Pasek klinowy w samochodzie

Jest jedna dość niepozorna i bardzo prosta w budowie część, która wprawia samochód w ruch i napędza kluczowe elementy silnika pojazdu. Pasek klinowy montowany jest zarówno w autach z silnikiem benzynowym, jak i z jednostką wysokoprężną. Ogólnie rzecz biorąc, bez sprawnie działającego paska klinowego daleko nie zajedziesz!

Pasek klinowy w samochodzie

Paski klinowe były powszechnie wykorzystywane jeszcze w latach 90. XX wieku, dopóki rynku nie zdominowały, pojawiając się w 1982 roku, paski wieloklinowe. Podstawowym zadaniem paska klinowego jest napędzanie podzespołów pomocniczych silnika samochodowego (m.in. alternator, pompa wody, sprężarka klimatyzacji, pompa wspomagania kierownicy, itd.).

Pasek klinowy w samochodzie działa głównie w oparciu o boczne krawędzie, a jego konstrukcja jest bardzo prosta. Ma on trapezowaty przekrój, składający się z warstwy nośnej (stalowe, wzmocnione linki o dużej odporności), warstwy podatnej (guma lub kauczuk) oraz warstwy tkaninowo-gumowej, oplata cały element i jest dodatkowo owinięta taśmą płócienną lub korbową. Jak więc widać, pasek klinowy nie jest jedynie elementem wykonanym w całości z tworzywa gumowego. Taka budowa zapewnia mu odpowiednią wytrzymałość, giętkość oraz przyczepność, a także sprawie, że jest nierozciągliwy.

Typowe usterki paska klinowego w samochodzie

Paski klinowe dostępne są w różnych wersjach. W starszych pojazdach spotkamy najczęściej pasek wieloklinowy, natomiast w nowszych samochodach stosuje się paski wielorowkowe. Bez względu jednak na typ paska, są to elementy eksploatacyjne, które z czasem ulegają zużyciu. Serwisanci motoryzacyjni sugerują wymianę paska klinowego po przejechaniu 30 tys. km lub po upływie maksymalnie 4 lat normalnej eksploatacji samochodu.

Najczęstszą awarią paska klinowego jest jego zerwanie. W starszych samochodach pasek był na ogół elementem dość łatwym w wymianie, a jego rola ograniczała się do napędzania jedynie alternatora. Dlatego też, w momencie zerwania, można było spokojnie dokonać wymiany paska samodzielnie, nawet w trasie, lub bez większych przeszkód dojechać z taką usterką do najbliższego warsztatu. Obecnie jest to nieosiągalne, ponieważ zerwanie paska w najnowszych silnikach praktycznie uniemożliwi dalszą jazdę.

Pasek alternatora, pompy wody, kompresora klimatyzacji, pompy wspomagania czy nawet wentylatora chłodnicy, czyli po prostu pasek klinowy najczęściej zużywa się w wyniku nieodpowiedniego naciągu. Zbyt luźny naciąg spowoduje poślizg i w rezultacie piszczenie paska, natomiast zbyt mocny naciąg nadwyręży stan techniczny łożysk w rolkach, co również wpłynie na szybsze zużycie paska. Na zniszczenia paska klinowego mają wpływ także same rolki. Gdy ich powierzchnia zużyje się przybierając kształt stożka, wówczas pasek klinowy w samochodzie będzie się przemieszczał w bok i ocierał m.in. o korpus napinacza lub głowicę. Może to spowodować rozwarstwienie się koła pasowego.

Popularni producenci paska klinowego

  • Bosch
  • Topran
  • Gates
  • Lemforder
  • Dayco
  • SKF
  • Contitech
  • SNR

Cena paska klinowego nie jest wygórowana. Jeżeli jednak interesuje Cię nie tylko koszt takiego zakupu, ale również jakość otrzymanej części, w iParts.pl znajdziesz to, czego szukasz. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki i wybierz markę samochodu, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Sklep iParts.pl to tanie paski klinowe dostarczane przez sprawdzonych i godnych zaufania producentów. Z naszej strony gwarantujemy profesjonalną obsługę, najniższe ceny na rynku oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Pasek klinowy GATES
Pasek klinowy HUTCHINSON
Pasek klinowy CONTINENTAL CTAM
Pasek klinowy OPTIBELT
Pasek klinowy VEYANCE
Pasek klinowy TRISCAN
Pasek klinowy ROULUNDS RUBBER
Pasek klinowy DAYCO
Pasek klinowy MASTER-SPORT GERMANY