Awaria zamka centralnego w samochodzie. Co i kiedy może się zepsuć? Jak należy podejść do naprawy danej usterki?

Data:
W kategorii Zamek centralny

Centralny zamek stał się rozwiązaniem tak powszechnym, że praktycznie przestaliśmy zwracać uwagę na jego działanie. Dopóki wszystko jest dobrze, kierowcy nie myślą w ogóle o jego przeglądzie czy konserwacji. Dopiero gdy nagle odmówi posłuszeństwa, pojawia się zdziwienie i konsternacja. A przecież awarie zamka centralnego nie powinny nikogo zaskakiwać. W końcu, jak każdy inny układ, również on ulega zużyciu. Co wówczas należy zrobić?

Jak radzić sobie z awarią zamka centralnego w układzie podciśnieniowym? Których samochodów dotyczy ten problem?

Choć trudno w to uwierzyć, pierwsze zamki centralne pojawiły się już w latach 50. ubiegłego wieku. Pierwszą marką, która je zastosowała, był amerykański Cadillac. Nieco później pojawiły się również w Mercedesach, choć jedynie w klasie premium i to za dodatkową opłatą. Przez kolejne lata producenci aut rozwijali różne koncepcje zamków centralnych, szukając układu oferującego największy komfort, niezawodność i bezpieczeństwo. Jednym z bardzo popularnych w latach 80. i 90. rozwiązań był zamek centralny z układem podciśnieniowym.

Zamek centralny z układem podciśnieniowym to system bardzo popularny w samochodach 20-30 letnich klasy co najmniej średniej, których ciągle całkiem sporo porusza się po naszych drogach. Układ ten opiera się na zbiornikach podciśnienia. Zbiorniki te magazynują podciśnienie wytwarzane w kolektorze dolotowym ciśnienia, a następnie przy jego pomocy napędzają układ sterowania zamka. Układ ten górował wówczas nad siłownikami elektrycznymi wyraźnie cichszym działaniem, jednak w przypadku awarii stwarzał zwykle więcej problemów. Dlaczego?

Problem z zamkami centralnymi w układzie podciśnieniowym leży w zlokalizowaniu przyczyn ewentualnej usterki. Co może zawieść w takim układzie?

  • Gumowe przewody podciśnieniowe oraz uszczelki wchodzące w skład tego układu – z czasem tracą swoją elastyczność, zaczynają parcieć, pękać i zwyczajnie się rozszczelniać.
  • Elektryczna pompa podciśnieniowa – w wielu układach podciśnieniowych to ona odpowiada za wytworzenie podciśnienia i jej awaria oznacza również koniec działania całego zamka centralnego.

W zamkach centralnych z układem podciśnieniowym nieszczelność w dowolnym miejscu układu oznacza awarie całego zamka. Żeby ją usunąć, trzeba najpierw zlokalizować samą nieszczelność, a to wymaga skontrolowania absolutnie wszystkich przewodów i elementów tworzących układ.

Spodobał Ci się artykuł?

i sprawdź ceny zamków centralnych w naszej ofercie!

Co jest najczęstszą przyczyną awarii zamka centralnego opartego na siłownikach elektrycznych? W jaki sposób należy usuwać tego typu usterki?

Rozwiązaniem rozwijanym równolegle do zamków centralnych z układem podciśnienia były zamki centralne oparte o siłowniki elektryczne, czyli niewielkie silniczki posiadające odpowiednie dźwignie oraz przekładnie, sterujące pracą zamków. Rozwiązanie to, w odróżnieniu od podciśnienia, stosowane jest z powodzeniem do dzisiaj. Między innymi ze względu na dość prostą naprawdę w przypadku awarii.

Najczęstszymi przyczynami usterek współcześnie stosowanych samochodowych zamków centralnych są:

  • Awaria blokady drzwi – wprawdzie częściej zdarza się to w przypadku blokad ręcznych, jednak i w automatycznych nie jest to nic zaskakującego. Przyczyną może być tu odczepienie się pręta blokującego, co prowadzi do całkowitego zablokowania drzwi w samochodzie.
  • Uszkodzenie mechanizmu klamki – czasem dochodzi do sytuacji, w której przewód klamki lub pręt łączący uchwyt z mechanizmem zatrzaskiwania ulegają uszkodzeniu, co prowadzi do zablokowania drzwi. Ten typ usterki łatwo poznać po tym, iż z reguły uniemożliwia on albo otwarcie drzwi jedynie od zewnątrz lub od wewnątrz.
  • Usterka zatrzasku drzwi – nieprawidłowa konserwacja i eksploatacja zamka może sprawić, że pojawi się korozja w układzie. Jeśli zaatakuje ona zatrzask, ten może w pewnym momencie pozostać na stałe w pozycji zamkniętej. Oznacza to zablokowanie drzwi i niemożność ich otwarcia tak z zewnątrz, jak i od wewnątrz.
  • Poluzowanie śruby zatrzasku – efekt zwykłego zużycia. Jeśli dojdzie do poluzowania śruby zatrzasku, drzwi nie będzie można otworzyć.

Usterka samego siłownika elektrycznego zwykle jest prosta do wykrycia (zawodzi zamek w konkretnych drzwiach) i równie prosta do usunięcia. Wystarczy wymiana uszkodzonego siłownika na nowy, oryginalny, lub na uniwersalny zamiennik.


Dodaj swój komentarz

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.