DNI DARMOWEJ DOSTAWY OD 99 PLN! ODBIERZ KOD

Do końca promocji pozostało:

1
1
4
4
3
3
2
2
1
1
9
9
Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Błędy popełniane przy doborze opon do samochodów typu SUV. Czego powinni unikać właściciele SUV-ów przy zakupie opon?

Myślicie, że opony z dopiskiem „SUV” to takie same opony, jak wszystkie modele do standardowych osobówek? I dobrze myślicie! Ale nie do końca. Zapewne dlatego tak wielu kierowców wciąż popełnia błędy przy zakupie nowego kompletu opon do swojego SUV-a.

Opony SUV. Jak dobrać odpowiednie opony do samochodów typu SUV?

Samochody typu SUV (z ang. Sport Utility Vehicles) podbiły i zawojowały kompletnie rynek europejski, wypychając z niego bardzo modne wcześniej auta typu coupe. Każda szanująca się marka ma swojego SUV-a, bo też zainteresowanie nimi jest naprawdę spore. Czy jednak produkcja specjalnych, dedykowanych SUV-om opon samochodowych ma sens? Często można usłyszeć teorię, jakoby był to wyłącznie zabieg marketingowy mający skłonić właściciela takiego SUV-a do zapłacenia więcej za coś, na czym jeżdżą przecież zwykłe osobówki. Tego typu opinie biorą się stąd, iż kierowcy zwykle oceniają oponę wyłącznie po jej wyglądzie. Jeśli więc model opony do standardowej osobówki wygląda dokładnie tak samo, jak model opony do SUV-a, to musi być to wyłącznie marketing, prawda? Otóż nie.

Błąd 1. Nierozróżnianie opon dla SUV-ów i dla zwykłych osobówek

Opona 4x4 letnia MICHELIN Pilot Sport 4 SUV 225/65 R17 106V

Opona 4x4 letnia MICHELIN Pilot Sport 4 SUV 225/65 R17 106V

Opony do SUV-ów, nawet jeśli posiadają ten sam rysunek bieżnika, różnią się nieraz wręcz znacząco od wersji do klasycznych aut osobowych, w rodzaju sedanów czy kombi. A różnica ta tkwi m.in. w:

  • rodzaju mieszanki gumowej,
  • twardości ścianek bocznych,
  • dostosowaniu do wyżej położonego środka ciężkości.

Porównując oponę Michelin Pilot Sport 4 z jej bliźniaczą, ale jednak przeznaczoną do pojazdów typu SUV wersją Michelin Pilot Sport 4 SUV, na pierwszy rzut oka nie zobaczycie absolutnie żadnej różnicy. Różnicę tę jednak dość szybko poczujecie zaraz podczas pierwszej jazdy. Jeszcze większą różnicę poczujecie, jeśli wybierając oponę do swojego SUV-a, powielicie jeden z pozostałych, dość często – jak się okazuje – popełnianych błędów. Co to za błędy?

Błąd 2. Niezwracanie uwagi na indeks nośności i prędkości

Opony z dopiskiem „SUV” są modelami dedykowanymi autom tego typu, a więc pojazdom znacznie cięższym (niektóre SUV-y potrafią ważyć ponad 2 razy więcej niż zwykła osobówka) i wyraźnie wyższym. Co to oznacza dla opony? Przede wszystkim konieczność sprostania większej masie, przy środku ciężkości umieszczonym sporo wyżej niż w przypadku standardowych aut osobowych. Takie auta generują zwiększony nacisk na nawierzchnię i naprawdę duże przeciążenia na zakrętach. Z tymi dość specyficznymi warunkami poradzą sobie wyłącznie opony przeznaczone do aut typu SUV, o odpowiedniej sztywności ścianek bocznych i z właściwie dobranym indeksem ciężkości. Niedostateczny indeks ciężkości w oponie założonej na SUV-ie sprawi, że ta w najlepszym razie znacznie szybciej się zużyje, a w najgorszym ulegnie nagłemu zniszczeniu.

Błąd 3. Kombinowanie z rozmiarami opon

Opona letnia MICHELIN Latitude Tour HP 225/65 R17 102H

Opona letnia MICHELIN Latitude Tour HP 225/65 R17 102H

Niejednego właściciela SUV-a kusi co jakiś czas zmiana domyślnego rozmiaru opony, co zwykle ma mu zapewnić lepszy, bardziej oryginalny wygląd auta. Pamiętajcie jednak, że każdy SUV posiada określone przez swojego producenta ramy rozmiarów opony, jakich można w tym konkretnym modelu użyć. Założenie innego, wykraczającego poza te wytyczne rozmiaru może mieć różnorakie konsekwencje, poczynając od uszkodzenia ogumienia, na utracie gwarancji kończąc.

