Brake Assist System, czyli samochodowy asystent hamowania. Czym jest, jak działa i z jakiego powodu został wprowadzony do użytku
Współcześni kierowcy zwyczajnie nie są już w stanie poprawnie i w dostatecznie krótkim czasie rozwiązywać wszelkich problemów wynikających z prowadzenia auta. Potwierdzają to liczne badania pokazujące, że bez specjalnych systemów wspomagania zwyczajnie przestajemy sobie radzić. Jak to rozwiązać? Wprowadzając kolejne układy korygujące błędy kierowców. Jednym z takich właśnie układów jest Brake Assist System, czyli popularny BAS.

Czym jest i jak działa samochodowy asystent hamowania BAS?
Asystent hamowania BAS stanowi element bardzo popularnego i niemal już wszechobecnego układu ABS. Jest to inteligentny system wspomagający kierowcę podczas wykonywania nagłego manewru hamowania. Jego zadaniem jest:
- w odpowiednio krótkim czasie wykrycie sytuacji awaryjnej (system BAS wykorzystuje do tego analizę tempa i sposobu naciski wywieranego przez kierowcę na pedał hamulca),
- zmaksymalizowanie siły hamowania poprzez osiągnięcie odpowiednio wysokiego ciśnienia w układzie hamulcowym.
Posługując się bardziej obrazowym językiem, sposób działania asystenta hamowania BAS należałoby przedstawić następująco: W momencie, w którym zauważycie na drodze niebezpieczeństwo (przeszkodę, wtargnięcie pieszego, auto zajeżdżające Wam drogę) i chcąc mu zapobiec naciskacie na pedał hamulca, system BAS – na podstawie tempa reakcji odczytując Wasze intencje – wprowadza procedurę alarmową, która w ciągu ułamku sekundy zmusza układ hamulcowy do osiągnięcia pełnej efektywności. System BAS działa niczym natychmiastowe zrzucenie kotwicy okrętowej – jest to rozwiązanie dość drastyczne, za to niezwykle skuteczne.
Nowoczesne systemy BAS współpracują z radarami wykrywającymi obiekty na drodze i są w stanie najpierw ostrzec kierowcę przed możliwym niebezpieczeństwem, a następnie samoczynnie uruchomić procedurę hamowania, wykorzystując posiadane możliwości zwiększenia efektywności hamulców.
Czemu służy system BAS i z jakich powodów został stworzony?
Znaczenie systemu BAS, choć zdaje się być oczywiste, ciągle dla niektórych kierowców pozostaje niezrozumiałe. Tu jednak z pomocą przychodzą przede wszystkim badania obrazujące, jakie są realne możliwości wielu prowadzących pojazdy samochodowe i jak bardzo systemy w rodzaju Brake Assist System są potrzebne.
Badania zachowania kierowców pokazały, że istnieją spore różnice pomiędzy sposobem, w jaki reagują oni na sytuacje na drodze. Mimo szkoleń i własnych doświadczeń, wielu z nich nadal hamuje w sposób nieprawidłowy – albo naciskają na pedał hamulca zbyt lekko, albo też zmniejszając nacisk jeszcze przed zatrzymaniem pojazdu. BAS jest systemem rozwiązującym ten problem w bardzo dużym stopniu. A że jest to problem, pokazują kolejne badania przedstawiające, jak ważne jest prawidłowe hamowanie w ruchu miejskim, czyli tam, gdzie do kolizji dochodzi najczęściej.
Samochód jadący z prędkością 50 km/h – wyjaśnia nasz dyżurny ekspert iParts.pl, specjalizujący się w układach hamulcowych – w ciągu 0,3 s przebywa dystans ponad 4 metrów, czyli mniej więcej tyle, ile wynosi jego długość. W czasie 0,5 s jest to już niemal 7 m. Jeśli kierowca w momencie hamowania naciśnie na pedał zbyt słabo, hamulce nie zareagują odpowiednio i auto nie wyhamuje przed przeszkodą. Z systemem BAS każdy nacisk na hamulec w sytuacji awaryjnej oznacza, że hamulce dadzą z siebie 100% swoich możliwości. Dzięki temu szanse na uniknięcie kolizji lub co najmniej ograniczenie jej efektów wyraźnie wzrastają.
W jakich markach samochodów znajdziecie system BAS?
Samochodowy asystent hamowania BAS jest efektem współpracy koncernu motoryzacyjnego Daimler-Benz oraz marki części zamiennych TRW. To właśnie te dwie firmy stworzyły pierwszą wersję BAS dostępną w modelu Mercedesa z 1996 roku. Choć sam Brake Assist System utożsamiany jest właśnie z Mercedesami, podobne rozwiązanie posiadają również auta innych marek. Duża w tym zasługa marki TRW, która po przyłączeniu przedsiębiorstw LucasVarity oraz Northropp Grumman zaczęła produkować kolejne wersje asystenta hamowania dla różnych motoryzacyjnych marek.
Dziś własne systemy działające na wzór oryginalnego BAS posiada niemal każda szanująca się marka samochodowa, na czele z Volvo, BMW czy Mazdą. I należy się spodziewać, że ich efektywność oraz poziom skomplikowania technologicznego będą stale rosły.
Andrzej