Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Co powstanie z połączenia aktywnego tempomatu i asystenta toru jazdy? Powstanie asystent jazdy w korku

Systemy wsparcia kierowcy ADAS mogą pracować każdy z osobna, podnosząc komfort i zwiększając bezpieczeństwo jazdy w sposób naprawdę skuteczny. Skoro jednak tak dobrze radzą sobie osobno, dlaczego nie spróbować połączyć ich w jeden, bardziej rozbudowany system? Właśnie takie pytanie zadali sobie konstruktorzy odpowiedzialni za stworzenie asystenta jazdy w korku. Jaki efekt przyniosły ich prace?

Asystent jazdy w korku - czym jest i jak działa

Czym jest i jak działa samochodowy asystent jazdy w korku?

Asystent jazdy w korku jest jednym z systemów zaliczanych do systemów ADAS, którego zadaniem jest odciążenie kierowcy podczas zawsze męczącego i monotonnego poruszania się po zakorkowanej drodze. Działanie asystenta jazdy w korku oparte jest na dwóch innych systemach ADAS, których połączenie przyniosło bardzo ciekawy efekt. Systemami tymi są:

  • aktywny tempomat (ACC) – odpowiedzialny za utrzymywanie odstępu od poprzedzającego pojazdu, zachowanie odpowiedniej prędkości, a także za zatrzymywanie się i ruszanie z miejsca;
  • asystent pasa ruchu (Lane Assist) – jemu w udziale przypadła kontrola toru jazdy, zmiany pasy ruchu oraz podążanie za pojazdem poprzedzającym.

Podzespołami wykorzystywanymi przez asystenta pasa ruchu są wszystkie elementy pracujące dla dwóch wymienionych wyżej systemów, z radarem przednim oraz przednią kamerę samochodową na czele. Jaki efekt przyniosło połączenie aktywnego tempomatu i asystenta pasa ruchu? Na co możemy sobie pozwolić dzięki pracy asystenta jazdy w korku?

Na co pozwala kierowcy używanie asystenta jazdy w korku?

Asystent jazdy w korku nie jest systemem tak spektakularnym, jak Night Vision, czy równie zaskakującym, co asystent parkowania, jednak z całą pewnością w bardzo dużym stopniu podnosi komfort jazdy zarówno w mieście, jak i w dłuższych trasach. Rozwiązanie to pozwala kierowcy odpocząć podczas szczególnie męczącego fragmentu podróży i tym samym oszczędzić jego koncentracją na sytuacje awaryjne, które mogą zdarzyć się w każdej chwili.

Asystent jazdy w korku nie jest systemem całkowicie autonomicznym i nadal wymaga choćby tylko częściowej uwagi kierującego pojazdem. Dzięki niemu samochód jest w stanie sam:

  • zatrzymywać się,
  • ruszać z miejsca,
  • utrzymywać bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu,
  • trzymać się środka toru jazdy,
  • podążać za poprzedzającym go pojazdem.

Nadal jednak wymaga, aby kierowca kontaktował się z nim czy to poprzez poruszenie kierownicy, czy – po dłuższym postoju – naciśnięcie pedału gazu, zmuszając auto do ruszenia z miejsca. Kierowca musi również nadal kontrolować kierunek jazdy, gdyż sam asystent będzie jedynie podążał do przodu za poprzedzającym go pojazdem, nie biorąc pod uwagę żadnych zjazdów czy skrętów w boczne uliczki.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
1 komentarz
Jazda w korku to teraz codzienność, więc taki system bardzo by się przydał. Świetnie że wymyślają tego typu technologie ułatwiające życie.

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze