Serwo układu hamulcowego

Systemy wspomagające hamowanie to przede wszystkim elektroniczne układy pomagające kierowcy w bezpiecznym prowadzeniu samochodu zarówno w sytuacjach awaryjnych, jak i podczas spokojnej jazdy. Systemy wspomagające to obecnie jedno z podstawowych kryteriów oceny branych pod uwagę w niezależnych testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Takie systemy oraz urządzenia wspomagają m.in. układ hamulcowy w samochodzie.

Urządzenie wspomagające hamowanie to na pewno serwo układu hamulcowego, które znajduje się we wszystkich pojazdach wyposażonych w hydrauliczny systemach hamulcowy. Jego zadaniem jest zwiększenie siły nacisku na tłok pompy hamulcowej. Dzięki temu rozwiązaniu kierowca nie musi z dużą siłą naciskać pedał hamulca podczas hamowania. O odpowiednie ciśnienie w układzie hamulcowym dba czujnik ciśnienia wzmacniacza siły hamowania.

Serwo hamulcowe wyglądem przypomina dysk lub bęben i znajduje się zazwyczaj obok przegrody komory silnikowej po stronie kierowcy, za zbiorniczkiem płynu hamulcowego. Serwo hamulcowe to urządzenie w pełni bezobsługowe i nienależące do podzespołów szczególnie awaryjnych.

W samochodach ciężarowych wykorzystuje się nadciśnieniowe urządzenia wspomagające, które stosują ciśnienie powietrza sprężanego w sprężarce zasilanej silnikiem samochodu. Ich budowa jest o wiele bardziej złożona niż w przypadku urządzeń wykorzystywanych w autach osobowych. Ich niewątpliwą zaletą jest możliwość pracy niezależnie od zmian obciążenia jednostki napędowej.

Najpopularniejsi producenci

Urządzenie wspomagające siłę hamowania BOSCH
Urządzenie wspomagające siłę hamowania TRW
Urządzenie wspomagające siłę hamowania GIRLING
Urządzenie wspomagające siłę hamowania ATE
Urządzenie wspomagające siłę hamowania GENERAL RICAMBI
Urządzenie wspomagające siłę hamowania AISIN
Urządzenie wspomagające siłę hamowania METZGER
Urządzenie wspomagające siłę hamowania SIDAT
Urządzenie wspomagające siłę hamowania MEAT & DORIA