Wał korbowy silnika

Wał korbowy to część silnika tłokowego, która odpowiedzialna jest za zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego tłoków na ruch obrotowy. Czasem nazywana jest także wałem wykorbionym, ale zwykle wał silnika tłokowego, a więc takiego, który nas dotyczy, określa się mianem wału korbowego. Wał korbowy złożony jest z takich elementów jak czopy główne, czopy korbowe, przeciwciężar, tarcza koła zamachowego czy ramię łączące czopy. Najczęściej wały korbowe produkuje się ze stali, rzadziej ze specjalnie odlewanych wałów żeliwnych (żeliwo sferoidalne lub perlityczne).

Forma wału korbowego w dużej mierze zależy od układu i liczby cylindrów, a także kolejności zapłonu. W przypadku wału korbowego stosowanego przy silnikach spalinowych, wykorzystuje się specjalne drążenia, w których pod ciśnieniem tłoczony jest olej. Dzięki temu, miejsce ma smarowanie panewek stopy korbowodu a także czopów głównych wału. Trochę inaczej jest w przypadku silnika dwusuwowego smarowanego mieszankowo – tu wał korbowy jest pełny i dzielony tak, aby możliwe było zainstalowanie łożysk tocznych przy czopach głównych i korbowych.

Obciążenia wału korbowego

Wał korbowy silnika musi radzić sobie z ogromnymi przeciążeniami, którym jest poddawany podczas pracy. Przenoszone są przez niego siły, które powstają w wyniku spalenia mieszanki paliwa w cylindrach, która w wypadku silników doładowanych przy pomocy sprężarki może wynosić nawet pięć ton na jeden tłok. Dodatkowo musi mierzyć się on z siłą bezwładności. Oprócz tego dochodzą takie czynniki jak ogromna prędkość oraz wysoka temperatura, czy znaczne siły odśrodkowe. Te wszystkie czynniki mają wpływ na wytrzymałość wału korbowego.

Uszkodzenia wału korbowego zdarzają się niezwykle rzadko, jednak w określonych sytuacjach dochodzi do tego. W takim wypadku jesteśmy zmuszeni do regeneracji lub wymiany wału korbowego silnika na nowy. Jest to element stosunkowo prosty w budowie, jednak wykonany ze specjalistycznych materiałów, przez co koszt jego zakupu jest bardzo wysoki.

Powody zniszczenia wału korbowego

Głównymi powodami uszkodzenia wału korbowego mogą być problemy ze smarowaniem jego poszczególnych elementów. Jeśli olej nie zapewni odpowiedniego smarowania to elementy znacznie mocniej trą o siebie, wycierają się i powodują luzy, co z czasem przekłada się na powstanie awarii. Właśnie dlatego wały korbowe wymagają stosowania odpowiedniego i zgodnego z zaleceniami producenta oleju silnikowego. Tylko wtedy wytworzony zostanie film smarny, a elementy będą miały odpowiedni poślizg, a tarcie wynikające z pracy części zostanie skutecznie zredukowane.

Objawy uszkodzonego wału korbowego

Wał korbowy możemy uznać za uszkodzony w sytuacji, kiedy pojawiają się na nim luzy. Jeśli podczas znacznego obciążenia silnika, słyszymy głuche stuki wydobywające się z dolnej części naszej jednostki napędowej, z okolic miski olejowej to może oznaczać, że pojawił się luz pomiędzy panewkami i czopami wału korbowego lub na jego łożyskowaniu. W jednym i drugim wypadku potrzebna jest interwencja mechanika oraz szybka naprawa. Musimy to wykonać możliwie jak najszybciej, ponieważ zignorowanie tego problemu może doprowadzić do obrócenia się panewek i zniszczenia naszego silnika.

Popularni producenci wałów korbowych silnika

  • Japanparts
  • Ashika
  • NPS
  • Trucktec
  • TEDGUM

W naszym sklepie znajdziesz szeroki wybór tanich wałów korbowych silnika. Są to produkty pochodzące od renomowanych producentów oferujących ceny najwyższej jakości. Sprawdź szczegóły oferty i dołącz do grona zadowolonych klientów.

Powiązane kategorie produktowe

Sprawdź pozostałe, powiązane kategorie części odpowiednich dla silnika swojego samochodu. Przypominamy, że przy zakupach powyżej 399zł wysyłka jest gratis.

Najpopularniejsi producenci

Wał korbowy IPSA
Wał korbowy ET ENGINETEAM
Wał korbowy JAPANPARTS
Wał korbowy JAPKO
Wał korbowy ASHIKA
Wał korbowy NPS
Wał korbowy FAST

FAQ

Jaką rolę pełni wał korbowy?

Zadaniem wału korbowego jest zamiana ruchu posuwisto zwrotnego, na obrotowy. Jest to bardzo istotne zadanie, ponieważ w klasycznym silniku znajdują się tłoki. Dzięki spalaniu mieszanki paliwa oraz powietrza są one wprawiane w ruch. Jest to jednak ruch posuwisto zwrotny, który nie jest w stanie rozpędzić naszego pojazdu. Dopiero za pomocą wału korbowego, a następnie sprzęgła, skrzyni biegów i półosi moment obrotowy generowany przez jednostkę napędową może trafić na koła.

Gdzie znajduje się wał korbowy w samochodzie?

Wał korbowy zlokalizowany jest w dolnej części silnika spalinowego. Jest on niewidoczny i niedostępny bez rozebrania dołu jednostki napędowej, a przynajmniej bez zdjęcia miski olejowej. Jego fragment wystaje natomiast z bloku silnika i montowane jest do niego koło pasowe, które napędza pasek klinowy i uruchamia cały osprzęt motoru. Do wału korbowego przymocowane są tłoki, a w bloku silnika montowany jest na specjalnych łożyskach i wytrzymałych elementach nośnych.

Jakie są objawy usterki wału korbowego?

Jako że wał korbowy jest jednym z najważniejszych i podstawowych elementów całej jednostki, to objawy jego usterki mogą być różne. Do najpopularniejszych zaliczamy m.in. nierównomierną pracę silnika, problem z uruchomieniem jednostki, pogorszoną kulturę pracy, wycieki w okolicach uszczelniaczy wału, a także nieprzyjemne stuki oraz drgania, które nasilają się po dodaniu gazu. Warto pamiętać, że wał jest jednym z najtrwalszych elementów całego silnika, jednak może z czasem ulec zniszczeniu.

Ile kosztuje nowy wał korbowy?

Ceny wałów korbowych mogą być bardzo różne i często zależą od tego, do jakiego silnika oraz modelu samochodu są one przeznaczone. Koszt zakupu wału jest przeważnie dość wysoki i może wahać się w granicach kilku tysięcy złotych. W ofercie naszego sklepu internetowego znajdziecie Państwo wiele wałów korbowych, które pochodzą od renomowanych producentów i dostępne są w bardzo konkurencyjnych cenach. Serdecznie zapraszamy do zakupów na iParts.pl!

Czy da się sprawdzić stan wału korbowego?

Najskuteczniejszym sposobem na sprawdzenie stanu wału korbowego jest rozebranie silnika, wyjęcie wspomnianego elementu i dokładna weryfikacja. Warto pamiętać, że nowoczesne jednostki napędowe są zbudowane bardzo precyzyjnie, więc istotną rolę mogą odgrywać nawet mikroskopijne uszkodzenia lub skrzywienia. Do pełnej diagnostyki wału korbowego warto więc wykorzystać specjalistyczne narzędzia oraz rozwiązania, a przede wszystkim powinniśmy bazować na wiedzy i doświadczeniu specjalistów.