Wybierz markę:
Promocje
Zaciski hamulcowe w iParts.pl!
Tarcze hamulcowe są stosowane we współczesnych samochodach od przeszło 50 lat. Wypierają one skutecznie hamulce bębnowe i jeszcze przez długi czas będą najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi o samochodowe układy hamulcowe. Podstawowymi elementami hamulców tarczowych są zaciski hamulcowe, których podstawowym zadaniem jest utrzymywać i dociskać w prawidłowym ułożeniu klocki hamulcowe. Mamy dla Ciebie największą ofertę elementów układu hamulcowego do każdej marki oraz modelu samochodu, w tym także zaciski hamulcowe pochodzące od renomowanych producentów.
Zacisk hamulcowy w samochodzie
Pierwsze tarczowe układy hamulcowe pojawiły się w światowej branży motoryzacyjnej za sprawą sportów motorowych. W tarcze i zaciski hamulcowe został po raz pierwszy wyposażony Jaguar C startujący w 1953 roku w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Jednak pierwsze hamulce tarczowe zostały opatentowane już w 1902 roku przez firmę Lanchester. Pierwszym seryjnym samochodem wyposażonym w przedni zacisk hamulcowy oraz tarcze był Citroen DS. zaprezentowany w 1955 roku. Sześć lat później na ulice wyjechał Mercedes SE, który był pierwszym autem posiadającym zarówno przedni, jak i tylny zacisk hamulcowy. Obecnie hamulce tarczowe to już standard we współczesnych samochodach, przynajmniej na przedniej osi.
Sposób działania zacisków hamulcowych
Zacisk hamulcowy to integralna część każdego hamulca tarczowego, który obecnie jest najpopularniejszym rozwiązaniem jeśli chodzi o systemy hamulcowe na świecie. Zaciski hamulcowe są zamontowane na stałe do zwrotnicy koła, a w ich wnętrzu znajdziemy klocki hamulcowe. Sposób działa hamulców tarczowych jest bardzo prosty. Tarcza to element czynny, ponieważ jest przymocowana do piasty na sztywno i obraca się wraz z kołem. Elementem biernym są klocki hamulcowe umieszczone w zacisku. Zacisk hamulca jest przymocowany na stałe do zwrotnicy koła. Znajdujące się w nim klocki stanowią elementy cierne w liczbie co najmniej dwóch po obu stronach tarczy. Naciskając pedał hamulca, następuje wysunięcie się tłoczka hamulcowego, który dopycha klocki do tarczy. Na skutek siły tarcia energia kinetyczna samochodu zmienia się w energię cieplną. Tłok dociska najpierw jeden klocek do tarczy, a następnie obudowa zacisku porusza się w przeciwną stronę, dociskając drugi klocek.
Zazwyczaj zaciski hamulcowe wykonane są z żeliwa (zaciski pływające). Odstępstwem od reguły są samochody luksusowe lub sportowe, gdzie zastosowane są zaciski stałe. Zaciski pływające mają nieco gorsze parametry niż zaciski stałe, m.in. źle znoszą wysokie temperatury i duże naciski, jednak są o wiele tańsze w produkcji. Z tego też powodu w większości aut znajdziemy właśnie zaciski żeliwne, które do codziennego użytku wystarczają w 100%.
Typowe usterki zacisków hamulcowych w samochodzie
Elementy układu hamulcowego ulegają eksploatacyjnemu zużyciu. O ile z wymianą klocków oraz tarcz hamulcowych nie ma zazwyczaj większych problemów, o tyle awarie zacisków hamulcowych mogą powodować m.in. wycieki płynu hamulcowego. Trudne warunki pracy mogą powodować przegrzewanie oraz korozję zacisków. Objawem uszkodzenia zacisków hamulcowych może być ściąganie samochodu podczas hamowania w jedną stronę, czego przyczyną jest zazwyczaj zatarcie zacisków w przednim lub w tylnym hamulcu. Problem może stanowić również poluzowanie się śrub w prowadnikach zacisku, co przekłada się na niewłaściwą pracę klocków hamulcowych. Uszkodzony zacisk hamulcowy może powodować nie tylko ściąganie auta na jedną stronę podczas hamowanie, ale również mogą pojawić się drgania pedału hamulca lub koła kierownicy.
