Promocje

8 zł
Cena katalogowa 13
AS-PL
Szczotki rozrusznika AS-PL
330 zł
Cena katalogowa 351
AS-PL
Rozrusznik do Toyoty Corolli E12 2.0D
83 zł
Cena katalogowa 92
AS-PL
Włącznik elektormagnetyczny AS-PL
302 zł
Cena katalogowa 360
AS-PL
Rozrusznik do Toyoty Avensis 1.8 1.6
205 zł
Cena katalogowa 270
AS-PL
Rozrusznika do Opla Adam 1.0 1.2 1.4
351 zł
Cena katalogowa 374
VALEO
Rozrusznik do Renault Thalia 1.4 1.6
373 zł
Cena katalogowa 410
AS-PL
Rozrusznik dla grupy VAG 1.9 tdi

Rozruszniki samochodowe

Rozrusznik samochodowyRozrusznik to część samochodowa niezbędna do prawidłowego rozruchu jednostki napędowej. Większość współcześnie produkowanych samochodów wyposażonych jest w elektryczne rozruszniki, które obecnie są najczęściej stosowanym rozwiązaniem. Rozruszniki elektryczne stanowią silnik prądu stałego, który potrzebny jest do obracania wału korbowego silnika oraz nadawaniu mu prawidłowej prędkości obrotowej, koniecznej do rozruchu jednostki napędowej. Rozrusznik pracuje bezpośrednio z akumulatorem, a podczas rozruchu silnika pobiera od niego najwięcej energii elektrycznej.

Jak zbudowany jest rozrusznik samochodowy? Składa się on z uzwojenia wzbudzenia, wirnika z  uzwojeniem oraz komutatorem, szczotek komutatora oraz urządzenia sprzęgającego i załączającego. Rozrusznik pobiera dużo energii elektrycznej z akumulatora (nawet do 600A), która niezbędna jest do wprawienia wału korbowego w ruch obrotowy. W tym celu wykorzystywane jest urządzenie sprzęgające rozrusznika, które sprzęga rozrusznik z kołem zamachowym silnika, w wyniku czego dochodzi do wprawienia w ruch obrotowy wału korbowego silnika. Mechanizm sprzęgający znajduje się na wirniku, poprzez gwint o dużym skoku, który sprawia, że przenoszenie momentu obrotowego z rozrusznika na sprzęg dosuwa sprzęg do zębnika. Zębnik osadzony jest na sprzęgniku poprzez sprzęgło wałkowe, którego zadaniem jest zabezpieczanie rozrusznika przed napędzaniem go przez silnik, gdy uzyska obroty większe niż obroty samego rozrusznika. Zazębianie jest ułatwione za pośrednictwem mechanizmu sprzęgającego, który przesuwany jest w stronę zębnika poprzez widełki przez elektromagnes – sprawia to, że rozrusznik jest zazębiany zanim jeszcze zacznie się obracać.

Zasada działania rozrusznika samochodowego

Głównym elementem rozrusznika samochodowego jest silnik elektryczny, który napędza zębatkę, a ta z kolei obraca wieńcem zębatym zamontowanym na kole zamachowym silnika. Kółko zębate i wieniec nie są w stałym kontakcie. Sprzęganie realizowane jest przy użyciu elektromagnesu w momencie, kiedy przekręcamy kluczyk na pozycję „rozruch”. W tym momencie powinno dojść do trwałego zazębienia się kół zębatych rozrusznika samochodowego. Dopiero gdy do niego dojdzie prąd pochodzący z akumulatora trafia do cewki bądź cewek i do świec zapłonowych. Kiedy silnik zacznie pracować elektromagnes jest natychmiast wyłączany, a koła zębate rozłączają się. Gdyby do tego nie doszło, prędkość obrotowa koła zamachowego zniszczyłaby rozrusznik.

Typowe usterki rozrusznika samochodowego

Do typowych usterek rozruszników samochodowych można zaliczyć awarie elektromagnesu, nadmierne zużycie zębów w zespole sprzęgającym, nadpalenie styków lub uszkodzenie sprzęgła jednokierunkowego uruchamiającego koło zębate, czyli bendiksu. Każda z tych usterek daje przeważnie różne objawy.

Najczęściej możemy się spotkać z sytuacjami, kiedy rozrusznik nie reaguje na przekręcenie kluczyka. Tutaj powodem może być akumulator lub przewód doprowadzający prąd do rozrusznika. Jeśli natomiast mimo braku reakcji słyszymy metaliczny dźwięk, to problemem może być uszkodzony elektromagnes.

Kolejną trudną sytuacją jest moment, kiedy rozrusznik pracuje, jednak nie jest w stanie uruchomić naszego silnika. Za to będzie odpowiedzialny prawdopodobnie mechanizm sprzęgający. Jeśli słyszymy, że rozrusznik nie jest w stanie rozpędzić silnika do odpowiedniej prędkości, to problemem jest akumulator lub zaśniedziałe klemy oraz styki przy rozruszniku. Głośna praca rozrusznika samochodowego natomiast może być spowodowana zużyciem kół zębatych lub łożyska w jego wnętrzu.

Przykrą przypadłością jest również sytuacja, w której po uruchomieniu silnika nasz rozrusznik pracuje nadal. Wtedy najprawdopodobniej doszło do awarii elektromagnesu, który nie odłącza rozrusznika od koła zamachowego silnika co powoduje dalszą pracę tego podzespołu.

Popularni producenci rozruszników samochodowych

  • Lucas
  • Valeo
  • Bosch
  • Denso
  • Febi
  • Magneti Marelli
  • Hella

Rozrusznik samochodowy jest kluczowym podzespołem dla pracy jednostki napędowej naszego samochodu. Bez niego nie będziemy w stanie uruchomić silnika. W nowoczesnych konstrukcjach rozrusznik jest bardzo obciążonym podzespołem, m.in. przez system Start Stop.

Powiązane kategorie produktowe

Nasz sklep oferuje swoim klientom szeroki wybór rozruszników. Niezależnie czy jest to oryginalny, czy tani rozrusznik samochodowy, klient może liczyć na profesjonalną obsługę i najwyższą jakość zamówionych części. Przypominamy również, że przy zakupach powyżej 399 zł przesyłka jest całkowicie darmowa.

Polecane akcesoria do układu elektrycznego:

Najpopularniejsi producenci

Rozrusznik AS-PL
Rozrusznik DENSO
Rozrusznik BOSCH
Rozrusznik VALEO
Rozrusznik MAGNETI MARELLI
Rozrusznik HELLA
Rozrusznik NIPPARTS
Rozrusznik LUCAS ELECTRICAL
Rozrusznik JAPANPARTS

FAQ

Ile kosztuje rozrusznik samochodowy?

Oferujemy szeroki wybór rozruszników do samochodów osobowych i dostawczych, niezależnie od wersji silnika oraz rocznika. Ceny rozruszników mieszczą się w zakresie od 290 zł do blisko 700 zł. Cena zależna jest od producenta oraz silnika, do którego dany rozrusznik jest przeznaczony.

Jak diagnozować uszkodzenie rozrusznika w naszym samochodzie?

Najprostszymi sposobami na zdiagnozowanie usterki rozrusznika jest podłączenie go na krótko oraz próba wykonania ruchu wirnikiem, który znajduje się w jego wnętrzu. Warto zacząć od sprawdzenia i oczyszczenia klem akumulatora, następnie można przejść do zwarcia dwóch śrub znajdujących się na elektromagnesie. Jeśli po tej operacji rozrusznik nadal nie jest w stanie ruszyć to może to oznaczać, że uszkodzeniu uległy tuleje, które następnie doprowadziły do zablokowania obracających się elementów w jego wnętrzu.

Najczęstsze objawy awarii rozrusznika w samochodach

Uszkodzenie rozrusznika może dawać wiele, trudnych do określenia objawów. Większość z nich jest bardzo podobna do problemów wynikających ze zużytego akumulatora. Największy problem pojawia się wtedy, gdy rozrusznik oprócz pojedynczego stuknięcia nie reaguje na polecenie pochodzące ze stacyjki. Oznacza to przeważnie zużycie włącznika elektromagnetycznego lub szczotek. Drugim częstym przypadkiem jest zużycie tulei, które objawia się głośną pracą rozrusznika lub jego zawieszaniem.

Więcej: Rozrusznik również może się zużyć. Zobacz, jak rozpoznać objawy takiego zużycia

Jakie są podstawowe czynności serwisowe związane z rozrusznikiem w samochodzie?

Rozrusznik podobnie jak pozostałe podzespoły samochodu powinien być okresowo sprawdzany, a w razie potrzeby regenerowany. Pozwoli nam to uniknąć przykrych sytuacji podczas próby uruchomienia silnika. Raz na jakiś czas warto zmierzyć napięcie między zaciskiem zasilającym rozrusznik, a jego obudową. Jeśli jego wartość spadnie poniżej 8V oznacza to wadliwą instalację elektryczną. Warto również nasłuchiwać pracy rozrusznika, jego dźwięk wiele nam powie o stanie tulei znajdujących się w jego wnętrzu.

Wymagania nowoczesnych rozwiązań względem rozruszników samochodowych

Technologie wykorzystywane do konstrukcji rozruszników stale się zmieniają. Wzrastają również oczekiwania względem takich podzespołów, a zwłaszcza jeśli chodzi i ich trwałość i wytrzymałość. Rozruszniki montowane w nowoczesnych samochodach muszą poradzić sobie m.in. w systemem Start Stop, który wyłącza silnik podczas dłuższego postoju. Rozrusznik ten musi wytrzymywać dużo większą ilość pracy, jednocześnie maksymalnie ograniczając zużycie prądu.

Zawieszony rozrusznik? Jak sobie z tym poradzić będąc w podróży?

Jest to wyjątkowo przykra przypadłość, która przy odrobinie umiejętności może nie mieć wpływu na naszą dalszą podróż. Zawieszony rozrusznik wymaga regeneracji, jednak istnieje doraźne rozwiązanie, które pozwoli nam na uruchomienie silnika. Wystarczy delikatnie, kilkukrotnie uderzyć w jego obudowę i następnie spróbować uruchomić silnik.