Płyn hamulcowy DOT5.1
Płyn hamulcowy DOT 5.1
Najnowocześniejszy obecnie typ płynu hamulcowego DOT 5.1 jest również najpopularniejszym płynem hamulcowych wśród konstruktorów najnowszych konstrukcji samochodowych. Płyn hamulcowy DOT 5.1 charakteryzuje się niską lepkość, wysoką temperaturę wrzenia oraz bardzo dobrą trwałość, która, przynajmniej w teorii, jest wyższa niż w przypadku DOT 4 i DOT 4 LV.
Płyn do układu hamulcowego DOT 5.1
DOT-5.1 to syntetyczny płyn hamulcowy produkowany na bazie eterów glikolowych, poliglikoli alkilowych i estrów poliglikolowych. Posiada w swoim składzie inhibitory zapobiegające korozji metalowych elementów hamulcowych, a także niwelujące utlenianie płynu w wyższych temperaturach. Płyn hamulcowy DOT 5.1 charakteryzuje się doskonałą temperaturą wrzenia na mokro i na sucho, co gwarantuje bezpieczne hamowanie nawet po wchłonięciu pewnej ilości wilgoci przez dłuższy okres eksploatacji układu hamulcowego. Jest to możliwe dzięki specjalnym pochłaniaczom wilgoci, które pozwalają na zminimalizowanie tworzenie się pęcherzyków pary.
Płyn DOT 5.1 został stworzony z myślą o hydraulicznych układach hamulcowych i sprzęgłowych pojazdów samochodowych oraz motocykli, których instrukcja obsługi zaleca stosowanie płynu hamulcowego klasy DOT-5.1.
Właściwości płynu hamulcowego DOT 5.1:
- posiada znak bezpieczeństwa B
- jest w pełni mieszalny i zamienny z innymi płynami typu DOT3 i DOT4
- spełnia wymagania normy obowiązującej w Polsce PN-C-40005:2002, a także norm międzynarodowych - FMVSS 116 DOT5.1, SAE J 1703, ISO 4925
- posiada Certyfikat Zgodności ITS Warszawa
- zapewnia bardzo dobre parametry użytkowe
- zwiększa skuteczność i bezpieczeństwo hamowania
- wydłuża żywotność całego układu hamulcowego
- ma uniwersalne zastosowanie
Płyny hamulcowe DOT 5.1 są, a przynajmniej miały być z założenia, odpowiednikami olejów silnikowych long life, przez co ich wymiana powinna następować nie co 2, a co 3 lata. W praktyce jednak może to oznaczać dokładnie to samo, z czym mamy do czynienia w przypadku olejów silnikowych, a więc teoria nigdy nie idzie w parze z praktyką. Na wszelki wypadek zaleca się w ich przypadku zachowanie interwałów wymiany typowych dla płynów DOT 4. Będzie to o wiele bezpieczniejsze rozwiązanie. W końcu chodzi o hamulce.
Zastosowanie płynu DOT 5.1:
- układy hamulcowe wymagające zastosowania płynu hamulcowego DOT 5.1, DOT 4 lub DOT 3
- układy hamulcowe z systemem ABS
Zalety DOT 5.1
- płyn jest neutralny dla uszczelek
- posiada działanie antykorozyjne
- zapewnia optymalną lepkość, która ułatwia cyrkulację w układach hamulcowych z systemami antyblokującymi koła
- eliminuje ryzyko wystąpienia korka parowego
- oferuje bardzo dobre właściwości smarujące i antykorozyjne
- przedłuża żywotność układu hamulcowego
Płyn hamulcowy do zadań specjalnych
Płyn do układu hamulcowego DOT5.1 doskonale nadaje się do układów hamulcowych zaprojektowanych pod płyny syntetyczne. Preparat został opracowany specjalnie do samochodów sportowych wymagających posiadania wysoce skutecznego układu hamulcowego i generujących ekstremalnie wysoką temperaturę płynu podczas pracy układu. DOT-5.1 zapewnia bezpieczeństwo i wysoką wydajność hamowania nawet w najtrudniejszych warunkach. Jego temperatura wrzenia wynosi powyżej 260°C, a punkt zamarzania w granicach -55°C.
Dla uzyskania optymalnej wydajności płynu nie należy mieszać go z żadnym innym płynem, a układ hamulcowy nie może posiadać zabrudzeń i zostać poprawnie odpowietrzony. Układ hamulcowy powinien zostać zaopatrzony w odpowiednią ilość płynu, zgodnie z instrukcją obsługi i konserwacji samochodu.
Co ważne, nie należy mieszać DOT-5.1 z płynami klasy DOT-5 na bazie silikonowej. Płyn powinien być przechowywany w oryginalnych, szczelnie zamkniętych opakowaniach z zabezpieczeniem przed dostępem wilgoci.
Zapraszamy do iParts.pl po płyny hamulcowe DOT 5.1 renomowanych producentów, których cena jest prawdopodobnie najniższą na rynku!