Co powstanie z połączenia aktywnego tempomatu i asystenta toru jazdy? Powstanie asystent jazdy w korku

Data:

Systemy wsparcia kierowcy ADAS mogą pracować każdy z osobna, podnosząc komfort i zwiększając bezpieczeństwo jazdy w sposób naprawdę skuteczny. Skoro jednak tak dobrze radzą sobie osobno, dlaczego nie spróbować połączyć ich w jeden, bardziej rozbudowany system? Właśnie takie pytanie zadali sobie konstruktorzy odpowiedzialni za stworzenie asystenta jazdy w korku. Jaki efekt przyniosły ich prace?

Czym jest i jak działa samochodowy asystent jazdy w korku?

Asystent jazdy w korku jest jednym z systemów zaliczanych do systemów ADAS, którego zadaniem jest odciążenie kierowcy podczas zawsze męczącego i monotonnego poruszania się po zakorkowanej drodze. Działanie asystenta jazdy w korku oparte jest na dwóch innych systemach ADAS, których połączenie przyniosło bardzo ciekawy efekt. Systemami tymi są:

  • aktywny tempomat (ACC) – odpowiedzialny za utrzymywanie odstępu od poprzedzającego pojazdu, zachowanie odpowiedniej prędkości, a także za zatrzymywanie się i ruszanie z miejsca;
  • asystent pasa ruchu (Lane Assist) – jemu w udziale przypadła kontrola toru jazdy, zmiany pasy ruchu oraz podążanie za pojazdem poprzedzającym.

Podzespołami wykorzystywanymi przez asystenta pasa ruchu są wszystkie elementy pracujące dla dwóch wymienionych wyżej systemów, z radarem przednim oraz przednią kamerę samochodową na czele. Jaki efekt przyniosło połączenie aktywnego tempomatu i asystenta pasa ruchu? Na co możemy sobie pozwolić dzięki pracy asystenta jazdy w korku?

Na co pozwala kierowcy używanie asystenta jazdy w korku?

Asystent jazdy w korku nie jest systemem tak spektakularnym, jak Night Vision, czy równie zaskakującym, co asystent parkowania, jednak z całą pewnością w bardzo dużym stopniu podnosi komfort jazdy zarówno w mieście, jak i w dłuższych trasach. Rozwiązanie to pozwala kierowcy odpocząć podczas szczególnie męczącego fragmentu podróży i tym samym oszczędzić jego koncentracją na sytuacje awaryjne, które mogą zdarzyć się w każdej chwili.

Asystent jazdy w korku nie jest systemem całkowicie autonomicznym i nadal wymaga choćby tylko częściowej uwagi kierującego pojazdem. Dzięki niemu samochód jest w stanie sam:

  • zatrzymywać się,
  • ruszać z miejsca,
  • utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu,
  • trzymać się środka toru jazdy,
  • podążać za poprzedzającym go pojazdem.

Nadal jednak wymaga, aby kierowca kontaktował się z nim czy to poprzez poruszenie kierownicy, czy – po dłuższym postoju – naciśnięcie pedału gazu, zmuszając auto do ruszenia z miejsca. Kierowca musi również nadal kontrolować kierunek jazdy, gdyż sam asystent będzie jedynie podążał do przodu za poprzedzającym go pojazdem, nie biorąc pod uwagę żadnych zjazdów czy skrętów w boczne uliczki.


Komentarze

asystent jazdy w korku
Mariusz
,
24.10.2020
Odpowiedz
Jazda w korku to teraz codzienność, więc taki system bardzo by się przydał. Świetnie że wymyślają tego typu technologie ułatwiające życie.

Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.