ODBIERZ DO 100 PLN ZA ZAKUP OPON! ZOBACZ

Do końca promocji pozostało:

8
8
6
6
4
4
7
7
2
2
1
1
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Co oznacza wyświetlenie się kontrolki autko z kluczykiem? Jak interpretować jej pojawienie się?

Często kierowcy, omawiając niektóre usterki lub awarie pojawiające się w ich samochodach, wspominają o zaświeceniu się kontrolki „auto z kluczykiem”. Problem w tym, że kontrolek pasujących do tego opisu jest często aż dwie, a każda z nich sygnalizuje nam zupełnie o czymś innym. O czym?

Kontrolka autko z kluczykiem - co oznacza, jak interpretować, jaki błąd?

W każdym aucie mamy do czynienia z całym szeregiem kontrolek odnoszących się do funkcjonowania poszczególnych systemów samochodowych. Kontrolki te dzielimy na 3 główne kategorie, czyli na:

  1. Zielone (świecące się na zielono) – są to kontrolki informacyjne, przekazujące kierowcy informację o tym, że jakiś układ lub system został uruchomiony i działa poprawnie.
  2. Pomarańczowe (świecące się na pomarańczowo czy też na żółto) – te kontrolki pełnią funkcję informacyjno-ostrzegawczą, a ich pojawienie się oznacza, że w określonym układzie powstała usterka lub niegroźna awaria.
  3. Czerwone (świecące czerwonym światłem) – pełnią rolę kontrolek informacyjno-ostrzegawczych, nakazujących kierowcy jak najszybsze zajęcie się powstałym problemem.

Omawiane tutaj kontrolki „auto z kluczykiem” z reguły świecą się na pomarańczowo, choć może się zdarzyć i tak, że zapalą się również na czerwono. O czym kontrolki te informują i przed czym ostrzegają?

Zapalona kontrolka samochodu z kluczem. Co to oznacza? Jak zdiagnozować przyczyny jej pojawienia się?

Bardzo często jako kontrolkę „auto z kluczykiem” kierowcy określają kontrolkę błędów występujących w poszczególnych układach samochodowych. Kontrolka ta przedstawia piktogram samochodu z kluczem płaskim (najczęściej) lub – w niektórych przypadkach – samochodu z kluczem francuskim.

Kontrolka auto z kluczykiem

Kontrolka samochodu z kluczem zapala się w 3 różnych trybach, sygnalizujących 3 różne stany. I tak:

  1. Kiedy kontrolka auta z kluczem zapali się wraz z włączeniem zapłonu, ale zgaśnie po paru sekundach przed uruchomieniem silnika, oznacza to, że podczas diagnostyki przedstartowej samochód nie wykrył żadnego błędu w jakimkolwiek z diagnozowanych układów.
  2. Jeśli kontrolka auta z kluczem zapali się po włączeniu zapłonu i utrzymuje się aż do uruchomienia silnika, po czym – dopiero po upływie kilku lub kilkunastu sekund – zgaśnie, oznacza to, że system diagnostyczny wykrył co najmniej jeden błąd powstały w którymś z układów, jednak żaden z tych błędów nie jest błędem poważnym.
  3. Zapalająca się kontrolka auta z kluczem wraz z uruchomieniem zapłonu i nie gasnąca nawet po uruchomieniu silnika, ale utrzymująca się cały czas na desce rozdzielczej, to jasny sygnał dla kierowcy, że system diagnostyczny wykrył w jednym z układów samochodowych poważny problem, którym należy zająć się jak najszybciej.

Każdy z opisanych wyżej przypadków dotyczy kontrolki zapalającej się na pomarańczowo i każdy z powstałych problemów można zdiagnozować za pomocą odczytania kodu powstałych błędów. O tym, jak zrobić bez korzystania z urządzeń diagnostycznych, napisaliśmy w poradniku „Jak możecie samodzielnie odczytać kody błędów DTC bez dostępu do urządzenia z interfejsem diagnostycznym?” Może się jednak zdarzyć tak, że kontrolka auta z kluczem zapali się nie na pomarańczowo, a na czerwono. Co będzie to oznaczać?

Świecąca się na czerwono kontrolka auta z kluczem to informacja o awarii układu elektroniki pojazdu. Jest to poważna awaria (stąd kolor czerwony) i w żadnym przypadku nie wolno Wam jej ignorować. Zapalenie się jej na desce rozdzielczej po uruchomieniu zapłonu oznacza zwykle konieczność udania się do profesjonalnego warsztatu lub serwisu na konkretny przegląd i solidną naprawę. Dokładna przyczyna awarii zostanie zdiagnozowana dopiero po przeprowadzeniu takiego właśnie przeglądu.

Zapalona kontrolka samochodu z kluczykiem lub samochodu z kłódką. Przed czym ostrzegają obie te kontrolki?

Inną kontrolką, opisywaną przez kierowców jako „auto z kluczykiem”, jest kontrolka informacyjno-ostrzegawcza układu immobilizera. Kontrolka ta może jednak występować w dwóch postaciach, jako:

  • piktogram przedstawiający auto z kluczykiem samochodowym (popularne „auto z kluczykiem”),
  • piktogram przedstawiający rysunek samochodu z kłódką (zwykle otwartą kłódką).

