Czytaj o przekładniach kierowniczych i pompach wsp

Przekładnia kierownicaPrzekładnia kierownicza odpowiedzialna jest za przenoszenie ruchu obrotowego koła kierownicy na specjalny mechanizm zwrotniczy, a w dalszej kolejności na koła pojazdu. W zdecydowanej większości samochodów, za proces ten odpowiedzialna jest zębatkowa przekładnia kierownicza, która często nazywana jest także maglownicą. Oprócz zębatkowej przekładni kierowniczej, w pojazdach montowane są także przekładnie ślimakowe, ze ślimakiem globoidalnym oraz przekładnie śrubowo-kulowe.

Na czym polega działanie zębatkowej przekładni kierowniczej? W dużym uproszczeniu, praca przekładni oparta jest o zazębiające się koła zębate. Co ciekawe, przekładnie kierownicze są bezobsługowe – oznacza to, że w trakcie eksploatacji auto nie będą wymagały ingerencji kierowcy, aż do momentu ich uszkodzenia. Pompa wspomaganiaMaglownice posiadają smar stały, odpowiedzialny za minimalizację oporów ruchu całego mechanizmu. Zębatkowe przekładnie kierownicze mogą być stosowane wyłącznie w samochodach z zawieszeniem niezależnym.

Pompa wspomagania stanowi jeden z podstawowych elementów układu wspomagania we współczesnych samochodach. Pracuje ona cały czas, niezależnie od tego, czy w danym momencie wykonywany jest ruch kierownicą. Jeżeli chodzi o samochody osobowe, to tutaj wyróżniamy dwa główne rodzaje układu wspomagania kierownicy – hydrauliczne oraz elektryczne. W hydraulicznych układach wspomagania, pompa napędzana jest za pośrednictwem paska klinowego lub paska klinowego wielorowkowego. Wewnątrz pompy znajduje się wirnik, który obraca się na łopatkach. Wśród wad hydraulicznego układu wspomagania z pewnością należy wymienić zwiększony poziom zużycia paliwa, nawet o 0,5 litra na każde pokonane 100 km. Awaria pompy wspomagania najczęściej kończy się wymianą tej części na nową. Elektryczny układ wspomagania samochodu jest znacznie oszczędniejszy, w porównaniu z hydraulicznym. Uzyskiwana z alternatora energia jest wystarczalna do zasilania całego układu, co nie odbija się aż tak znacznie na wynikach spalania naszego pojazdu. Eliminacja układu hydraulicznego sprawia, że elektryczny układ wspomagania jest mniej skomplikowany, co przekłada się na zwiększoną prostotę działania, a dodatkowo zajmuje o wiele mniej miejsca w samochodzie i jest tańsze w produkcji. Czynniki te sprawiają, że jest to zdecydowanie najczęściej stosowany układ wspomagania we współcześnie produkowanych autach osobowych.