Uszczelki do termostatu silnika samochodowego

Termostat w samochodzie to jeden z kluczowych elementów układu chłodzenia. Jeśli ulegnie uszkodzeniu, nie ma mowy o właściwym chłodzeniu jednostki napędowej. Termostat wykorzystywany jest nie tylko w motoryzacji. W tego typu mechanizmy wyposażone są m.in. klimatyzatory, łaźnie, lodówki, zamrażarki, żelazka czy grzałki, a więc wszystkie urządzenia, w których ważną rolę odgrywa temperatura.

Termostat w samochodzie

Termostat odpowiadający za regulację temperatury cieczy chłodzącej to jedno z najprostszych urządzeń stosowanych w samochodzie. Jednak w najnowszych pojazdach wyposażonych w najbardziej zaawansowaną technologię nic nie jest już takie proste. Nawet termostaty stały się dość skomplikowanymi mechanizmami, ściśle współpracującymi z komputerem pokładowym oraz modułem sterującym pracą jednostki napędowej.

Samochodowy termostat to w zasadzie prosty mieszek zbudowany z cienkiej, mosiężnej blachy, w którego skład wchodzi m.in. zawór grzybkowy oraz uszczelka termostatu. W wielu samochodach wykorzystuje się również inne odmiany termostatu, dodatkowo zawierające wosk, miedź, grafit oraz aluminium.

Zasada działania

Gdy płyn w układzie chłodzącym (zazwyczaj alkohol etylowy zmieszany w odpowiednich proporcjach z wodą destylowaną) jest zimny, wówczas termostat samochodowy pozostaje zamknięty, a ciecz opływa blok silnika i jego głowicę, trafiając do termostatu. Stamtąd płyn jest odsyłany z powrotem (tzw. obieg krótki).

W momencie, gdy temperatura płynu chłodzącego osiągnie około 95 stopni Celsjusza, mieszek pod wpływem ciepła otworzy zawór grzybkowy, co pozwoli cieczy dostać się do chłodnicy. Kiedy przepływający przez radiator płyn obniży swoją temperaturę do około 20 stopni Celsjusza, wówczas termostat w samochodzie zostaje ponownie zamknięty.

Standardowy termostat pilnuje, aby temperatura silnika nie przekroczyła 90–95 stopni Celsjusza, a z drugiej strony stale dba o to, by temperatura nie spadła poniżej 80–85 stopni Celsjusza.

Sprawnie działający termostat nie może się zacinać, uszczelka obudowy termostatu musi być w doskonałym stanie technicznym, a niewielki otwór odpowietrzający urządzenia musi być cały czas czysty i w pełni drożny. W przypadku jego zatkania w termostacie pojawią się pęcherzyki powietrza, które mogą utrudnić jego poprawne działanie.

Typowe usterki termostatu w samochodzie

Są dwa podstawowe rodzaje awarii termostatu. Uszkodzenie w pozycji otwartej i uszkodzenie w pozycji zamkniętej.

Przypadek pierwszy polega na tym, że chłodzenie działa nieprzerwanie na całym obiegu, przez cały czas wykorzystując działanie chłodnicy. Temperatura płynu chłodzącego jest wówczas zbyt niska, a jednostka napędowa nie może osiągnąć temperatury roboczej.

W drugim przypadku termostat samochodowy jest permanentne zamknięty. Gdy tak się dzieje, ciecz chłodząca nie ma możliwości przepłynięcia przez chłodnicę i schłodzenia się, w efekcie czego zaczyna się gwałtownie nagrzewać, nie mogąc odprowadzić ciepła z silnika. Jazda z tego typu uszkodzeniem, nawet na niewielkim dystansie, może skutkować przegrzaniem się jednostki napędowej.

Należy również kontrolować czy termostat, w tym również uszczelka do termostatu, jest w dobrej kondycji technicznej.

Popularni producenci uszczelki termostatu

  • Febi Bilstein
  • Valeo
  • Mahle Original
  • Calorstat by Vernet
  • Wahler
  • Thermotec
  • Hella
  • Magneti Marelli

Zapraszamy do iParts.pl po dobrej jakości uszczelniacz termostatu w atrakcyjnej cenie rynkowej. Tylko u nas otrzymasz fabrycznie nowy oring termostatu dostarczony przez najlepszych producentów części samochodowych na świecie. Zapewniamy profesjonalną obsługę techniczną na każdym etapie zakupów, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Uszczelka termostatu ELRING
Uszczelka termostatu AJUSA
Uszczelka termostatu KW
Uszczelka termostatu FACET
Uszczelka termostatu EPS
Uszczelka termostatu HELLA
Uszczelka termostatu MOTORAD
Uszczelka termostatu TOPRAN
Uszczelka termostatu VEMO

FAQ

Jakie są objawy uszkodzonej uszczelki termostatu?

Uszkodzenie uszczelki termostatu najczęściej prowadzi do widocznego wycieku płynu chłodniczego. Jej rolą jest zapewnienie trwałego i szczelnego połączenia między termostatem a blokiem silnika, w który jest on wkręcany. Uszczelka jest narażona na dość trudne warunki, czyli kontakt z płynem, który nagrzewa się do bardzo wysokich wartości i może negatywnie wpływać na kondycję materiału, z którego jest wykonany wspomniany element. Warto okresowo sprawdzać, czy miejsce, w którym znajduje się termostat, nie nosi żadnych śladów wycieków.

Jakie mogą być skutki jazdy z uszkodzoną uszczelką termostatu?

Awaria uszczelki termostatu prowadzi do powstania wycieku. W wyniku tego płyn znajdujący się w układzie chłodzenia zaczyna stopniowo znikać, co z kolei może powodować problemy z mało wydajną pracą całego chłodzenia, a także częściowym zapowietrzeniem się układu. Mimo, że tego typu wycieki początkowo nie są zbyt duże, to z czasem mogą prowadzić do dużych ubytków płynu w układzie chłodzenia. Sprawność tego elementu może więc realnie wpływać na kondycję i stan naszego samochodu.

Ile kosztuje uszczelka termostatu?

Najtańsze uszczelki termostatu to wydatek rzędu kilku lub kilkunastu złotych. Ich cena zależna jest oczywiście od rodzaju danej uszczelki, jej formy i zaawansowania. Koszt może wahać się również w zależności od modelu, do którego jest dedykowany dany produkt, a także firmy zajmującej się jego produkcją. W ofercie naszego sklepu internetowego można znaleźć dobrej jakości części, pochodzące od sprawdzonych dostawców, które dostępne są w bardzo korzystnych cenach.

Jak wymienić uszczelkę termostatu w samochodzie?

Proces wymiany uszczelki termostatu należy zacząć od usunięcia przynajmniej części płynu znajdującego się w układzie. Następnym krokiem jest wyjęcie termostatu, a także usunięcie starej uszczelki. W jej miejsce zakładamy nowy element, a następnie wszystko składamy. Po uzupełnieniu płynu i odpowietrzeniu całego układu znów możemy cieszyć się  w pełni sprawnym samochodem oraz wydajnym układem chłodzenia, który nie posiada żadnych wycieków. Wymiana uszczelki termostatu nie jest więc zbyt skomplikowanym zadaniem, wymaga jednak odpowiedniej wiedzy oraz wykorzystania właściwych narzędzi.

Na co zwracać uwagę wybierając uszczelkę termostatu do swojego samochodu?

Dobierając uszczelkę termostatu do swojego samochodu, warto zwrócić uwagę na wszelkie parametry pojazdu. Kształt lub forma uszczelki może różnić się w zależności od wersji silnikowej oraz oznaczenia danej jednostki napędowej. Kupując uszczelkę do termostatu należy także zwrócić uwagę, czy będzie ona pasowała nie tylko do silnika, lecz również do samego termostatu. Nawet najdrobniejsza różnica może sprawiać, że nowa uszczelka nie będzie spełniała swojego zadania.