Kontrolka auto z kluczykiem i kłódka

Obie te kontrolki odnoszą się do tego samego układu i pełnią tę samą rolę. Różni jedynie sposób, w jaki zostały przedstawione. Obie też świecą się na pomarańczowo, czyli należą do kontrolek informujących o średniej wagi lub w ogóle niewielkim problemie, którym jednak należy się zająć bez zbytniej zwłoki. Jakie dokładnie mogą być przyczyny ich pojawienia się?

Pomarańczowa kontrolka auta z kluczykiem sygnalizuje problemy z układem immobilizera, a więc z systemem zapobiegającym kradzieżom samochodu. System ten okazał się niezwykle skuteczny i według statystyk producentów ograniczył ilość kradzieży aut aż o 40%. Niestety, jak każdy system oparty na elektronice, nie jest wolny od awarii i drobnych usterek, których wystąpienie potrafi utrudnić życie kierowcy. Zapalona kontrolka auta z kluczykiem lub auta z kłódką najczęściej oznacza:

  • rozkodowanie kluczyka – konieczna jest wymiana baterii w kluczyku;
  • kluczyk od samochodu uległ rozkodowaniu – należy spróbować odpalić silnik kluczykiem zapasowym, jeśli to się uda, oznacza to problem z transponderem w pierwszym kluczyku;
  • awaria odbiornika systemu – centralka immobilizera uległa awarii i należy ją naprawić lub wymienić.

Nie przejmujcie się również sytuacją, w której po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, kontrolka auta z kluczykiem lub z kłódką zaczyna migać na czerwono. Jest to standardowa procedura w niektórych modelach auta, np. w Mazdzie 6, i świadczy o prawidłowej pracy systemu.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
5 komentarzy
A jak mam jeden kluczyk tylko ,to wystarczy wymienić baterię czy to nic nieda?
Miałam taki sam problem z pedałem gazu , okazało się brak napięcia w pedale gazu czy cos takiego wizyta u elektryka i problem zniknął.
Witam posiadam Opla Zafirę B z 2005 r1,9 120km problem mam taki że jakiś czas temu auto wchodziło w tryb awaryjny po wyżej 1500 obrotów i przestał działać pedał gazu oczywiście auto było podłączone pod komputer i pojawił się błąd pedału gazu więc zakupiłem nowy i zamontowałem i komputerem wykasowano błąd no i problem znikł, ale po 3 miesiącach wróciło to samo założyłem spowrotem stary pedał gazu i auto zaczęło jezdz znowu normalnie ale przekraczam 1500 obrotów zapala się pomarańczowa kontrolka z kluczem a jak zwalniam lub zatrzymam się to gasnie czy miał może ktoś taki problem może powiedzieć co to za przyczyna
Kontrolka nie gaśnie po zapaleniu auta włączył się tryp awaryjny
Witam. U mnie kontrolka z kluczem zapala się dopiero po kilkunastu sekundach pracy silnika ? Co to oznacza ?. Pozdrawiam

Powiązane artykuły

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Ranking opon wielosezonowych 2024. TOP 10 modeli całorocznych polecanych przez iParts.pl

Doświadczenia i opinie zebrane w ciągu kończącego się pomału 2024 roku pozwalają nam tworzyć rankingi najlepszych produktów, jakie znajdziecie w naszym sklepie iParts.pl. Ten konkretny ranking opon wielosezonowych dotyczy roku 2024, jednak z pewnością przyda się każdemu, kto planuje zakup opon całorocznych tak samo w tym, jak i w przyszłym roku. Poznajcie 10 wybranych modeli opon całorocznych, wśród których z całą pewnością znajdziecie coś dla siebie.

czytaj więcej >
Zmiana opon zimowych na letnie. Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Kiedy można się już bezpiecznie pozbyć opon zimowych i zastąpić je letnimi? Czy marzec to właściwy moment na taką wymianę?

Czasem już na przełomie zimy i wiosny kierowcy stają przed wyborem terminu wymiany opon zimowych na letnie. Niby wszyscy wiedzą, kiedy taka wymiana powinna nastąpić, a mimo to cały czas się na to nabieramy. Bo czy wymiana opon w marcu to dobry pomysł? A jeśli nie, to dlaczego?

czytaj więcej >
Opony wielosezonowe. Czy warto? Względy bezpieczeństwa oraz oszczędności

Czy warto inwestować w opony wielosezonowe? Jak wyglądają pod względem bezpieczeństwa jazdy i szeroko rozumianej oszczędności?

Zainteresowanie oponami wielosezonowymi wzrasta, wzrasta też liczba pytań, jakie dostajemy od Was na ich temat. Ty razem otrzymaliśmy pytanie od jednego z naszych klientów odnośnie do bezpieczeństwa opon całorocznych oraz tego, czy ich zakup jest opłacalny. Jak to wygląda w praktyce?

czytaj więcej >
Jakie wycieraczki samochodowe kupić? Jakiej firmy są najlepsze?

Jakie wycieraczki samochodowe warto kupić? Wycieraczki jakiej firmy są najlepsze?

Wycieraczki samochodowe są ważnym elementem bezpieczeństwa kierowcy i jego pasażerów. Są też elementem stosunkowo szybko się zużywającym, stąd też wymagającym częstej wymiany. Jakie wycieraczki należy wówczas wybierać?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze