Wybierz markę:
Sterowniki i moduły zapłonu
Układ zapłonowy w samochodzie inicjuje całą jego pracę. Odpowiada on za uruchomienie samochodu oraz kontrolę pracy silnika. Budowa układu zapłonowego to układanka wielu małych części, z listy których na uwagę zasługuje moduł zapłonowy. Aby pojazd mógł w ogóle ruszyć z miejsca, zapłon musi być w pełni sprawny. Jego ewentualna awaria może prowadzić nawet do samozapłonu silnika.
Moduł zapłonowy w samochodzie
Podstawowym zadaniem modułu zapłonowego jest przełączanie prądu elektrycznego pierwotnego cewki zapłonowej poprzez ograniczenie napięcia i prądu pierwotnego w trakcie normalnej pracy, a także w przypadku awarii (na przykład zwarcia) zapobiega przegrzaniu cewki.
Sterownik zapłonowy stanowi element układu elektronicznego samochodu, w którym cewka zapłonowa łączy się czasowo z masą za pomocą tranzystorów o dużej mocy. Cewka zapłonowa i moduł sterujący nagrzewają się podczas pracy, dlatego też elementy te znajdują się w takich miejscach, aby możliwe było skuteczne odprowadzanie ciepła. Może to być umiejscowienie np. na chłodzącym użebrowanym radiatorze lub bezpośrednie mocowanie do nadwozia samochodu w środku przedziału silnikowego, gdzie nadwozie samochodu będzie pełnić rolę radiatora. Dawniej moduł zapłonu był niezależnym elementem całego układu. We współczesnych samochodach jest on zintegrowany z cewką zapłonową lub sterownikiem silnika. Elektroniczne sterowniki zapłonowe cechuje duża powtarzalność określania momentu zapłonu przez cały czas eksploatacji.
W mechanicznych rozwiązaniach regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu, moduł zapłonu współdziałający z wirującym rozdzielaczem zapłonu w pewnych warunkach pracy silnika nie zawsze umożliwia precyzyjne określenie momentu zapłonowego. Statyczne układy zapłonowe nie posiadając tego problemu, a ich zastosowanie zapewnia optymalny zapłon w każdych warunkach pracy jednostki napędowej.
Praca sterowników zapłonowych stosowanych w układach statycznych w celu określenia optymalnego momentu zapłonu opiera się na tzw. mapach zapłonu, które stanowią trójwymiarowy wykres. Mapa zapłonu pokazuje zależności kąta wyprzedzenia zapłonu w funkcji obciążenia i prędkości obrotowej silnika. Dane te są zapisuje jednostka sterująca układu zapłonowego.
Mapę zapłonu opracowuje się na podstawie wyników badań i testów jednostek napędowych dysponujących zapłonem iskrowym. W silnikach benzynowych o wtrysku jedno- i wielopunktowym moduł zapłonowy jest zintegrowany ze sterownikiem jednostki. Dokładne określenie momentu zapłonu wyznaczane jest na podstawie działania czujników, których zadaniem jest zbadanie warunków pracy jednostki napędowej.
Popularni producenci sterowników zapłonu
- Era
- Hella
- Magneti Marelli
- Bosch
- Meat&Doria
- Beru
- SWAG
- Vemo
- Febi Bilstein
- Hitachi
Interesuje Cię sterownik zapłonu o najlepszych dostępnych obecnie na rynku parametrach technicznych? Wybierz markę samochodu z powyższego zestawienia, następnie model i rocznik, a na końcu podaj wersję silnikową swojego auta. Nasz system znajdzie w kilka sekund to, czego szukasz.
Moduły zapłonowe czołowych światowych producentów dostępne w sklepie iParts.pl to najlepsza relacja ceny do jakości produktu na polskim rynku. Wszystkie dostępne produkty są fabrycznie nowe i posiadają gwarancję producenta. Zapewniamy profesjonalną obsługę techniczną, pomoc w doborze odpowiednich części na każdym etapie zakupów, najniższe ceny oraz szybką realizację zamówienia.
KLIENCI, KTÓRZY KUPILI TEN PRODUKT, KUPILI RÓWNIEŻ
Powiązane kategorie produktowe
Baza wiedzy
- Świece i przewody zapłonowe: skąd się bierze iskra?
- Ile kosztuje wymiana świec zapłonowych i żarowych u mechanika w 2023 roku? Jakie są ceny tych usług w warsztatach samochodowych?
- Jak działa układ zapłonowy, czyli świece, przewody, cewki i pozostałe części
- Szarpanie silnika na LPG. Dlaczego samochód szarpie podczas jazdy na gazie? Co najczęściej jest przyczyną tego typu problemów?
- Uszkodzony przekaźnik świec żarowych. Jakie daje objawy i jak można to naprawić?
FAQ
Moduł zapłonowy odpowiada za regulację natężenia prądu oraz kąta wyprzedzenia zapłonu w tranzystorowych układach zapłonowych z wykorzystaniem czujnika Halla lub sensora indukcyjnego. Moduł zapłonowy pozwala na rozdział napięcia w nowoczesnych układach zapłonowych z rotacyjnym rozdziałem wysokiego napięcia. Jego podstawowym zadaniem jest zainicjowanie procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach jednostki napędowej w chwili właściwego położenia tłoka w konkretnym cylindrze.
Moduł zapłonowy to układ elektroniczny. Dawniej stanowił on niezależny element, natomiast dziś moduł jest najczęściej zintegrowany z cewką zapłonową lub sterownikiem silnika (w silnikach benzynowych o wtrysku jedno- i wielopunktowym). Elektroniczne sterowniki zapłonu cechu powtarzalność określania momentu zapłonu przez cały czas eksploatacji. W przypadku mechanicznej regulacji kąta wyprzedzenia zapłonu moduł sterujący współpracujący z wirującym rozdzielaczem zapłonu w pewnych warunkach pracy jednostki napędowej nie zawsze pozwala na precyzyjne określenie momentu zapłonu.
Sterownik zapłonowy jest elementem układu elektronicznego samochodu, w którym cewka zapłonowa łączy się czasowo z masą za pomocą tranzystorów o dużej mocy. Cewka zapłonowa oraz moduł sterujący znajdują się najczęściej na użebrowanym radiatorze lub są bezpośrednio zamocowane do nadwozia samochodu w środku przedziału silnikowego (nadwozie pełni rolę radiatora). Elektroniczny sterownik zapłonu charakteryzuje się wysoką powtarzalnością określania momentu zapłonu przez cały czas eksploatacji.
Praca sterowników zapłonowych wykorzystywanych do określenia optymalnego momentu zapłonu bazuje na tzw. mapach zapłonu, które stanowią trójwymiarowy wykres. Mapa zapłonu obrazuje zależności kąta wyprzedzenia zapłonu w funkcji obciążenia oraz prędkości obrotowej silnika. Dane te gromadzi i archiwizuje jednostka sterująca układu zapłonowego. Mapa zapłonu powstaje na podstawie wyników badań i testów silników o zapłonie iskrowym. W silnikach benzynowych o wtrysku jedno- i wielopunktowym moduł zapłonowy jest zintegrowany ze sterownikiem jednostki.
Koszt naprawy modułu zapłonowego waha się w przedziale od 24 PLN do nawet 450 PLN. Średni koszt takiej usługi wynosi 84 PLN. Należy jednak pamiętać, że na ostateczną cenę usługi wpływają różne czynników, w tym m.in. marka i model samochodu, poziom skomplikowania koniecznych do przeprowadzenia prac czy też lokalizacja podzespołów wymagających wymiany lub naprawy. Do całkowitej ceny realizacji usługi należy doliczyć również ewentualne części zamienne.