Znajdź części

Krok 3 - By ułatwić wybór typu auta, m.in. informacje na temat mocy swojego pojazdu znajdziesz w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach P.1, P.2, P.3.

Strona dowodu rejestracyjnego
1
Niepoprawne pole
2
Niepoprawne pole
3
Niepoprawne pole

Audi Multitronic – bezstopniowa skrzynia biegów o fatalnej opinii wśród kierowców. Czy naprawdę jest się czego obawiać?

Niewiele nazw budzi w polskich kierowcach równie wiele obaw, co „Multitronic”. Ta niesławna bezstopniowa skrzynia biegów używana w samochodach marki Audi kojarzy nam się z reguły jednoznacznie – z częstymi awariami i bardzo wysokimi kosztami napraw. Czy słusznie? Czy Multitronic to naprawdę samo zło i brak jakichkolwiek zalet?

Czym jest i jak działa Multitronic?

Multitronic to zapewne najlepiej Wam znany przedstawiciel bezstopniowych skrzyń biegów. Przedstawiciel, gdyż – wbrew obiegowej opinii – nie jest to jedyna konstrukcja tego rodzaju. Bezstopniowe skrzynie biegów (CVT) próbowały wprowadzać u siebie także inne marki – dobrym przykładem jest choćby Nissan – jednak to Multitronic od Audi zyskał bezsprzecznie największą popularność, czy to ze względu na znaczenie i popularność tego producenta, czy też z powodu najlepszych efektów przez ten niemiecki koncern osiągniętych.

Czym jest i jak działa Multitronic?

Oceniając skrzynię Multitronic z czysto mechanicznej (jak również estetycznej) strony, należałoby uznać ja za konstrukcję niezwykłą. Wygląd i sposób jej działania jest wręcz nowoczesny, udowadniający złożoność całego tworzącego ją mechanizmu. Pomysł wykorzystania dwóch kół pasowych w kształcie stożków wraz z łączącym je łańcuchem, zapewnia samej skrzyni biegów niezwykle płynne działanie, a dla kierowcy oznacza niedostępny wcześniej komfort jazdy. Niestety, założenia konstrukcyjne Multitronica (jeśli już o takich można mówić) został raczej dostosowane do specyfiki jazdy i ekonomii kierowców z Europy Zachodniej i przez to wymagają ściśle określonych zachowań. Jakich?

Jak jeździć i jak dbać o skrzynię Multitronic?

Bezstopniowa skrzynia biegów Multitronic jest konstrukcją stworzoną po to, aby wyposażone w nią auto mogło zapewnić kierowcy i jego pasażerom niezwykłą wprost płynność jazdy. Nie doświadczycie tu żadnych szarpnięć przy zmianie biegów, żadnych wahnięć obrotów czy innego typu zjawisk typowych dla znanych Wam doskonale skrzyń manualnych. Samochód posiadający Multitronic dosłownie sunie po drodze niczym lokomotywa, nabierając i wytracając rozpęd stopniowo.

Ta niewątpliwa zaleta wymaga jednak odpowiedniego stylu jazdy. Kierowcy modelów Audi wyposażonych w skrzynię CVT nie mogą pozwolić sobie na zbyt dynamiczną jazdę, czy jakiekolwiek „szaleństwa” na drodze. Multitrionic bardzo źle znosi:

  • agresywny styl jazy,
  • gwałtowne przyśpieszenia i hamowania,
  • wszelkie szarpnięcia,
  • zrywy itp. elementy tak często spotykane na naszych drogach.

A co lubi?

Kluczem do zachowania zakładanej przez producenta żywotności skrzyni Multitronic jest:

  • spokojna jazda,
  • częsta wymiana oleju (niektórzy kierowcy mogą czuć się mocno zaskoczeni faktem, że olej w skrzyni biegów również należy wymieniać),
  • regularne przeglądy.

Oczywiście, nawet przy zachowaniu wszystkich tych zasad Multitronic po ok. 100 tys. km. może zacząć wykazywać pierwsze oznaki zużycia, kwalifikować się do naprawy czy wręcz wymiany. Dla kierowcy z Zachodu, który kupił auto ze skrzynią Multitronic dla zapewnianego przez nią komfortu jazdy, nie stanowiłoby to większego problemu, jednak w Polsce awaria CVT może oznaczać koniec życia samochodu. Dlaczego?

Jakie są powszechne opinie o skrzyni Multitronic?

Koncern Audi stworzył skrzynię Multitronic z myślą o ludziach, którzy komfort jazdy stawiają na pierwszym miejscu, poruszają się po drogach (głównie autostradach lub szybkiego ruch) spokojnie, dokonują regularnych wymian i przeglądów, a wszelkie niedogodności wynikające z takiego rodzaju eksploatacji – w tym i koszty poniesione na naprawy oraz wymiany – nie będą dla nich odstraszające. Jest to jednak dość specyficzna grupa odbiorców, rzadko spotykana poza krajami Europy Zachodniej.