Błąd 4. Lekceważenie zaleceń producenta auta

Coraz częściej zdarzają się przypadki, kiedy to producent nowego SUV-a już na etapie projektowania auta zakłada używanie w nim ściśle określonego modelu opon. Mamy przypadki ścisłej współpracy pomiędzy marką samochodową, a marką oponiarską, kiedy to jakiś model opony nie dość, że jest wykorzystywany na tzw. pierwszy montaż, ale też staje się jedynym modelem z homologacją na używanie w tym konkretnym SUV-ie. Dotyczy to chociażby opon typu run-flat. Czy w samochodach tych możemy używać opon bez tej homologacji? Teoretycznie tak, ale jest to dość ryzykowne, zwłaszcza w przypadku samochodach na gwarancji. Może się bowiem okazać, że gdy uszkodzeniu ulegnie jakiś kosztowny element zawieszenia i zgłosicie się do autoryzowanego serwisu na naprawę należącą Wam się z tytułu gwarancji, zostaniecie odprawieni z kwitkiem lub poproszeni o uregulowanie jej kosztów. A wszystko tylko dlatego, że opony w tym aucie nie były oponami homologowanymi. Takie rzeczy już mają miejsce.

Błąd 5. Kombinowanie z różnymi oponami w obrębie jednego pojazdu

Opona wielosezonowa PIRELLI Scorpion Verde All Season 255/55 R18 109H

Opona wielosezonowa PIRELLI Scorpion Verde All Season 255/55 R18 109H

Ten problem dotyczy nie tylko SUV-ów, ale i zwykłych aut osobowych. O ile jednak w klasycznych osobówkach jest to głównie niepoważne, o tyle w SUV-ach staje się naprawdę niebezpieczne. Rozwiązania w rodzaju zakładanie opon letnich na oś tylną, a opon całorocznych na oś przednią, to prosta droga do katastrofy w przypadku auta, w którym przyczepność jest więcej niż ważna. Pamiętajcie, że poruszając się tak ciężkim pojazdem o często naprawdę mocnym silniku, musicie przykładać najwyższą wagę do doboru opon. Na jakiekolwiek eksperymenty po prostu nie ma tutaj miejsca.

Błąd 6. Kupowanie opon używanych

Dobrze przechowywane opony SUV nie starzeją się wcale tak szybko, jak sądzą niektórzy, ale inaczej rzecz wygląda w przypadku opon używanych. Niewiele modeli jest w stanie wytrzymać więcej niż 5 lat eksploatacji, w zasadzie podobne wyniki osiągają wyłącznie opony klasy premium w rodzaju:

W przypadku opon używanych nie macie jednak żadnej pewności co do tego, w jaki sposób były przechowywane i użytkowane, a to oznacza, że kupujecie przysłowiowego kota w worku, który to kot może się okazać starym, bezzębnym oposem.

Opony w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Opony pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Opony
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
0 komentarzy

Powiązane artykuły

Zamienniki opon. Jak właściwie dobrać i o czym warto pamiętać?

Czym są zamienniki opon samochodowych? Jak je właściwie dobierać i o czym przy tej okazji warto pamiętać?

Bogactwo wyboru opon samochodowych to raj dla tych, którzy lubią sami decydować o każdym ich aspekcie. Mając dostęp do tak rozbudowanych ofert, jak ta u nas – na iParts.pl, możecie postawić na opcję najprostszą i zdecydować się na opony zalecane wprost przez producenta auta, ale możecie też postawić na ich zamienniki. Jeśli wybierzecie tę druga opcję, otwierają się przed Wami drzwi do prawdziwej zakupowej przygody.

czytaj więcej >
Uszkodzenie opony po wjechaniu w dziurę. Jak postępować i na co uważać w takim przypadku?

Uszkodzenie opony po wjechaniu w dziurę. Jak postępować i na co uważać w takim przypadku?

Być może dziurawe drogi nie są już w Polsce tak częstym zjawiskiem jak kiedyś, ale nadal się zdarzają. Zwłaszcza wiosną, gdy wraz ze śniegiem, miejscami znika też część asfaltu. I gdy ktoś wjedzie z impetem w taką wyrwę w drogowej rzeczywistości, uszkodzenie opony ma jak w banku. Co wówczas? Jak dochodzić odszkodowania za uszkodzoną oponę? W jaki sposób ubezpieczyciele próbują wykpić się od odpowiedzialności i jak bronić się przed tym przy użyciu przepisów prawa?

czytaj więcej >
Obowiązek zmiany opon w Polsce 20024/2025

Obowiązek zmiany opon w Polsce w sezonie 2024/2025. Co warto o tym wiedzieć?

Temat obowiązkowej zmiany opon w naszym kraju przewija się od lat, choć głównie w mediach. Praktycznie co roku pojawiają się artykuły zdające się sugerować, że już teraz coś w tej kwestii może się zmienić. Czy faktycznie może? Na ile uzasadnione jest rozpoczynanie dyskusji o wprowadzaniu obowiązku zmiany opon w Polsce już na przełomie 2024/2025 roku?

czytaj więcej >
Continental WinterContact. Cena, charakterystyka, opinie kierowców

Opony zimowe Continental WinterContact. Sprawdźcie, co warto wiedzieć o ich charakterystyce i jakie opinie na jej temat posiadają sami kierowcy

Seria opon Continental WinterContact zyskała sobie ogromne uznanie ekspertów już na etapie premiery modelu TS 850. Model ten zachwyciła nowatorskim, asymetrycznym bieżnikiem, technologią ContiSeal i doskonałymi wynikami podczas testów. I choć TS 850 nie jest już od lat produkowany, obecnie dostępni są jego następcy, czyli modele TS 860 oraz TS 870.

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze