Zaciski i spinki układu wydechowego

Samochodowy układ wydechowy, nazywany również układem wylotowym, to na pozór mało skomplikowany, lecz niezwykle istotny dla prawidłowego funkcjonowania auta zespół elementów, którego podstawowym zadaniem jest odprowadzanie spalin generowanych przez jednostkę napędową oraz zmniejszanie hałasu emitowanego przez silnik.

Podstawowe elementy, z których zbudowany jest standardowy układ wydechowy to kolektory wydechowe, tłumik, lub zestaw tłumików, oraz rury wydechowe. Jednak, aby cały układ wydechowy mógł prawidłowo i efektywnie pracować w samochodzie, musi być odpowiednio zabezpieczony oraz ustabilizowany. Służą ku temu wszelkiego rodzaju zaciski, obejmy oraz opaski układu wydechowego.

Ustabilizowanie oraz uszczelnienie we właściwy sposób układu wydechowego powinno być sprawą priorytetową dla każdego kierowcy. Stabilność samochodowego systemu wydechowego to jedna z najważniejszych właściwości układu dynamicznego, nazywanego również stabilnym, w każdym aucie. Do statycznego działania układu wydechowego stosuje się różnego rodzaju łączniki, dzięki którym możliwe jest efektywne łączenie poszczególnych elementów układu wydechowego bez konieczności wykorzystywania połączeń kielichowych lub nasuwanych, a także dokonywania nacięć na komponentach systemu wydechowego. Zabiegają one przenoszeniu drgań oraz wibracji do wnętrza samochodu. Zaciski układu wydechowego gwarantują dużą wytrzymałość na obciążenia oraz wysoką żywotność tego rodzaju połączeń oraz całego systemu odprowadzania spalin.

Jakie są najważniejsze zalety stosowania części zaciskowych w samochodowych układach wydechowych? Przede wszystkim, zapewniają one montaż trwałego połączenia bez konieczności odkształcania poszczególnych elementów układu wydechowego oraz bez przymusu wykonywania zakładek na rurach wydechowych. Obejmy systemu wydechowego nie wymagają dopasowania lub nacinania elementów rurowych, a do ich montażu oraz serwisu nie jest konieczne wzdłużne przemieszczanie elementów rur odprowadzających spaliny z jednostki napędowej. Spinki układu wydechowego są zazwyczaj wykonywane ze stali nierdzewnej o szerokości całkowitej dochodzącej do 87, 95 mm.

Najpopularniejsi producenci

Obejma i część zaciskowa układu wydechowego WALKER
Obejma i część zaciskowa układu wydechowego IMASAF
Obejma i część zaciskowa układu wydechowego EUROREPAR
Obejma i część zaciskowa układu wydechowego FA1
Obejma i część zaciskowa układu wydechowego JP GROUP
Obejma i część zaciskowa układu wydechowego DINEX
Obejma i część zaciskowa układu wydechowego HJS

FAQ

Za co odpowiadają obejmy układu wydechowego?

Obejmy wchodzące w skład układu wydechowego są jego istotnymi elementami. Odpowiadają za wzmacnianie i uszczelnianie połączeń pomiędzy poszczególnymi odcinkami wydechu. Dzięki obejmom możliwe jest podzielenie układu na mniejsze części, co znacznie ułatwia jego późniejsze serwisowanie oraz ewentualne wymiany. Obejmy sprawiają również, że mimo występowania łączeń pomiędzy odcinkami układu, jest on szczelny i nadal dobrze wygłusza pracę jednostki napędowej.

W którym miejscu układu stosowane są obejmy?

Obejmy najczęściej pełnią rolę złączek, które odpowiadają za szczelne połączenie ze sobą poszczególnych odcinków całego układu wydechowego. Możemy je więc znaleźć najczęściej w kilku miejscach, m.in. na łączeniu przedniego oraz tylnego odcinka wydechu, a także w niektórych przypadkach, w okolicach tłumika. W niektórych przypadkach tego typu rozwiązania sprawdzają się znacznie lepiej, niż standardowe łączenia opierające się na śrubach oraz specjalnych kołnierzach.

Jak samodzielnie wymienić obejmę układu wydechowego?

Wymiana obejmy układu wydechowego nie jest zbyt skomplikowanym zadaniem, lecz wymaga odpowiedniego miejsca pracy oraz zastosowania dobrze dobranych narzędzi. Bez wątpienia takie naprawy powinno się wykonywać z wykorzystaniem kanału lub specjalistycznego podnośnika. Do wyjęcia obejmy konieczne będzie również poluzowanie sąsiednich elementów układu wydechowego oraz poluzowanie śrub odpowiadających za zaciśnięcie obejmy na rurze wydechowej. Po wyjęciu wspomnianego elementu warto dokładnie oczyścić powierzchnie przed montażem nowej części, dzięki czemu łączenie będzie bardziej szczelne i mniej podatne na korozję.

Ile kosztują obejmy układu wydechowego?

Ceny nowych obejm układu wydechowego zaczynają się już od kilkunastu, a w niektórych przypadkach, nawet od kilku złotych za sztukę. Koszt zakupu zależny jest oczywiście od rodzaju obejmy, jej przeznaczenia, a także modelu auta, do którego jest wykonana oraz producenta samej części zamiennej. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo tysiące produktów pochodzących od renomowanych i sprawdzonych dostawców, które dostępne są w bardzo korzystnych cenach.

Jak dobrać obejmę wydechu do swojego samochodu?

Wybierając odpowiednią obejmę do swojego układu wydechowego, warto zwrócić szczególną uwagę na jej średnicę wewnętrzną oraz sposób montażu. Pierwszy parametr jest bardzo ważny, ponieważ obejma o zbyt małej średnicy nie da się nałożyć na końcówki sąsiednich elementów układu, zaś obejma o zbyt dużej średnicy nie stworzy szczelnego łączenia. Sposób montażu jest natomiast istotny wtedy, gdy obejma ma bardzo ograniczone miejsce pod podwoziem lub stanowi też element podwieszający układ w odpowiednim punkcie.