W Polsce, tak jak i w wielu innych częściach świata, skrzynie Multitronic są doceniane za płynną pracę i oferowany przez nie komfort, ale jednocześnie mają opinię niezwykle wymagających i awaryjnych. Opinia ta jest na tyle powszechna i znacząca, że samochody używane, wyposażone w skrzynię Multotronic, są wyraźnie tańsze niż te ze skrzyniami manualnymi. Dlaczego? Ponieważ każdy kupujący takie auto musi brać pod uwagę dwie rzeczy:

  1. Możliwość wysokiego zużycia skrzyni, wynikająca z niewłaściwej eksploatacji i konserwacji.
  2. Duża szansa wystąpienia awarii oraz koszty ewentualnej naprawy.

A koszty te bywają naprawdę duże.

Co warto wiedzieć o awariach i naprawie skrzyni Multitronic?

W przypadku awarii oraz naprawy bezstopniowej skrzyni biegów Multitronic warto pamiętać przede wszystkim o tym, iż:

  1. Usterki i awarie, zgodnie z założeniem producenta, zaczynają się zwykle pojawiać po przejechaniu ok. 150-200 tys. km.
  2. Nieprawidłowa eksploatacja i konserwacja skracają żywotność skrzyni nawet do kilkudziesięciu tysięcy km.
  3. Najczęściej pojawiające się objawy poważnej awarii Multitronica to:
    • szarpanie autem przy niskich obrotach,
    • tzw. „pełzanie” samochodu na przełożeniu neutralnym,
    • wyświetlanie się ostrzeżeń na panelu wskaźników.
  4. Naprawa skrzyni Multitronic z reguły jest bardzo kosztowna. W przypadku aut używanych może przekraczać połowę ich wartości lub nawet więcej.

Kupując auto ze skrzynią Multitronic, musicie pamiętać, iż stawia ono przed Wami zupełnie inne wymagania niż auta ze skrzyniami manualnymi. Jeśli jednak robicie to w pełni świadomi zasad eksploatacji i konserwacji takiego modelu, to możecie być pewni, że w zamian otrzymacie naprawdę niezwykły komfort jazdy. Pytanie tylko, na czym zależy Wam bardziej?

Popularne z kategorii Skrzynia Biegów

Zestaw czężci, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów ZF 1087.298.365
755,00 zł
4.5 (4 ocen)
Filtr BOSCH 0 451 103 259
20,00 zł
0 (0 ocen)
Śruba METZGER 8030013
24,00 zł
5.0 (1 ocen)

