Często kierowcy, omawiając niektóre usterki lub awarie pojawiające się w ich samochodach, wspominają o zaświeceniu się kontrolki „auto z kluczykiem”. Problem w tym, że kontrolek pasujących do tego opisu jest często aż dwie, a każda z nich sygnalizuje nam zupełnie o czymś innym. O czym?
W każdym aucie mamy do czynienia z całym szeregiem kontrolek odnoszących się do funkcjonowania poszczególnych systemów samochodowych. Kontrolki te dzielimy na 3 główne kategorie, czyli na:
- Zielone (świecące się na zielono) – są to kontrolki informacyjne, przekazujące kierowcy informację o tym, że jakiś układ lub system został uruchomiony i działa poprawnie.
- Pomarańczowe (świecące się na pomarańczowo czy też na żółto) – te kontrolki pełnią funkcję informacyjno-ostrzegawczą, a ich pojawienie się oznacza, że w określonym układzie powstała usterka lub niegroźna awaria.
- Czerwone (świecące czerwonym światłem) – pełnią rolę kontrolek informacyjno-ostrzegawczych, nakazujących kierowcy jak najszybsze zajęcie się powstałym problemem.
Omawiane tutaj kontrolki „auto z kluczykiem” z reguły świecą się na pomarańczowo, choć może się zdarzyć i tak, że zapalą się również na czerwono. O czym kontrolki te informują i przed czym ostrzegają?
Zapalona kontrolka samochodu z kluczem. Co to oznacza? Jak zdiagnozować przyczyny jej pojawienia się?
Bardzo często jako kontrolkę „auto z kluczykiem” kierowcy określają kontrolkę błędów występujących w poszczególnych układach samochodowych. Kontrolka ta przedstawia piktogram samochodu z kluczem płaskim (najczęściej) lub – w niektórych przypadkach – samochodu z kluczem francuskim.

Kontrolka samochodu z kluczem zapala się w 3 różnych trybach, sygnalizujących 3 różne stany. I tak:
- Kiedy kontrolka auta z kluczem zapali się wraz z włączeniem zapłonu, ale zgaśnie po paru sekundach przed uruchomieniem silnika, oznacza to, że podczas diagnostyki przedstartowej samochód nie wykrył żadnego błędu w jakimkolwiek z diagnozowanych układów.
- Jeśli kontrolka auta z kluczem zapali się po włączeniu zapłonu i utrzymuje się aż do uruchomienia silnika, po czym – dopiero po upływie kilku lub kilkunastu sekund – zgaśnie, oznacza to, że system diagnostyczny wykrył co najmniej jeden błąd powstały w którymś z układów, jednak żaden z tych błędów nie jest błędem poważnym.
- Zapalająca się kontrolka auta z kluczem wraz z uruchomieniem zapłonu i nie gasnąca nawet po uruchomieniu silnika, ale utrzymująca się cały czas na desce rozdzielczej, to jasny sygnał dla kierowcy, że system diagnostyczny wykrył w jednym z układów samochodowych poważny problem, którym należy zająć się jak najszybciej.
Każdy z opisanych wyżej przypadków dotyczy kontrolki zapalającej się na pomarańczowo i każdy z powstałych problemów można zdiagnozować za pomocą odczytania kodu powstałych błędów. O tym, jak zrobić bez korzystania z urządzeń diagnostycznych, napisaliśmy w poradniku „Jak możecie samodzielnie odczytać kody błędów DTC bez dostępu do urządzenia z interfejsem diagnostycznym?” Może się jednak zdarzyć tak, że kontrolka auta z kluczem zapali się nie na pomarańczowo, a na czerwono. Co będzie to oznaczać?
Świecąca się na czerwono kontrolka auta z kluczem to informacja o awarii układu elektroniki pojazdu. Jest to poważna awaria (stąd kolor czerwony) i w żadnym przypadku nie wolno Wam jej ignorować. Zapalenie się jej na desce rozdzielczej po uruchomieniu zapłonu oznacza zwykle konieczność udania się do profesjonalnego warsztatu lub serwisu na konkretny przegląd i solidną naprawę. Dokładna przyczyna awarii zostanie zdiagnozowana dopiero po przeprowadzeniu takiego właśnie przeglądu.
i sprawdź ceny auto części w naszej ofercie!
Zapalona kontrolka samochodu z kluczykiem lub samochodu z kłódką. Przed czym ostrzegają obie te kontrolki?
Inną kontrolką, opisywaną przez kierowców jako „auto z kluczykiem”, jest kontrolka informacyjno-ostrzegawcza układu immobilizera. Kontrolka ta może jednak występować w dwóch postaciach, jako:
- piktogram przedstawiający auto z kluczykiem samochodowym (popularne „auto z kluczykiem”),
- piktogram przedstawiający rysunek samochodu z kłódką (zwykle otwartą kłódką).

Obie te kontrolki odnoszą się do tego samego układu i pełnią tę samą rolę. Różni jedynie sposób, w jaki zostały przedstawione. Obie też świecą się na pomarańczowo, czyli należą do kontrolek informujących o średniej wagi lub w ogóle niewielkim problemie, którym jednak należy się zająć bez zbytniej zwłoki. Jakie dokładnie mogą być przyczyny ich pojawienia się?
Pomarańczowa kontrolka auta z kluczykiem sygnalizuje problemy z układem immobilizera, a więc z systemem zapobiegającym kradzieżom samochodu. System ten okazał się niezwykle skuteczny i według statystyk producentów ograniczył ilość kradzieży aut aż o 40%. Niestety, jak każdy system oparty na elektronice, nie jest wolny od awarii i drobnych usterek, których wystąpienie potrafi utrudnić życie kierowcy. Zapalona kontrolka auta z kluczykiem lub auta z kłódką najczęściej oznacza:
- rozkodowanie kluczyka – konieczna jest wymiana baterii w kluczyku;
- kluczyk od samochodu uległ rozkodowaniu – należy spróbować odpalić silnik kluczykiem zapasowym, jeśli to się uda, oznacza to problem z transponderem w pierwszym kluczyku;
- awaria odbiornika systemu – centralka immobilizera uległa awarii i należy ją naprawić lub wymienić.
Nie przejmujcie się również sytuacją, w której po wyjęciu kluczyka ze stacyjki, kontrolka auta z kluczykiem lub z kłódką zaczyna migać na czerwono. Jest to standardowa procedura w niektórych modelach auta, np. w Mazdzie 6, i świadczy o prawidłowej pracy systemu.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tyc...