Co należy zrobić, gdy zapali się kontrolka ciśnienia opon w samochodzie? Czy można ją samodzielnie wyłączyć?
Zmieniliście opony z letnich na zimowe i na wyświetlaczu pojawiła się kontrolka ciśnienia w oponach? Spokojnie, coś podobnego to standard. Kontrolka ciśnienia w oponach zapala się niemal zawsze po takiej wymianie i całkiem często przy kilku innych okazjach? Co bywa przyczyną jej pojawienia się? Co zrobić, gdy już się pojawi i przede wszystkim czy można ją samodzielnie wyłączyć?
Najważniejsze informacje Zapalenie się kontrolki ciśnienia opon może mieć różne przyczyny, poczynając od naturalnych wahań temperatury, po zwykłe usterki systemu TPMS. Gdy kontrolka się zapala, pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie ciśnienia w oponach i dostosowanie go do zaleceń producenta. W wielu przypadkach problem może się rozwiązać samoistnie, jednak uporczywie świecąca się kontrolka będzie wymagać diagnostyki systemu w serwisie. Regularne sprawdzanie ciśnienia i konserwacja czujników TPMS pomagają uniknąć wielu problemów z systemem TPMS. |
Czy kontrolka ciśnienia opon zawsze oznacza problem?
Skoro pali się kontrolka ciśnienia w oponach i do tego pali się intensywnie pomarańczowym światłem, znaczy to, że w co najmniej jednym z kół jest jakiś problem. Prawda? Co więcej, jest to problem wymagający Waszej uwagi i interwencji. Niby tak, ale jednak nie do końca. W praktyce kontrolka ciśnienia opon wcale musi wskazywać na poważną usterkę, co nie znaczy, że nie powinna zwrócić Waszej uwagi. Najczęściej przyczyną jej zapalenia się na wyświetlaczu są:
- zmiana temperatury na zewnątrz – każdy spadek temperatur oznacza obniżenie ciśnienia w oponach, a to z kolei uruchamia alarm systemu TPMS. Na przełomie jesieni i zimy taki nagły, gwałtowny spadek to nic wyjątkowego i wówczas wystarczy uzupełnić powietrze w oponach do zalecanych wartości;
- fałszywe alarmy – tak, coś takiego faktycznie może Wam się przydarzyć. Uszkodzony lub zużyty czujnik TPMS nierzadko będzie skutkował zapalaniem się kontrolki, nawet jeśli ciśnienie w oponach jest idealne. Jeśli więc kontrolka przed czymś nas wówczas ostrzega, to na pewno nie przed nieprawidłowym ciśnieniem;
- niewielkie różnice w ciśnieniu – czasem nawet naprawdę małe odchylenia od zalecanych wartości mogą aktywować system ostrzegania. Czy jest się wówczas czym martwić? Zdecydowanie nie. Za to zdecydowanie warto się upewnić, czy przyczyną zapalenia się kontrolki nie jest nic innego.
A jak rozpoznać, czy paląca się kontrolka ciśnienia w oponach ostrzega nas przed problemem wymagającym naszej interwencji? Najlepiej zacząć od sprawdzenia ciśnienia w oponach za pomocą manometru. Jeśli wartości są zgodne z zaleceniami producenta, kontrolka może być wynikiem problemu z czujnikiem.
O tym, jakie ciśnienie powinno panować w Waszych kołach, przeczytacie w naszym poradniku „Tabela ciśnień w oponach samochodowych. Jakie ciśnienie w oponie możemy uznać za odpowiednie?”
Pierwsze kroki zaradcze w przypadku zapalenia się kontrolki ciśnienia opon
Sprawdzanie ciśnienia manometrem to dobry sposób na rozwianie wątpliwości, jednak takie w pełni prawidłowe, idealne postępowanie w przypadku zapalenia się kontrolki cienienia w oponach składa się z więcej niż jednego kroku. Co należy zrobić po zauważeniu świecącej się kontrolki ciśnienia opon?
Krok 1. Wizualne sprawdzenie stanu opon – obejrzyjcie dokładnie wszystkie opony, szukajcie widocznych uszkodzeń, zwłaszcza przebić lub wybrzuszeń powłoki.
