Co jest główną rolą amortyzatorów? Tłumienie drgań powstających na styku koła z nawierzchnią oraz dbanie o bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów. Rolę tą amortyzatory samochodowe są w stanie spełniać dostatecznie, dobrze lub bardzo dobrze. Ale są też takie amortyzatory, które komfort i bezpieczeństwo wyniosły na zupełnie nowy poziom. Tak właśnie dzieje się w przypadku amortyzatorów CDC marki Sachs od ZF Aftermarket.

Kiedy i w jakim celu powstały amortyzatory o zmiennych parametrach tłumienia (CDC)?

Mogłoby się wydawać, że coś tak innowacyjnego, jak amortyzatory o ciągłej kontroli tłumienia (z ang. Continuous Damping Control, czyli w skrócie CDC), to doskonały przykład rewolucji technologicznej w motoryzacji XXI wieku. Tymczasem amortyzatory CDC tak naprawdę mają już za sobą już blisko 30 lat obecności na rynku, ponieważ ich pierwsza generacja została wprowadzona do produkcji jeszcze w 1994 roku. Rzecz jasna od tamtej pory amortyzatory te uległym wyraźnemu udoskonaleniu i obecnie mamy do czynienia już z kilkoma kolejnymi generacjami, jednak sama idea ich działania pozostaje bez zmian. Co to za idea?

Standardowe amortyzatory samochodowe są dokładnie tym, na co wskazuje ich nazwa – są standardem stanowiącym podstawę bezpieczeństwa komfortu i bezpieczeństwa kierowcy. Klasyczne amortyzatory pełnią rolę:

  • tłumika drgań – przechwytują i pochłaniają drgania powstające na styku koła z nawierzchnią,
  • elementu bezpieczeństwa – utrzymują koło w stałym (w miarę możliwości) kontakcie z nawierzchnią, zapewniając tym samym kierowcy kontrolę nad samochodem.

Amortyzatory te są częściami działającymi na zasadzie czysto mechanicznej reakcji. Kiedy auto najedzie na nierówność lub zacznie ulegać sile odśrodkowej, ich zadaniem jest reakcja na działające na nich wówczas siły i właściwe przeciwdziałanie im. Reagują na każdy problem szybko, ale ponieważ reagują dopiero kiedy problem ten już się pojawi, każdorazowo odbywa się to z pewnym opóźnieniem. W przypadku amortyzatorów o stałej kontroli tłumienia jest inaczej. Ich zadaniem jest uprzedzenie problemu i reakcja, zanim jeszcze problem ten stanie się faktem.

Jak działają amortyzatory CDC i jakie ich rodzaje wyróżniamy?

Amortyzatory CDC wyposażone są w tzw. proporcjonalnie sterowane zawory, które sterowane są elektromagnetycznie przez mózg całego systemu, czyli sterownik. Możecie mieć do czynienia z:

  • amortyzatorami CDC z zaworami proporcjonalnymi we wnętrzu tłoka,
  • amortyzatorami CDC z zaworami proporcjonalnymi na zewnątrz tłoka.

W obu przypadkach amortyzatory te stanowią element całego systemu, czy też może raczej układu resorująco-tłumiącego o bezstopniowej regulacji siły tłumienia. Układ ten sterowany jest komputerowo i za zadanie ma nie tylko wypełniać rolę tradycyjnych amortyzatorów, ale też poszerzać ją dzięki współpracy z takimi systemami, jak ABS, ESP, ARS czy ASC. Co otrzymaliśmy w efekcie tego?

Jak informuje nas marka Sachs, producent amortyzatorów CDC – Ten system stale kontroluje współczynniki wpływające na pojazd, takie jak stan drogi, ładunek, przyspieszenie nadwozia i zachowanie kierowcy. Czujniki w pojeździe rejestrują każdą zmianę. Na tej podstawie jednostka sterująca określa optymalne wymagania w zakresie tłumienia (…) Zawór proporcjonalny dopasowuje siłę tłumienia w ciągu ułamka sekundy dla każdego koła z osobna. To oznacza lepszy komfort jazdy i dynamikę, mniej toczenia i kołysania się oraz krótszą drogę hamowania dzięki lepszemu kontaktowi z nawierzchnią.

Czujniki poszczególnych systemów są więc w stanie wykryć potrzebę zmiany ustawień amortyzatorów CDC, zanim jeszcze elementy te zostaną poddane pełnemu naciskowi. Sygnał przetworzony przez sterownik wprowadza nowe ustawienia amortyzatorów i te w ciągu kilu milisekund są gotowe na zapobiegnięcie przechyłom lub utracie kontaktu koła z podłożem.

W jaki sposób przebiega wymiana amortyzatorów CDC i na jakie utrudnienia należy się przygotować?

Wymiana amortyzatorów CDC przebiega bardzo prosto, choć czynność tę warto zlecić specjalistom, zwłaszcza że konieczna może być ingerencja w cały system za pomocą komputera pokładowego. Nowe amortyzatory tego typu znajdziecie bez problemu u zaufanych dostawców, w tym i na stronie naszego sklepu iParts.pl. Ale uwaga! Jeśli Wasze auto zostało fabrycznie wyposażone w amortyzatory CDC, możecie je wymieniać wyłącznie na amortyzatory tego samego rodzaju. Inaczej samochód utraci swoją homologację.