Rolka kierunkowa i prowadząca paska wielorowkowego

Pasek wieloklinowy w samochodzie często uznawany, zwłaszcza przez laików, za mało istotny element silnika, tak naprawdę odgrywa w nim kluczową dla całego układu napędowego rolę. Jest to element eksploatacyjny i nierzadko dochodzi do jego niewielkich, lecz z punktu mechanicznego znaczących uszkodzeń. Szczególnie kapryśna potrafi być rolka kierunkowa paska klinowego wielorowkowego, która odpowiada za prawidłowe prowadzenie paska.

Napinacze i rolki paska wieloklinowego w samochodzie

Najnowsze konstrukcje silnikowe są wyposażone w specjalne samonapinacze, które w sposób automatyczny dociągają pasek wieloklinowy do odpowiedniego poziomu naprężenia, który jest wymagany w danym modelu auta. Napinacz to mechanizm zapewniający takie naprężenie paska, a także zapobiegający jego ślizganiu się po kole napędowym.

Mechanizm napinacza jest zbudowany z kilku elementów, lecz tym podstawowym jest bez wątpienia rolka prowadząca pasek wielorowkowy, nazywana również rolką kierunkową napinacza. To ona odpowiada w głównej mierze za prawidłowe naciągnięcie paska rozrządu oraz maksymalne zredukowanie powstających podczas pracy silnika wibracji. To ona również utrzymuje pasek klinowy na odpowiednim torze pracy. Im rolka prowadząca pasek wieloklinowy zapewnia większy kąt opasania, tym możliwa jest lepsza zdolność do przenoszenia dużych obciążeń silnika. W tym przypadku powierzchnia styku paska z kołem pasowym zwiększa się analogicznie do kąta opasania.

Rolki kierunkowe paska klinowego wielorowkowego są najczęściej wykonywane ze stali lub tworzywa sztucznego (np. poliamidu). Mogą one być zarówno gładkie, jak i uzębione, w zależności od potrzeb oraz konstrukcji silnika. Rolki mają w swoim wnętrzu umieszczone jedno- lub dwurzędowe łożyska ze zwiększoną ilością smaru.

Typowe usterki rolek prowadzących paska wieloklinowego w samochodzie

Rolka prowadząca pasek wielorowkowy odpowiada w zasadzie za sprawność całego układu napędu osprzętu silnika. Wszelkie jej awaria mogą być bardzo problematyczne i wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Uszkodzona rolka może doprowadzić do wciągnięcia paska do układu rozrządu i tym samym jego całkowitego zablokowania. W konsekwencji konieczny będzie gruntowny remont jednostki napędowej. Należy również pamiętać, że rolka, podobnie jak inne elementy układu przenoszenia napędu jak pasek czy koła pasowe, ulega z czasem wycieraniu na skutek wykonywanej pracy. Wówczas konieczna jest natychmiastowa wymiana zużytych elementów na nowe.

Popularni producenci rolek kierunkowych paska wieloklinowego

  • Meyle
  • Febi Bilstein
  • INA
  • SKF
  • Topran
  • SWAG
  • Optimal
  • Ashika

W iParts.pl znajdziesz najlepszej jakości, a jednocześnie tanie rolki kierunkowe dostarczane przez sprawdzonych i godnych zaufania producentów osprzętu silnikowego. Posiadamy największa ofertę części samochodowych na rynku. Skorzystaj z naszej wyszukiwarki. Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.

Jeśli rolki kierunkowe paska klinowego wielorowkowego, to tylko sklep iParts.pl! Gwarantujemy profesjonalną obsługę, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia.

Najpopularniejsi producenci

Rolka kierunkowa i prowadząca RUVILLE
Rolka kierunkowa i prowadząca OPTIMAL
Rolka kierunkowa i prowadząca KM International
Rolka kierunkowa i prowadząca CAFFARO
Rolka kierunkowa i prowadząca MAXGEAR
Rolka kierunkowa i prowadząca GATES
Rolka kierunkowa i prowadząca AUTEX
Rolka kierunkowa i prowadząca IPD
Rolka kierunkowa i prowadząca BTA