Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Co daje bandaż termiczny na wydechu? Jakich bandaży należy używać i jak prawidłowo owijać poszczególne elementy układu?

Zastanawialiście się kiedyś nad owinięciem swojego wydechu bandażem termicznym? Jeśli tak, to zapewne wiecie dobrze, co jest efektem owinięcia wydechu takim bandażem, jak dobrać bandaż do silnika i w jaki sposób zabrać się za owijanie. Czy jednak na pewno wiecie to wszystko?

Co daje bandaż termiczny na wydech? Jak prawidłowo owinąć elementy wydechu?

Mam w swoim aucie zaplanowanych kilka modyfikacji – opowiada Leszek z Krosna – które mogą i zapewne skończą się podniesieniem temperatury silnika i nie tylko. Żeby temu przeciwdziałać, zacząłem poważnie zastanawiać się nad owinięciem bandażem termicznym nie tylko całego kolektora wydechowego, ale i dalszej części wydechu. Skonsultowałem to z paroma znajomymi i usłyszałem, że akurat w moim aucie nie będzie to wcale potrzebne. Podobno diesle, nawet po zmianie kolektora na sportowy, nie potrzebują izolacji termicznej, a innych korzyści z używania bandaży nie będzie. Czy to prawda? Jak zapatrujecie się na ten temat? Czy swoim klientom polecacie owijanie wydechów bandażami termicznymi?

Osłona termoizolacyjna wydechu to bardzo ciekawe i dość popularne zagadnienie. Wielu właścicieli nie tylko samochodów, ale i motocykli decyduje się na owinięcie wydechu bandażem termicznym, licząc na jeden z dwóch, albo i na oba na raz zakładane efekty. Co to za efekty? Co daje bandaż termiczny na wydechu? Jakiego bandaża w jakim samochodzie należy używać i w jaki sposób należy go prawidłowo owijać?

Czym jest bandaż termiczny? Jakie rodzaje bandaża termicznego możecie znaleźć w sklepach motoryzacyjnych?

Bandaż termiczny jest to dość szeroka taśma wykonana ze splotów specjalnego włókna o określonej grubości, która posiada działanie zabezpieczające i termoizolacyjne. Na rynku znajdziecie kilka rodzajów bandaży termoizolacyjnych, różniące się między sobą długością, szerokością, grubością i rodzajem splotu, a przede wszystkim typem materiału odpowiadającego za izolację termiczną. Podstawowymi rodzajami bandaży termicznych są:

  • bandaż termiczny z włókna szklanego – najpopularniejszy i najtańszy, wytrzymujący jednak najniższą temperaturę, przez co zalecany do izolowania elementów nagrzewających się maksymalnie do 800℃;
  • bandaż bazaltowy i ceramiczny – bandaże stosowane w przypadku elementów nagrzewających się powyżej 800, a nawet 1000℃, niekruszące się i niestapiające pod wpływem nawet bardzo wysokich temperatur, a przy tym przyjemniejsze w użyciu.

Wybierając bandaż termiczny, pamiętajcie przede wszystkim o dostosowaniu jego możliwości izolacyjnych do Waszych potrzeb. Jeśli cena nie stanowi dla Was problemu, zdecydowanie wybierajcie bandaże lepszej jakości, bazaltowe lub ceramiczne, które są trwalsze, a przy tym owijanie nimi wydechu nie wiąże się z ryzykiem powbijania sobie w dłonie maleńkich włókien szklanych.

Co daje bandaż termiczny owinięty wokół kolektora wydechowego oraz dalszych elementów rury wydechowej?

Bandaż termiczny powszechnie stosowany jest w jednym z dwóch celów, które spokojnie mogą się ze sobą łączyć. A celami tymi są:

  1. Termiczne odizolowanie wydechu od komory silnika oraz reszty samochodu – w przypadku kolektora wydechowego owinięcie go bandażem termicznym sprawi, że powietrze w komorze silnika nie będzie się od tego kolektora nagrzewać, co przełoży się wprost na lepszą sprawność samego silnika;
  2. Termiczne odizolowanie spalin od zimnego powietrza wokół wydechu – owinięcie wydechu bandażem termicznym utrzymuje wyższą temperaturę pędzących nim spalin, a im wyższa temperatura spalin, tym wyższe jest ich ciśnienie, co oznacza szybszy przepływ spalin i płynniejszą pracę silnika.

Owinięcie wydechu bandażem termicznym przynosi różne skutki w zależności od zabezpieczonego w ten sposób elementu. Najczęściej bandażem termicznym owijany jest sam kolektor wydechowy, co zapobiega przede wszystkim wzrostowi temperatury powietrza w komorze silnika. A gorącego powietrza tłoczonego do silnika nie chce nikt. Owijanie bandażem termicznym dalszych elementów wydechu chroni przed podgrzewaniem płyty podłogowej i innych części podwozia, ale też przyśpiesza przepływ spalin.

Jakiego bandaża w jakim aucie należy używać? Od czego zależy typ wykorzystywanego bandaża termicznego?

Tu sprawa jest bardzo prosta, gdyż rodzaj bandaża termicznego uzależniamy zarówno od rodzaju zabezpieczanego elementu, rodzaju wprowadzonych modyfikacji (zwykle to poszczególne modyfikacje w obrębie układu napędowego podnoszą znacząco temperaturę spalin i samego wydechu), jak i od rodzaju jednostki napędowej. W tym ostatnim przypadku istnieje następująca zasada:

  • w autach z silnikiem Diesla z reguły wystarczą bandaże termiczne o zdolnościach izolacyjnych do 800℃. Praktycznie nie zdarza się, aby kolektor wydechowy w takim aucie osiągał więcej niż 600℃;
  • w samochodach z napędem benzynowym konieczne jest zastosowanie bandaży termicznych wytrzymujących powyżej 800℃, przy czym dla poważniejszych modyfikacji warto zainwestować w bandaże zdolne do wytrzymania 1000℃, a nawet więcej.

Wybierając konkretny bandaż termiczny, zawsze bierzcie pod uwagę wszystkie z wyżej wymienionych czynników.

Jak prawidłowo owijać wydech bandażem termicznym? Jakich zasad należy podczas tych czynności przestrzegać?

Aby owinąć wydech bandażem termicznym w sposób prawidłowy, powinniście koniecznie postępować zgodnie z następującymi zaleceniami:

  • wybierzcie bandaż odpowiedni do oczekiwanego celu – o czym piszemy wyżej;
  • przed przystąpieniem do pracy namoczcie bandaż wodą – sprawi to, że bandaż będzie bardziej elastyczny, a przy tym nie będzie pylił czy drażnił skóry (bandaż z włókna szklanego);
  • zawsze podczas używania bandaża termicznego zakładajcie rękawice – najlepiej rękawice gumowe, lepsze w tym względzie niż materiałowe;
  • bandaż owijajcie na wydechu mocno, utrzymując jego odpowiednie, stałe naciągnięcie przy każdym oplocie;
  • początek i koniec każdego zwoju zabezpieczajcie opaskami zaciskowymi – powinny to być opaski ze stalowej blachy;
  • w przypadku owijania kolektora wydechowego, element ten koniecznie należy wymontować z auta przed owinięcia bandażem termicznym.

A jak już owiniecie swój wydech bandażem termicznym, odpalcie silnik i dajcie mu popracować tak przez ok. pół godziny. W tym czasie bandaż odparuje, wypali się i uformuje należycie.

Popularne z kategorii Układ Wydechowy

Obejma układu wydechowego WALKER 82310
10,00 zł
5.0 (1 ocen)
Uszczelka rury wylotowej ELRING 077.470
15,00 zł
0 (0 ocen)
Sonda lambda BOSCH 0 281 004 148
320,00 zł
4.8 (45 ocen)
Sonda lambda BOSCH 0 258 986 602
185,00 zł
4.8 (45 ocen)
Uszczelka rury wylotowej WALKER 80035
9,00 zł
5.0 (2 ocen)
Nakrętka, kolektor wydechowy FEBI BILSTEIN 03687
3,00 zł
0 (0 ocen)
Układ Wydechowy w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Układ Wydechowy pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Układ Wydechowy
W swojej pracy staram się integrować tematy związane w samochodami i technologiami IT. Zaczynałem jako „dzieciak”, aktywnie biorąc udział w rozwoju stron internetowych poświęconych skuterom, a w moich kolejnych zajęciach zawsze przewijały się dwa zagadnienia: motoryzacja i internet. Dzięki temu praca w największym polskim sklepie online z częściami jest nie tylko sposobem na życie, ale i realizacją pasji.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Czym jest cement do tłumika wydechu? Jak prawidłowo stosować pastę uszczelniającą?

Czym jest cement do tłumika wydechu? Co różni prawidłowe zastosowanie pasty uszczelniającej wydech od zwykłego druciarstwa?

Dla jednych to sposób na radzenie sobie z nagłymi awariami, dla innych zwykłe druciarstwo – cement do tłumika wydechu ma tyluż zwolenników, co przeciwników, a każda grupa ma swoje argumenty. Co to za argumenty? Czy stosowanie pasty uszczelniającej do wydechu ma sens?

czytaj więcej >
Wymiana kryzy wydechu. Czy skorodowana kryza może być powodem głośnego układu wydechowego?

Wymiana kryzy wydechu. Czy skorodowana kryza może być powodem głośnej pracy układu wydechowego?

Układ wydechowy jest w swojej „zewnętrznej” części (rura wydechowa plus tłumiki) najszybciej korodującym podzespołem w każdym samochodzie osobowym. A najbardziej wrażliwym na korozję elementem wydechu jest kryza tłumika. Dlaczego?

czytaj więcej >
Przepalony tłumik samochodowy. Objawy i skutki usterki

Jak radzić sobie z przepalonym tłumikiem samochodowym? Jak wyglądają objawy i skutki podobnej usterki?

Przepalony tłumik samochody to zjawisko częste w starych, zaniedbanych samochodach, ale nie tylko. Czasem, a może wręcz coraz częściej, do przepalenia tłumika dochodzi w autach relatywnie nowych. Z jakich powodów? Jak radzić sobie z podobną usterką?

czytaj więcej >
Głośny wydech – gdzie szukać przyczyny?

Głośny wydech – gdzie szukać przyczyny?

Jedną z podstawowych funkcji układu wydechowego jest zminimalizowanie hałasu wytwarzanego przez silnik, ale nawet całkowicie sprawny wydech potrafi być źródłem niepotrzebnych dźwięków. Co jest ich przyczyną? Sprawdźmy.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze