Sterowniki wtrysku paliwa

Elektroniczne układy sterowania współczesnymi silnikami pozwalają wpływać na cykl wtrysku oraz na jego precyzyjną regulację, a to z kolei umożliwia zwiększenie sprawności wysokoprężnej jednostki napędowej. Sterownik układu wtryskowego (np. Motronic) mają obecnie ogromną moc obliczeniową, co wymiernie przekłada się na wciąż rosnące wśród kierowców wymagania odnośnie silników Diesla.

Elektroniczne systemy zapłonowe i trysku paliwa w samochodzie

Pierwszy układ zapłonowy pojawił się już w 1897 roku, natomiast pierwszy system wtrysku paliwa trafił do seryjnej produkcji w 1952 roku. W latach 60. nastąpił rozkwit elektronicznych systemów zapłonowych oraz wtrysków benzyny, a w 1979 roku na rynku pojawił się Motronic, w którym zintegrowano sterowanie zapłonem oraz wtryskiem benzyny w jednej centralnej jednostce wyposażonej w sterownik układu wtryskowego.

Nieustanna ewolucja silników wysokoprężnych polega przede wszystkim na tym, aby budować coraz to mocniejsze jednostki i jednocześnie obniżać ich zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Dziś silniki z wtryskiem bezpośrednim są bardzo popularne, ponieważ pozwalają na osiągnięcie znacznie wyższych ciśnień wtrysku w porównaniu do jednostek z wtryskiem pośrednim.

Dzięki osiągnięciu lepszej mieszanki oraz braku strat związanych z przepływem przez komorę wstępną lub wirową, znacznie zmniejszyło się zużycie paliwa w porównaniu do silnika z wtryskiem pośrednim. Różnica ta wynosi od 10 do 20 proc. na korzyść wtrysku bezpośredniego.

Sterownik układu wtryskowego

System Motronic opiera się o elektroniczny sterownik wtrysku, który składa się z mikroprocesora oraz wbudowanej pamięci, gdzie zapisany jest program pracy z danymi określającymi dawkę wtryskiwanego paliwa i kąt wyprzedzenia zapłonu. Poprzez czujniki do mikroprocesora trafiają informacje dla każdego cyklu wtrysku i zapłonu opisujące ilości zasysanego powietrza, prędkości obrotowej, pozycji wału korbowego oraz temperatury zasysanego powietrza i temperatury silnika. Porównując wszystkie dostarczone wartości zmierzone przez czujniki z danymi zapisanymi w programie, procesor oblicza indywidualne wymogi dla kolejnego cyklu wtrysku i zapłonu.

Najnowsze system Motronic jest w stanie obliczyć parametry zapłonu i wtrysku do 8 tys. razy na minutę dla każdego pojedynczego procesu spalania i dopasować te wartości do bieżących warunków eksploatacji jednostki napędowej. Sterownik wtryskiwaczy Motronic o coraz większej mocy obliczeniowej umożliwia integrację w systemie sterowania silnikiem dodatkowych funkcji, jak np. ciśnienia doładowania, położenia wałka rozrządu czy kompleksowego, wtórnego oczyszczania spalin. Ponieważ w ramach systemu Motronic zintegrowane zostały funkcje zapłonu i wtrysku, wystarczyło użycie tylko jednego sterownika wtrysku, co jest niewątpliwym autem tego systemu.

Popularni producenci sterowników układu wtryskowego

  • Bosch
  • Vemo
  • Meat&Doria
  • Magneti Marelli
  • Denso
  • VDO
  • Era

Interesuje Cię tani sterownik wtrysku paliwa o najlepszych dostępnych na rynku parametrach? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Najlepsze sterowniki wtrysku tylko w iParts.pl! Współpracujemy wyłącznie ze sprawdzonymi i godnymi zaufania producentami. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną obsługę techniczną, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Sterownik wtrysku BOSCH
Sterownik wtrysku MAGNETI MARELLI
Sterownik wtrysku MEAT & DORIA
Sterownik wtrysku SIDAT
Sterownik wtrysku HOFFER
Sterownik wtrysku DELPHI
Sterownik wtrysku VEMO
Sterownik wtrysku ALANKO