Wybierz markę:
Wysprzęglik centralny sprzęgła CSC
W starszych konstrukcjach układu napędowego sterowanie sprzęgłem odbywało się za pomocą linki. Jej zerwanie było równoznaczne z unieruchomieniem samochodu i brakiem możliwości dalszej jazdy. Problem ten rozwiązano stosując hydrauliczny układ sterowania sprzęgłem, którego kluczowymi elementami są pompka sprzęgła oraz wysprzęglik centralny.
Wysprzęglik centralny w samochodzie
Pedał sprzęgła to pierwsza dźwignia samochodowa funkcjonująca w układzie sterowania sprzęgłem. Do niedawna standardem w sterowaniu sprzęgłem była linka, coś na wzór tej wykorzystywanej nadal w konstrukcjach rowerowych do zmieniania przerzutek. Takie rozwiązanie jednak było zbyt zawodne i przestarzałe, mogące powodować niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Układ mechaniczny zastąpiono więc systemem hydraulicznym. Istotną rolę w tym układzie odgrywa wysprzęglik sprzęgła, którego podstawową funkcją jest naciskanie na sprężynę talerzową koła dociskowego sprzęgła w celu rozłączenia napędu.
Wysprzęglik centralny, jaka sama nazwa wskazuje, to mechanizm wysprzeglający, wykorzystywany w celu poprawnego funkcjonowania pedału sprzęgła. Zależnie od budowy, wysprzęglik pełni funkcję łożyska hydraulicznego sprzęgła i/lub siłownika sprzęgła. W samochodach osobowych stosuje się głównie tzw. pchający typ wysprzęglika centralnego. Wysprzęglik centralny w samochodzie (ang. CSC - Concentric Slave Cylinder) to niezwykle ważny element sprzęgła w każdym samochodzie.
Sposób działania wysprzęglika centralnego
Pedał sprzęgła jest bezpośrednio połączony z tłokiem pompki. Dźwignia zamontowana do pedału sprzęgła wprawia w ruch tłok w pompce. Naciśnięcie na pedał sprawia, że tłok pompki ściska płyn hydrauliczny i przesuwa go dalej w układzie. Płyn poprzez sztywny przewód dostaje się do wysprzęglika centralnego, który działa na tej samej zasadzie co pompka. W momencie, gdy płyn hydrauliczny napiera pod ciśnieniem na wewnętrzną część tłoka wysprzęglika, jego zewnętrzna część wywiera nacisk na dźwignię, która następnie przekazuję tą siłę na łożysko wyciskowe. Taki mechanizm nazywany jest półhydraulicznym, ponieważ obecna jest w nim dźwignia, będąca mechanicznym elementem sterowania sprzęgła.
W zależności od rodzaju układu wysprzęglik centralny znajduje się albo w okolicy sprzęgła (układ półhydrauliczny), albo centralnie jako zintegrowany element łożyska wciskowego (układ w pełni hydrauliczny). Minusem tego rozwiązania jest konieczność zdjęcia całej skrzyni biegów, aby móc wymienić wysprzęglik centralny w samochodzie.
Typowe usterki wysprzęglika w samochodzie
Hydrauliczny układ sterowania sprzęgłem jest w zasadzie bezobsługowy i nie wymaga żadnych regulacji, o ile, oczywiście, działa sprawnie. Problemy zaczynają się wówczas, gdy dochodzi do wycieku płynu hydraulicznego, uszkodzenia uszczelnień lub utraty właściwości płynu hydraulicznego. Przyczyną awarii układu hydraulicznego sprzęgła są najczęściej dwa jego kluczowe elementy – pompa sprzęgła lub/i wysprzęglik centralny. Gdy więc do włączenia biegów w samochodzie konieczne jest użycie coraz większej siły, istnieje duże prawdopodobieństwo, że układ jest nieszczelny. Wycieki płynu to najczęstsze przyczyny awarii hydraulicznego układu sterowania sprzęgła.
W trosce o sprawną i długotrwałą eksploatację, większość fachowców zaleca wybieranie takich wysprzęglików centralnych, które charakteryzują się wysoką jakością. Jeżeli interesuje Cię tani wysprzęglik centralny, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie zaznacz model, rocznik i na końcu wersję silnikową.
Wszystkie produkty dostępne w ofercie iParts.pl są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta. Zapewniamy najniższe ceny, fachowe doradztwo oraz natychmiastową realizację zamówienia.
Polecane akcesoria do sprzęgieł:
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Wysprzęglik skrzyni biegów zaczął przeciekać? Zobacz, jak go wymienić
- Sprzęgło zaczęło się ślizgać? Jak rozpoznać, że to właśnie sprzęgło i co zrobić, kiedy pojawi się ten problem?
- Zamarznięte sprzęgło i skrzynia biegów. Czy to w ogóle możliwe? Jak się uchronić przed tego typu problemami?
- Kiedy sprzęgło przestaje się wysprzęglać. Jak rozpoznać nadchodzące problemy? Co je powoduje i jak należy sobie z nimi radzić?
- Sprzęgło DSG, jego budowa i działanie. Ile kosztuje wymiana sprzęgła w skrzyni DSG?
- Koniec mechanicznego połączenia pedału ze sprzęgłem?
- Dlaczego sprzęgło hałasuje? Co może być przyczyną głośnej pracy sprzęgła i w jaki sposób należy w takich przypadkach postępować?
FAQ
Wysprzęglik spełnia rolę łożyska wysprzęglającego i siłownika hydraulicznego. Jego prawidłowe działanie jest konieczne dla prawidłowego działania całego układu. Wszelkie wycieki czy problemy z działaniem wysprzęglika powinny być jak najszybciej diagnozowane i usuwane.
Uszkodzenie wysprzęglika najczęściej objawia się przez problemy ze zmianą biegów. Głównie mowa tutaj o biegu pierwszym oraz wstecznym. Ponadto może pojawić się sytuacja, w której będziemy zmuszeni do kilkukrotnego wciśnięcia pedału sprzęgła w celu rozłączenia napędu. Sprawdzając poprawność działania wysprzęglika należy pamiętać, że nie tylko jego nieszczelność może doprowadzić do awarii.
Wysprzęglik jest jednym z elementów układu sprzęgła i można go wymienić niezależnie od pozostałych elementów. Warto jednak pamiętać o sprawdzeniu stanu naszego sprzęgła podczas takiej naprawy. Może okazać się, że oprócz wysprzęglika wkrótce będziemy zmuszeni do wymiany całego zestawu.
Wyciek może pojawić się zarówno z powodu uszkodzonych przewodów hydraulicznych, jak i przez uszkodzony wysprzęglik. Są to jedyne elementy hydrauliczne w tym układzie, z których płyn może wyciekać. Warto pamiętać, że często instalacje sprzęgła oraz hamulcowy są ze sobą połączone, więc każdy wyciek może okazać się bardzo niebezpieczny.
W takim wypadku mogło dojść do uszkodzenia pompy znajdującej się pod pedałem sprzęgła lub do awarii wysprzęglika. Warto zacząć od sprawdzenia, czy nie pojawił się żaden wyciek, szczególnie w okolicy skrzyni biegów naszego samochodu.
W sklepie internetowym łożysko oporowe kosztuje od 50 do 160 zł za gotowy do montażu element. Rozrzut cenowy wynika z różnych technologii wykorzystywanych przy produkcji danych części oraz z ich przeznaczenia.