Tłumik drgań skrętnych
Drgania skrętne w samochodowych układach napędowych objawia się najczęściej hałaśliwą pracą podzespołów układu przeniesienia napędu (np. uderzenia i klekotanie zębów kół zębatych), czego efektem może być szybsze ich zużycie. Aby temu zapobiec wykorzystuje się wielostopniowy tłumik drgań skrętnych.
O tym, że drgania skrętne w układzie przeniesienia napędu można skutecznie ograniczyć wiedziano już w latach 30-tych XX wieku. Chciano tego dokonać poprzez zmniejszenie sztywności skrętnej występującej na połączeniu silnika ze skrzynią biegów. Dziesięciolecia zajęło zaprojektowanie i zbudowanie tłumika drgań sprzęgła w celu wyeliminowania drgania w sprzęgle.
Przyczyny pojawiania się drgań skrętnych są różne. Najczęściej dochodzi do nich na skutek zmian momentu obrotowego w wyniku nierówności przyspieszeń kątowych zapłonu w poszczególnych cylindrach. Inną przyczyną mogą być zmiany obciążenia układu w wyniku dynamicznego przyspieszenia pojazdu, a także zmiany równomierności przekazywania momentu przez sprzęgło.
Tłumik drgań sprzęgła zazwyczaj zużywa się w wyniku starzenia tego elementu. Można to zaobserwować na powierzchni gumowej, gdzie pojawiają się pęknięcia oraz innego rodzaju uszkodzenia mechaniczne. Zużyty lub uszkodzony tłumik generuje hałas oraz wibracje przenoszone na karoserię pojazdu. Często takie objawy są podobne do tych, które pojawiają się w momencie uszkodzenia podpory silnika.
W przypadku pojawienia się podobnych objawów do tych przedstawionych powyżej, należy udać się do specjalistycznego warsztatu samochodowego i dokonać wymiany zużytych elementów na nowe. Sklep iParts.pl posiada w swojej ofercie wysokiej jakości tłumiki drgań skrętnych, które rozwiążą problem z hałaśliwą pracą elementów układu przeniesienia napędu.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Tłumiki drgań skrętnych w tarczach sprzęgła. Do czego służą, dlaczego się psują i jak można je naprawić?
- Sprzęgło zaczęło się ślizgać? Jak rozpoznać, że to właśnie sprzęgło i co zrobić, kiedy pojawi się ten problem?
- Zamarznięte sprzęgło i skrzynia biegów. Czy to w ogóle możliwe? Jak się uchronić przed tego typu problemami?
- Kiedy sprzęgło przestaje się wysprzęglać. Jak rozpoznać nadchodzące problemy? Co je powoduje i jak należy sobie z nimi radzić?
- Sprzęgło DSG, jego budowa i działanie. Ile kosztuje wymiana sprzęgła w skrzyni DSG?
- Koniec mechanicznego połączenia pedału ze sprzęgłem?
- Dlaczego sprzęgło hałasuje? Co może być przyczyną głośnej pracy sprzęgła i w jaki sposób należy w takich przypadkach postępować?