Centralny zamek stał się rozwiązaniem tak powszechnym, że praktycznie przestaliśmy zwracać uwagę na jego działanie. Dopóki wszystko jest dobrze, kierowcy nie myślą w ogóle o jego przeglądzie czy konserwacji. Dopiero gdy nagle odmówi posłuszeństwa, pojawia się zdziwienie i konsternacja. A przecież awarie zamka centralnego nie powinny nikogo zaskakiwać. W końcu, jak każdy inny układ, również on ulega zużyciu. Co wówczas należy zrobić?
Jak radzić sobie z awarią zamka centralnego w układzie podciśnieniowym? Których samochodów dotyczy ten problem?
Choć trudno w to uwierzyć, pierwsze zamki centralne pojawiły się już w latach 50. ubiegłego wieku. Pierwszą marką, która je zastosowała, był amerykański Cadillac. Nieco później pojawiły się również w Mercedesach, choć jedynie w klasie premium i to za dodatkową opłatą. Przez kolejne lata producenci aut rozwijali różne koncepcje zamków centralnych, szukając układu oferującego największy komfort, niezawodność i bezpieczeństwo. Jednym z bardzo popularnych w latach 80. i 90. rozwiązań był zamek centralny z układem podciśnieniowym.
Zamek centralny z układem podciśnieniowym to system bardzo popularny w samochodach 20-30 letnich klasy co najmniej średniej, których ciągle całkiem sporo porusza się po naszych drogach. Układ ten opiera się na zbiornikach podciśnienia. Zbiorniki te magazynują podciśnienie wytwarzane w kolektorze dolotowym ciśnienia, a następnie przy jego pomocy napędzają układ sterowania zamka. Układ ten górował wówczas nad siłownikami elektrycznymi wyraźnie cichszym działaniem, jednak w przypadku awarii stwarzał zwykle więcej problemów. Dlaczego?
Problem z zamkami centralnymi w układzie podciśnieniowym leży w zlokalizowaniu przyczyn ewentualnej usterki. Co może zawieść w takim układzie?
- Gumowe przewody podciśnieniowe oraz uszczelki wchodzące w skład tego układu – z czasem tracą swoją elastyczność, zaczynają parcieć, pękać i zwyczajnie się rozszczelniać.
- Elektryczna pompa podciśnieniowa – w wielu układach podciśnieniowych to ona odpowiada za wytworzenie podciśnienia i jej awaria oznacza również koniec działania całego zamka centralnego.
W zamkach centralnych z układem podciśnieniowym nieszczelność w dowolnym miejscu układu oznacza awarie całego zamka. Żeby ją usunąć, trzeba najpierw zlokalizować samą nieszczelność, a to wymaga skontrolowania absolutnie wszystkich przewodów i elementów tworzących układ.
i sprawdź ceny zamków centralnych w naszej ofercie!
Co jest najczęstszą przyczyną awarii zamka centralnego opartego na siłownikach elektrycznych? W jaki sposób należy usuwać tego typu usterki?
Rozwiązaniem rozwijanym równolegle do zamków centralnych z układem podciśnienia były zamki centralne oparte o siłowniki elektryczne, czyli niewielkie silniczki posiadające odpowiednie dźwignie oraz przekładnie, sterujące pracą zamków. Rozwiązanie to, w odróżnieniu od podciśnienia, stosowane jest z powodzeniem do dzisiaj. Między innymi ze względu na dość prostą naprawdę w przypadku awarii.
Najczęstszymi przyczynami usterek współcześnie stosowanych samochodowych zamków centralnych są:
- Awaria blokady drzwi – wprawdzie częściej zdarza się to w przypadku blokad ręcznych, jednak i w automatycznych nie jest to nic zaskakującego. Przyczyną może być tu odczepienie się pręta blokującego, co prowadzi do całkowitego zablokowania drzwi w samochodzie.
- Uszkodzenie mechanizmu klamki – czasem dochodzi do sytuacji, w której przewód klamki lub pręt łączący uchwyt z mechanizmem zatrzaskiwania ulegają uszkodzeniu, co prowadzi do zablokowania drzwi. Ten typ usterki łatwo poznać po tym, iż z reguły uniemożliwia on albo otwarcie drzwi jedynie od zewnątrz lub od wewnątrz.
- Usterka zatrzasku drzwi – nieprawidłowa konserwacja i eksploatacja zamka może sprawić, że pojawi się korozja w układzie. Jeśli zaatakuje ona zatrzask, ten może w pewnym momencie pozostać na stałe w pozycji zamkniętej. Oznacza to zablokowanie drzwi i niemożność ich otwarcia tak z zewnątrz, jak i od wewnątrz.
- Poluzowanie śruby zatrzasku – efekt zwykłego zużycia. Jeśli dojdzie do poluzowania śruby zatrzasku, drzwi nie będzie można otworzyć.
Usterka samego siłownika elektrycznego zwykle jest prosta do wykrycia (zawodzi zamek w konkretnych drzwiach) i równie prosta do usunięcia. Wystarczy wymiana uszkodzonego siłownika na nowy, oryginalny, lub na uniwersalny zamiennik.

Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tyc...