Kategorie

Części do sterowania silnikiem

Układ rozrządu elementy sterowania silnikiem, które umożliwiają odpowiednie synchronizowanie ruchów elementów jednostki napędowej. Jest to więc niejako złożony system zarządzania pracą silnika mający wpływ na jej wydajność oraz skuteczność. Każda niedokładność w jego pracy może spowodować nierówną pracę silnika lub w skrajnych przypadkach doprowadzić do jego zniszczenia.

Obecnie wyróżniamy kilka rodzajów rozrządu. Pierwszym rodzajem jest rozrząd tłokowy stosowany w silnikach dwusuwowych, rozrząd tłokowo-zaworowy, który znajduje zastosowanie w dużych silnikach wolnobieżnych oraz najpopularniejszy i najczęściej wykorzystywany rozrząd zaworowy, który działa w nowoczesnych silnikach spalinowych czterosuwowych. Ten ostatni możemy również podzielić według umiejscowienia wałka rozrządu. Opisywane są one za pomocą następujących symboli: OHV, OHC, DOHC. OHV oznacza silnik, w którym wałek rozrządu steruje zaworami znajdującymi się w głowicy przy użyciu popychaczy. OHC to rozwiązanie bazujące na wałku napędzanym przez koło zębate oraz pasek lub łańcuch rozrządu. DOHC natomiast jest wersją OHC dedykowaną dla silników wyposażonych w dwa wałki rozrządu. Najczęściej takie rozwiązanie spotykane jest w popularnych silnikach o 4 cylindrach i 16-tu zaworach.

Najpopularniejszym podziałem układów sterowania silnikiem samochodowym jest podział ze względu na rodzaj połączenia wałków i rolek. Najpopularniejszy w tym wypadku jest pasek, natomiast istnieją rozrządy wykorzystujące łańcuchy. Różnicą pomiędzy tymi rozwiązaniami jest trwałość. Pasek rozrządu powinniśmy wymieniać co około 60-70 tysięcy kilometrów, natomiast w wypadku łańcucha producenci nie przewidują dokładnego dystansu pomiędzy wymianami. Często sięga on blisko 200 tysięcy kilometrów, jednak kierowca musi regularnie sprawdzać jego stan i w razie potrzeby wymienić łańcuch na nowy.

Rozpoznanie oraz diagnozowanie usterek napinacza paska

Napinacz odgrywa bardzo ważną rolę. Jego zadaniem jest odpowiednie naciągnięcie paska, tak by nie uległ on zerwaniu, ale jednocześnie by nie ślizgał się po rolkach. W jednym i drugim wypadku mogłoby dojść do uszkodzeń rolek lub nawet elementów, które są przy jego pomocy napędzane. Możemy wyróżnić kilka podstawowych objawów uszkodzeń napinacza paska. Są to rdzawe ślady lub widoczne pęknięcia, zużycie łożyska koła pasowego, hałas napinacza, nadmierne drgania oraz utrata właściwości sprężyny. By prawidłowo zdiagnozować napinacz powinniśmy go wyjąć z naszego samochodu. Takie części do sterowania silnikiem muszą znosić znaczne siły, które długotrwale na nie działają więc każda usterka lub wada powinna być usuwana jak najszybciej.

Zawory silnikowe

Zawory silnikowe są elementami sterowania silnikiem. Znajdują się w głowicy silnika i odpowiedzialne są za właściwy przepływ ładunku oraz spalin. Można wyróżnić dwa rodzaje zaworów: ssące oraz wydechowe. Te pierwsze wpuszczają ładunek powietrza lub mieszanki paliwa i powietrza do komory spalania, natomiast zawory wydechowe w momencie spalenia mieszanki otwierają się i pozwalają wyrzucić sprężony gaz poza cylinder, skąd trafia on do kolektora wydechowego. Są to niewielkich rozmiarów elementy, które jednocześnie poddawane są znacznym siłom. Muszą być również wykonywane z ogromną dokładnością i precyzją ponieważ każdy błąd ma realny wpływ na pracę silnika.

Najpopularniejsi producenci elementów sterowania silnikiem

  • Ruville
  • Meyle
  • Kamoka
  • INA
  • kraft
  • Gates

W naszym sklepie internetowym znajdziesz części do sterowania silnikiem pochodzące od renomowanych producentów, których produkty znane są i cenione wśród klientów z całego świata. Sprawdź ofertę już dziś!

Jeśli szukasz części do sterowania silnikiem samochodowym to oferta sklepu internetowego iParts.pl powinna być dla Ciebie bardzo interesująca. Znajdziesz tutaj szeroki wybór części zamiennych do wszystkich modeli samochodów. Zapraszamy do zakupów!