Części do starych samochodów z PRL, NRD i ZSRR. Które z nich można nadal łatwo znaleźć, a których trzeba się już nieźle naszukać

Data:

Moda na youngtimery rozgościła się w Polsce na dobre. Choćby ze względy na naszą historię, ogromnym sentymentem cieszą się u nas motoryzacyjne klasyki z całego Bloku Wschodniego, w tym z ZSRR, NRD i oczywiście z PRL. Jednak znaleźć i kupić takie auto to jedno, a czym innym jest je utrzymać. Jak wygląda sytuacja z częściami zamiennymi do tych samochodów? Do których modeli można znaleźć części bez trudu, a w przypadku których graniczy to wręcz z cudem?

Części do samochodów z PRL. Czy jest jakiś problem z ich zakupem?

Klasyczne samochody z czasów PRL to dla większości polskich kierowców temat do setek anegdot i wielu miłych wspomnień. Ich rynek pomału się wprawdzie kurczy, jednak ciągle znaleźć można całkiem sporo modeli z tamtego okresu. Największym zainteresowaniem cieszą się, rzecz jasna, takie auta, jak:

  • Fiat 126p – im starszy lub bardziej unikalny model, tym lepiej;
  • Fiat 125p – nie tak popularny, ale nadal poszukiwany;
  • Polonez – zwłaszcza jego wczesne, klasyczne wersje oraz modele specjalne z silnikiem Fiat DOHC.

Wprawdzie każde z tych aut miało spore wady, jednak dla miłośników polskiej motoryzacji są to prawdziwe perełki. Dobrze utrzymane i wystylizowane do dziś potrafią zachwycać. Części zamienne do tych modeli nie stanowią praktycznie żadnego problemu. Wiele ciągle znajduje się w prywatnych rękach, a sporo dobrej jakości zamienników znajdziecie również w największych i najlepiej zaopatrzonych sklepach motoryzacyjnych. Przykładowo, na iParts.pl części do popularnego „Malucha” obecne są nadal w naprawdę sporej ilości i różnorodności. Bazując tylko na nich, spokojnie można serwisować Fiata 126p jeszcze przez wiele lat.

Części do samochodów z NRD. Gdzie należy ich szukać?

Nasi zachodni sąsiedzi również wypuścili na świat kilka motoryzacyjnych klasyków, choć w ich przypadku słowo „klasyk” może budzić pewne kontrowersje. Z całą pewnością udane konstrukcje przeplatali całkowicie katastrofalnymi, jednak do dziś, również w Polsce, z sentymentem wspominamy takie modele, jak:

  • Trabant 601 – odwieczny i zaskakująco mocny rywal naszego Fiata 126p, popularnie zwany „Mydelniczką” lub „Fordem Kartonem”;
  • Wartburg – jego jedyną zaletą był komfort oferowany przez zdumiewająco dobre zawieszenie, reszta to same wady.

Trabant 601 nie tylko był uważany za rywala naszego Malucha, ale też pod wieloma względami okazywał się od niego lepszy. Nad polskim Fiatem 126p górował ergonomią nadwozia, komfortem jazdy, pojemnością bagażnika, a nawet prędkością. Ponieważ jednak napędzany był silnikiem dwusuwowym, dziś stanowiłbym prawdziwy koszmar ekologów.

Części do Trabanta cały czas są na rynku dostępne, choć nie ma ich tak wiele (zwłaszcza w Polsce), jak chcieliby miłośnicy tego modelu. Jeszcze gorzej pod tym względem wypada Wartburg. Ta motoryzacyjna katastrofa była tak awaryjna i sprawiała tak wielkie zagrożenie podczas jazdy, że nikt nie chciał mieć z Wartburgami nic wspólnego. Niewiele oryginałów ocalało, ale kilka dobrej jakości zamienników do Wartburga czy Trabanta znajdziecie na iParts.pl.

Części do samochodów z ZSRR. O które jest najłatwiej?

Przemysł motoryzacyjny w Związku Radzieckim stał zawsze na zaskakująco wysokim poziomie – przynajmniej w porównaniu z większością państw Bloku Wschodniego. Oprócz Czechosłowackiej wówczas Skody, Jugosłowiańskiej Zastavy czy Rumuńskiej Dacii (tworzonej w kooperacji z Citroenem), żadne inne marki nie mogły równać się z radzieckimi samochodami.

Największą popularnością wśród współczesnych fanów youngtimerów z tej części Europy cieszy się zdecydowanie Łada w wersjach 2101-2107 (nie licząc aut terenowych, takich jak nieśmiertelne UAZ-y czy Nivy). Łada była autem wręcz luksusowym. Wyjątkowo trwałym, bezawaryjnym, solidnym i naprawdę prostym w naprawie. Posiadała też dobre wykończenie kabiny, a karoserię – najsłabszy punkt wielu samochodów z Bloku Wschodniego – miała tak grubą, że rdza musiała się naprawdę sporo namęczyć, aby sobie z nią poradzić.

Części zarówno do Łady, UAZ-a czy Nivy są w Polsce bardzo łatwo dostępne i to po zaskakująco niskich cenach. Można u nas znaleźć wiele naprawdę dobrych części oryginalnych oraz wyjątkowo mocnych zamienników. W ofercie iParts.pl jest obecnie sporo części do różnych modeli Łady oraz innych radzieckich samochodów. Nic tylko brać, wybierać, wymieniać i jechać!

Sprawdź ofertę części:


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.