Wyprzedaż

Pierścień uszczelniający FA1 968.330.100
2,00 zł
0,29 zł
0 (0 ocen)
Zawleczka, zaślepka miarki oleju autom. skrzyni biegów FEBI BILSTEIN 44204
5,00 zł
0 (0 ocen)
Zestaw czężci, wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów FEBI BILSTEIN 171748
417,00 zł
5.0 (3 ocen)
Skrzynia Biegów w sklepie iParts.pl
Chcesz zobaczyć wszystkie produkty z kategorii: Skrzynia Biegów pasujące do Twojego samochodu lub poszukujesz produktu konkretnego producenta?
Sprawdź wszystkie z: Skrzynia Biegów
Na co dzień podchodzę do motoryzacji w sposób współczesny, może nawet nowoczesny. Staram się łączyć praktykę z teorią, bo wiem, że warto wiedzieć nie tylko, jak coś działa, ale i czemu to w ogóle ma służyć. Pod kilkoma względami jestem jednak absolutnym tradycjonalistą. Tradycyjnie podkreślam znaczenie regularnych przeglądów i wymian części lub płynów eksploatacyjnych. I tłumaczę, że przeciętnego kierowcy nie stać na oszczędzanie w którymkolwiek z tych aspektów.
12 komentarzy
Mam przejechane 420 tysięcy. I odpukać skrzynia jeszcze żyje.
Jak dbasz tak masz nie wymieniają oleju a później gow... Te multitronic
A moja ma już 410000 i dalej działa O co chodzi???
Niestety, rok temu kupiłem dwunastoletnie auto ze skrzynią multitronic i mam problem; auto na jedynce szarpie i gaśnie a także nie chce ruszać pod górkę - po wjeździe na rolki na stacji diagnostycznej, nie chce z nich zjechać 😉. Prawda jest, że w trasie skrzynia działa fenomenalnie i jedzie się komfortowo! Byle nie stanąć pod górkę 😁
Panie Grzegorzu, serdecznie zapraszamy do dołączenia do naszej grupy na Facebooku, gdzie eksperci odpowiadają na pytania i rozwiązują wszelkie problemy związane z motoryzacją. https://www.facebook.com/groups/motoryzacja.porady
Mam tą skrzynię w B8 i bezawaryjnie przeleciała już 300.000km. Chyba musicie zaktualizować swoją wiedzę.🤣
Witam.Planuje kupić audi z multi i moje pytanie jest takie.Czy to normalne że auto na biegu neutralnym minimalnie ciągnie zarówno do przodu i tak samo do tyłu?
Jeżdżę multi 5 rok auto 2014 wcześniej miałem zwykle automaty i teraz już do nich na pewno nie wrócę. Skrzynia działa fenomenalnie. W żadnym momencie nie będzie szarpnięcia o tym ze sie psuja tylko slyszalem. Ale skoro te z multi sa tansze to nawet bym sie nie zastanawiał tylko kupił
Moja ma 320000 i jest ok
Mam 8 stopniowego Multi i zaraz będzie 300.000km. Polecam auto na trasy bo bardzo płynnie i komfortowo jeździ. Bardziej polecam dla kobiet z względu bardziej spokojną charakterystykę jazdy. Olej najlepiej zmieniać samemu bo w warsztacie to kosztuje 800/1300zł. Gdy sami to zrobimy wyjdzie 300zł za olej i ewentualny jednorazowy zakup pompy do CVT 400zł. Zabieg wymiany oleju jest tak prosty że szkoda przepłacać. Audi a5 2.0TFSI 180KM Multitronik 8 stopniowy.
mój przykład dowodzi,że strachy na lachy (dosłownie) od nowego (2012) żadnej awarii przy przebiegu 300 000 km.przez 8 lat, dopilnowane wymiany oleju co 60 tyś.
Kiedyś chciałem kupić auto z tą skrzynią i mechanik od razu mi to odradził mówiąc o tych wszystkich wadach, jakie w tym przypadku występują. Przed zakupem samochodu warto jest się skontaktować z jakimś specjalistą jeśli chodzi o model auta i silnika. Oni doskonale wiedzą jakie są wady i zalety w poszczególnych przypadkach

Powiązane artykuły

Skrzynia biegów Sportshift - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Różne oblicza skrzyni biegów Sportshift. Z czym tak naprawdę mamy tu do czynienia? Jak wygląda eksploatacja Sportshift?

Dla zdecydowanej większości kierowców skrzynia biegów Sportshift jest po prostu kolejną wersją dość popularnej przekładni półautomatycznej. Gdy jednak ktoś zaczyna bardziej interesować się tematem, może wpaść w niemałą dezorientację. Dlaczego?

czytaj więcej >
Skrzynia biegów Softip Smart - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Ważne wskazówki dla użytkowników skrzyni biegów Softip. Co warto wiedzieć przed wyborem smarta z tego typu przekładnią?

Trudno o bardziej miejskie samochody niż auta marki Smart, tak jak trudno o bardziej miejską skrzynię biegów niż przekładnia półautomatyczna. Co otrzymamy w ich połączeniu? Smarta ze zautomatyzowaną skrzynią biegów posiadającą funkcję Softip.

czytaj więcej >
Skrzynia biegów Touchtronic III (Aston Martin) - naprawa, opinie, koszty eksploatacji

Jak spisuje się skrzynia biegów Touchtronic III w samochodach Aston Martin? Co dzięki niej zyskuje ulubione auto Jamesa Bonda?

Szczęśliwcy, którzy mogą poważnie myśleć o zakupie samochodu marki Aston Martin, z całą pewnością powinni wziąć pod uwagę flagowe modele tego brytyjskiego producenta – modele, w których montowano m.in. skrzynię biegów Touchstone III. Co warto wiedzieć o tej przekładni?

czytaj więcej >
Wyciek oleju ze skrzyni biegów. Sprawdź sposoby na zdiagnozowanie i usunięcie problemu

Wyciek oleju ze skrzyni biegów. Proste sposoby na zdiagnozowanie i usunięcie problemu

Wyciek oleju przekładniowego to zdradliwa awaria. Nie każdy wie, jak go rozpoznać, jak zdiagnozować i jak sobie w takiej sytuacji radzić. Brutalna prawda jest taka, że nie każdy też pamięta o tym, że w jego skrzyni biegów w ogóle jest jakiś olej. A ten nie tylko jest, ale też czasem lubi wyciekać. Dlaczego?

czytaj więcej >

Nagrody

Ceneo
Opineo
Opineo

Dostawa

InPost
Dpd
Cargo

Płatności

tpay
Blik
Gotówką przy odbiorze