Krok 2. Pomiar ciśnienia – właśnie tu wkracza manometr, dzięki któremu zmierzycie ciśnienie w każdej z opon. Porównajcie wyniki otrzymane z zaleceniami, podawanymi w instrukcji pojazdu lub na naklejce wewnątrz drzwi.
Krok 3. Dostosowanie ciśnienia w oponach – jeśli pomiar wykaże zbyt niskie lub zbyt wysokie ciśnienie w którymkolwiek kole, należy je po prostu dostosować do zalecanej wartości.
Krok 4. Obserwacja – po dostosowaniu ciśnienia kontrolka może zgasnąć sama po przejechaniu ledwie kilku kilometrów. Jeśli nie, możliwe że albo konieczne jest resetowanie systemu, albo zwyczajnie nie usunęliście przyczyn jej zapalenia się.
Jeśli problem z palącą się kontrolką ciśnienia w oponach nie ustępuje, powraca i powtarza się mimo Waszych starań, warto przede wszystkim sprawdzić stan czujników TPMS, które mogą wymagać naprawy lub wymiany.
Samodzielne wyłączanie kontrolki ciśnienia opon
Czy świecącą się kontrolkę ciśnienia powietrza w oponach można wyłączyć samodzielnie? Jak zrobić to prawidłowo? Przede wszystkim należy wziąć pod uwagę to, że w różnych modelach aut system TPMS sterowany jest inaczej i inaczej będzie wyglądało jego resetowanie, dlatego:
- zacznijcie od zapoznaj się z instrukcją pojazdu – ponieważ każdy samochód ma własną procedurę resetowania systemu TPMS, koniecznie trzeba ją w pierwszej kolejności dokładnie poznać. Zwykle takie resetowanie wymaga przytrzymania odpowiedniego przycisku lub skorzystania z menu systemu pokładowego;
- przestrzegajcie warunków prawidłowego resetowania systemu – kontrola ciśnienia musi być wykonana poprawnie, a opony napompowane do zalecanych wartości;
- dbajcie o legalność i bezpieczeństwo – wyłączanie kontrolki bez uprzedniego usunięcia przyczyny problemu nie jest zalecane. Co więcej, na terenie Unii Europejskiej system TPMS jest obowiązkowy w nowych samochodach, a jego długotrwała dezaktywacja może naruszać przepisy.
Pamiętajcie, że systemy TPMS są ważnym elementem bezpieczeństwa każdego wyposażonego w nie samochodu. Wyłączanie kontrolki bez usunięcia przyczyn jej pojawienia się zwiększa ryzyko wypadku i może Was narazić również na konsekwencje prawne.
FAQ
Co oznacza zapalenie się kontrolki ciśnienia opon w samochodzie?
Zapalenie się kontrolki ciśnienia opon wskazuje na problem wykryty przez system monitorowania ciśnienia (TPMS). Problemem tym może być spadek ciśnienia w jednej lub kilku oponach poniżej zalecanego poziomu, uszkodzenie opony, błąd czujnika lub inne anomalie wymagające Waszej interwencji.
Jak zapobiegać problemom z ciśnieniem w oponach?
Aby kontrolka ciśnienia w oponach nie miała powodu do pojawiania się na wyświetlaczu, należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach co najmniej raz w miesiącu, a także przed każdą dłuższą podróżą. Warto również wżywać sprawdzonego sprzętu, takiego jak wysokiej jakości manometr i kompresor. Pomocna jest tu również dbałość o konserwację systemu TPMS, wymiana baterii w czujnikach (jeśli są wymienne) i monitorowanie ich stanu technicznego. Starajcie się też unikać gwałtownych zmian temperatury opon, ponieważ mogą one powodować spadek ciśnienia.
Czy kontrolka ciśnienia opon zawsze oznacza awarię?
Nie zawsze. Kontrolka może zapalić się również z innych powodów, takich jak gwałtowna zmiana temperatury zewnętrznej, drobne odchylenia od zalecanego ciśnienia czy chwilowe błędy czujników TPMS. W takich przypadkach wystarczy sprawdzić ciśnienie i dostosować je do zalecanych wartości. Jeśli kontrolka nadal się świeci, może to oznaczać problem wymagający profesjonalnej diagnostyki w warsztacie samochodowym.