Czujnik radarowy w samochodzie. Jak działa, co robi i w jaki sposób może ułatwić prowadzenie pojazdu?

Data:

Czujnik radarowy w samochodzie nie jest już żadną nowością. Podobne rozwiązanie znaleźć można już w naprawdę wielu nowoczesnych modelach aut osobowych i nie tylko. Jednak w ostatnich latach wzrosła wyraźnie popularność również czujników radarowych umieszczanych z tył pojazdu. Dlaczego? W jaki sposób czujniki te mogą być wykorzystywane przez kierowców?

Samochodowe czujniki radarowe przednie i tylne

Radar to określenie stanowiące w istocie skrót od Radio Detection and Ranging, co należałoby przetłumaczyć jako „lokalizacja radiowa i pomiar odległości”. Bo też w istocie takie są funkcje każdego radaru. Urządzenie to ma za zadanie wykryć każdy przedmiot znajdujący się w jego zasięgu i określić odległość od niego. Tę umiejętność radaru od wielu dziesięcioleci wykorzystujemy w lotnictwie i marynarce, a od jakiegoś czasu również w motoryzacji. Rozwój technologii sprawił, że możliwe stało się stworzenie niewielkich czujników radarowych montowanych w autach osobowych i ułatwiających kierowcy poruszanie się nawet w szczególnie trudnych warunkach.

Pierwsze próby wykorzystania czujników radarowych dotyczyły czujników umieszczanych z przodu auta. Czujniki te generują fale elektromagnetyczne poruszające się z prędkością światła, które to fale – po tym, jak natrafią na dowolny obiekt – odbijają się i wracają do czujnika. Odebrane fale podlegają błyskawicznej analizie, a jej efekty zostają udostępnione prowadzącemu samochód kierowcy. Czujniki radarowe umieszczane z przodu pojazdu od lat stanowią podstawę „przednich” systemów wsparcia kierowcy, takich jak ACC, czyli Adaptive Cruise Control. Od mniej więcej dekady na rynku dostępne są również czujniki radarowe tylne (montowane z tyły pojazdu) – największym i najważniejszym ich producentem jest koncern Hella.

Samochodowe czujniki radarowe najnowszych generacji umieszczane z tyłu pojazdu

Ilość czujników radarowych montowanych z tyłu pojazdu stale rośnie, tak jak i zwiększa się ich funkcjonalność oraz liczba realizowanych zadań. Obecnie mamy na rynku już czwartą generację takich czujników, w które wyposażane są najnowsze modle aut. Dzieje się to głównie z myślą o rozszerzenie możliwości wszelkich systemów wspomagania kierowcy, które to systemy mają znaczący wpływ na zmniejszenie ilości wypadków oraz wszelkich niebezpiecznych zdarzeń, do jakich dochodzi na drogach. Czym wyróżniają się poszczególne generacje tylnych czujników radarowych?

  1. Generacja pierwsza powstała mniej więcej w roku 2005. Były to proste czujniki radarowe działające w wąskim paśmie częstotliwości 24 GHz, doskonale sprawdzające się w takich funkcjach, jak:
    • układ rozpoznawania martwego pola,
    • asystent zmiany pasa ruchu,
    • asystent włączania się do ruchu z parkingu.
  2. Druga generacja czujników radarowych tego typu pozostała zbliżona swoimi możliwościami do pierwszej, umożliwiając rejestrację i analizę prędkości oraz miejsca położenia obiektów w obszarze do 70 metrów za pojazdem.
  3. Trzecia generacja czujników radarowych tylnych to ulepszony wariant, który zapewnia bardzo dużą precyzję lokalizacji każdego obiekty w zasięgu czujnika (dokładność do 0,75 metra).
  4. Najnowsza, czwarta generacja czujników radarowych to krok naprzód w tej technologii i wzbogacenie systemu wspomagania kierowcy o funkcję bezpiecznego wysiadania, która to funkcja skierowana jest nie tylko do samego kierowcy, ale też wszystkich pasażerów.

A jakie dokładnie funkcje oferują systemy wspomagania kierowcy oparte na działaniu czujników radarowych umieszczanych z tyłu pojazdu?

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź naszą ofertę części samochodowych!

Tylne czujniki radarowe w systemach wspomagania kierowcy

Czujniki radarowe montowane z tyłu pojazdu oferują kierowcy – w zależności od swojej generacji – następujące funkcje:

  • monitorowanie martwego pola,
  • asystent zmiany pasa,
  • tylny system Precrash,
  • asystent włączania się do ruchu,
  • asystent wysiadania z pojazdu.

Ich słabością jest natomiast miejsce ich montażu, czyli tylny zderzak. W razie kolizji mogą zostać łatwo uszkodzone, a to oznacza konieczność ich wymiany. Nowe tylne czujniki radarowe do Waszych samochodów znajdziecie na iParts.pl, a wszelkie wątpliwości związane z ich wyborem postarają się rozwiać nasi eksperci, z którymi możecie się skontaktować w każdym momencie.


Komentarze

czujnik radarowy
Zibi
,
13.10.2020
Odpowiedz
Nowoczesne auta mają teraz więcej asystentów niż najwięksi prezesi :D A tak na serio to całkiem słusznie, że tak rozwija się technologia i przemysł motoryzacyjny, dzięki jest szansa nie tylko na bardziej komfortową, ale przede wszystkim bezpieczniejszą jazdę.
czyjnik radarowy
Robson
,
24.08.2020
Odpowiedz
Człowiek tak czyta o tych czujnikach radarowych, nie zdając sobie nawet sprawy ile najróżniejszych systemów siedzi teraz w jego samochodzie i pomaga mu w jeździe. Z tymi czujnikami w sumie fajna rzecz – szczególnie jak ktoś często jeździ w miejscach o słabej widoczności czy tam, gdzie lubi pojawić się mgła.
czujnik radarowy
Tadeusz
,
29.07.2020
Odpowiedz
Czujnik radarowy mierzy odstęp obiektów znajdujących się w odległości do kilkuset metrów od auta nawet we mgle i przy słabej widoczności. Ma to duży wpływ na nasze bezpieczeństwo na drodze. Jak dla mnie jest to świetne rozwiązanie

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.