Popularni producenci zacisków hamulcowych
- Brembo
- TRW
- Bosch
- A.B.S.
- ATE
- Mapco
- Textar
- Vaico
- Delco Remy
- Budweg Caliper
- Aisin
W iParts.pl można znaleźć pełną gamę zacisków hamulcowych do niemal wszystkich modeli samochodów. Jeśli interesuje Cię tani zacisk hamulcowy, lecz w najwyższej jakości wykonaniu, wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie podaj model, rocznik oraz wersję silnikową swojego samochodu. Nasz system zrobi resztę.
Powiązane kategorie produktowe
- pojedyncze części zacisku hamulcowego
- tarcze hamulcowe
- klocki hamulcowe
- płyn hamulcowy
- bęben hamulcowy
- szczęki hamulcowe
Wszystkie oferowane przez nas zaciski hamulcowe są fabrycznie nowe i posiadają pełną gwarancję producenta (12 lub 24 miesięcy). Z naszej strony zapewniamy najwyższą jakość wszystkich dostępnych produktów, fachową pomoc techniczną przy wyborze odpowiednich elementów oraz natychmiastową realizację zamówienia.
Polecane akcesoria do układu hamulcowego:
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Własnoręczna regeneracja zacisku hamulcowego z użyciem zestawu naprawczego
- Awarie i wymiana prowadnicy zacisku hamulcowego
- Wypadanie sworznia prowadzącego z zacisku hamulca. Czy dbałość o grubość klocków pozwoli nam uniknąć regeneracji zacisków?
- Elektryczne zaciski hamulca postojowego. W jaki sposób działają, jak są zbudowane i co najczęściej się w nich psuje?
- Element, bez którego mocowanie zacisków oraz klocków hamulcowych byłoby po prostu niemożliwe
- Malowanie zacisków hamulcowych. Kiedy się na nie zdecydować, jaką metodę malowania wybrać i od czego należy zacząć?
- Jak wymienić szczęki oraz bębny hamulcowe i czy można to zrobić samemu?
FAQ
Najprostszą metodą jest obserwowanie czy działa on prawidłowo. Jeżeli klocek hamulcowy jest zużyty nierównomiernie, tarcza hamulcowa mocno się nagrzewa w czasie jazdy, słyszymy pisk podczas hamowania to warto by było zainteresować się tym, czy nasz zacisk jest w pełni sprawny. Są to dość popularne objawy zablokowanego tłoczka, który ogranicza ruch klocka w zacisku.
W większości wypadków tak. Może to oznaczać zablokowanie się zacisku na jednym z prowadnic. Warto wtedy rozebrać zacisk i sprawdzić czy powierzchnia prowadnic nie jest zniszczona oraz czy nie dostały się tam żadne zanieczyszczenia. Zacisk jest elementem wykonanym z aluminium, które podczas korozji znacznie zwiększa swoją objętość, co może prowadzić do zablokowania prowadników.
Prowadnice są najbardziej delikatnymi elementami całego zacisku i bardzo nie wiele potrzeba, by zostały one zablokowane. Warto pamiętać o tym, by posiadały one odpowiednie uszczelki oraz były odpowiednio nasmarowane. Również wybór smaru jest tutaj ważny. Na prowadniki działa wysoka temperatura, prawidłowym wyborem będzie np. smar miedziany, który odporny jest na wysokie temperatury.
Tak. Możliwa jest regeneracja zacisku. Można znaleźć nawet gotowe zestawy do regeneracji zacisków, na które składają się różnego rodzaju uszczelnienia i elementy gumowe. Problem pojawia się wtedy, gdy dochodzi do rozszczelnienia się zacisku lub zerwania jednego z gwintów się w nim znajdujących.
Tak. Kluczowe jest dobranie zamiennika, który idealnie będzie odpowiadał specyfikacji producenta samochodu. Zaciski można wymieniać pojedynczo. Po wymianie pamiętajmy o odpowietrzeniu układu oraz sprawdzeniu działania wymienionego zacisku.
W naszym sklepie internetowym oferujemy szeroki wybór zacisków hamulcowych do wielu modeli aut, w tym aut i zwiększonej fabrycznie mocy i wyposażonych w niestandardowe układy hamulcowe. Ceny zacisków hamulcowych zaczynają się już od 10 zł, a kończą na kwotach rzędu 1400 zł.