach osobowych i ułatwiających kierowcy poruszanie się nawet w szczególnie trudnych warunkach.

Pierwsze próby wykorzystania czujników radarowych dotyczyły czujników umieszczanych z przodu auta. Czujniki te generują fale elektromagnetyczne poruszające się z prędkością światła, które to fale – po tym, jak natrafią na dowolny obiekt – odbijają się i wracają do czujnika. Odebrane fale podlegają błyskawicznej analizie, a jej efekty zostają udostępnione prowadzącemu samochód kierowcy. Czujniki radarowe umieszczane z przodu pojazdu od lat stanowią podstawę „przednich” systemów wsparcia kierowcy, takich jak ACC, czyli Adaptive Cruise Control. Od mniej więcej dekady na rynku dostępne są również czujniki radarowe tylne (montowane z tyły pojazdu) – największym i najważniejszym ich producentem jest koncern Hella.

Samochodowe czujniki radarowe najnowszych generacji umieszczane z tyłu pojazdu

Ilość czujników radarowych montowanych z tyłu pojazdu stale rośnie, tak jak i zwiększa się ich funkcjonalność oraz liczba realizowanych zadań. Obecnie mamy na rynku już czwartą generację takich czujników, w które wyposażane są najnowsze modle aut. Dzieje się to głównie z myślą o rozszerzenie możliwości wszelkich systemów wspomagania kierowcy, które to systemy mają znaczący wpływ na zmniejszenie ilości wypadków oraz wszelkich niebezpiecznych zdarzeń, do jakich dochodzi na drogach. Czym wyróżniają się poszczególne generacje tylnych czujników radarowych?

  1. Generacja pierwsza powstała mniej więcej w roku 2005. Były to proste czujniki radarowe działające w wąskim paśmie częstotliwości 24 GHz, doskonale sprawdzające się w takich funkcjach, jak:
    • układ rozpoznawania martwego pola,
    • asystent zmiany pasa ruchu,
    • asystent włączania się do ruchu z parkingu.
  2. Druga generacja czujników radarowych tego typu pozostała zbliżona swoimi możliwościami do pierwszej, umożliwiając rejestrację i analizę prędkości oraz miejsca położenia obiektów w obszarze do 70 metrów za pojazdem.
  3. Trzecia generacja czujników radarowych tylnych to ulepszony wariant, który zapewnia bardzo dużą precyzję lokalizacji każdego obiekty w zasięgu czujnika (dokładność do 0,75 metra).
  4. Najnowsza, czwarta generacja czujników radarowych to krok naprzód w tej technologii i wzbogacenie systemu wspomagania kierowcy o funkcję bezpiecznego wysiadania, która to funkcja skierowana jest nie tylko do samego kierowcy, ale też wszystkich pasażerów.

A jakie dokładnie funkcje oferują systemy wspomagania kierowcy oparte na działaniu czujników radarowych umieszczanych z tyłu pojazdu?

Tylne czujniki radarowe w systemach wspomagania kierowcy

Czujniki radarowe montowane z tyłu pojazdu oferują kierowcy – w zależności od swojej generacji – następujące funkcje:

  • monitorowanie martwego pola,
  • asystent zmiany pasa,
  • tylny system Precrash,
  • asystent włączania się do ruchu,
  • asystent wysiadania z pojazdu.

Ich słabością jest natomiast miejsce ich montażu, czyli tylny zderzak. W razie kolizji mogą zostać łatwo uszkodzone, a to oznacza konieczność ich wymiany. Nowe tylne czujniki radarowe do Waszych samochodów znajdziecie na iParts.pl, a wszelkie wątpliwości związane z ich wyborem postarają się rozwiać nasi eksperci, z którymi możecie się skontaktować w każdym momencie.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
3 komentarze
Nowoczesne auta mają teraz więcej asystentów niż najwięksi prezesi :D A tak na serio to całkiem słusznie, że tak rozwija się technologia i przemysł motoryzacyjny, dzięki jest szansa nie tylko na bardziej komfortową, ale przede wszystkim bezpieczniejszą jazdę.
Człowiek tak czyta o tych czujnikach radarowych, nie zdając sobie nawet sprawy ile najróżniejszych systemów siedzi teraz w jego samochodzie i pomaga mu w jeździe. Z tymi czujnikami w sumie fajna rzecz – szczególnie jak ktoś często jeździ w miejscach o słabej widoczności czy tam, gdzie lubi pojawić się mgła.
Czujnik radarowy mierzy odstęp obiektów znajdujących się w odległości do kilkuset metrów od auta nawet we mgle i przy słabej widoczności. Ma to duży wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze. Jak dla mnie jest to świetne rozwiązanie

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze