Zbiorniczek płynu hamulcowego

Płyn hamulcowy to jeden z podstawowych i najważniejszych płynów eksploatacyjnych w każdym samochodzie. Jego jakość oraz odpowiedni poziom w układzie hamulcowym ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Płyn hamulcowy stosowany w hydraulicznych systemach hamulcowych, w zależności od modelu samochodu oraz rodzaju układu hamulcowego, jest w stanie przenieść ciśnienie o mocy dochodzącej do 10 MPa.

W standardowym układzie hamulcowym płyn generuje siłę naciskową na tłoczki znajdujące się w zaciskach hamulcowych. Dociskają one klocki do powierzchni roboczej tarcz hamulcowych, umożliwiając tym samym bezpieczne zatrzymanie rozpędzonego samochodu. Im ciśnienie płynu hamulcowego jest większe, tym skuteczniejszy jest nacisk płynu na tłoczki, a co za tym idzie, efektywniejsza siła hamowania.

Aby układ hamulcowy w samochodzie mógł sprawnie i prawidłowo funkcjonować, musi posiadać odpowiednią ilość płynu hamulcowego. Wycieki, pęknięcia lub jakiekolwiek uszkodzenia mechaniczne przewodu hamulcowego, w którym znajduje się płyn, prowadzą do uniemożliwienia zatrzymania samochodu. Pojawia się bowiem wówczas tzw. efekt miękkiego pedału hamulcowego. Aby tego uniknąć, należy systematycznie monitorować poziom płynu hamulcowego w układzie. Można tego dokonać poprzez zbiorniczek płynu hamulcowego, który zazwyczaj umieszczony jest pod maską, w komorze silnikowej.  Odpowiedni poziom płyny hamulcowego powinien mieścić się na skali zbiorniczka pomiędzy wartością minimum i maximum. Kontroli poziomu płynu hamulcowego należy dokonywać przynajmniej co 1000 km.

Zbiorniki płynu hamulcowego są najczęściej wykonane z tworzywa sztucznego i zostają osadzone na pompie hamulcowej zasilającej dwa obwody hamulców. Te z kolei posiadają czujniki sygnalizujące ubytek płynu w którymś z obwodów. Najczęściej zbiorniczek płynu hamulcowego składa się z dwóch komór wyposażonych dodatkowo w połączenie zapewniające prawidłowy przepływ płynu hamulcowego pomiędzy komorami w stanach ustalonych oraz ograniczające przepływ dynamiczny podczas hamowania. Jedna z komór zbiornika posiada otwór wlewowy oraz korek wyposażony w łącznik elektryczny współpracujący z pływakiem. Dostępne są również zbiorniki dwukomorowe, w których każda z tych komór posiada oddzielny łącznik oraz pływak.

Najpopularniejsi producenci

Zbiornik płynu hamulcowego JP GROUP
Zbiornik płynu hamulcowego ATE
Zbiornik płynu hamulcowego ORIGINAL IMPERIUM
Zbiornik płynu hamulcowego METZGER
Zbiornik płynu hamulcowego VAICO
Zbiornik płynu hamulcowego HERTH+BUSS ELPARTS
Zbiornik płynu hamulcowego TOPRAN
Zbiornik płynu hamulcowego VEMA