Krzyżaki wałów napędowych

Krzyżak wału napędowegoPomimo tego, że krzyżak wału napędowego uważany jest już za przestarzałe rozwiązanie, to jest ono nadal chętnie stosowane we współczesnych samochodach. Krzyżaki wałów napędowych to przeguby asynchroniczne, które łączą ze sobą wał przekazujący oraz wał odbierający moment obrotowy. Dzięki temu powodują one okresową zmianę prędkości obrotowej wału odbierającego moment obrotowy dwukrotnie podczas jednego obrotu.

Krzyżak wału montuje się najczęściej w wałach napędowych, które przekazują moc z silnika znajdującego się z przodu samochodu na tylną oś, a także w sytuacji odwrotnej, gdy silnik zamontowany jest z tyłu auta i przekazuje napęd na przednią oś samochodu. Krzyżak wału napędowego to rozwiązanie o wiele bardziej wydajne niż przeguby homokinetyczne, ponieważ są w stanie przenosić znacznie większy moment obrotowy na napędzaną oś.

Przegub krzyżakowy to prosta konstrukcja łącząca dwa wały i tkwiąca w ich widełkach. Krzyżak jest osadzony na łożyskach, najczęściej igiełkowych, które od zewnętrznej strony widełek są zabezpieczone przed wypadnięciem za pomocą pierścieni. Dostępne są krzyżaki ze szczelnie zamkniętymi konstrukcjami, w których nie ma możliwości wymiany smaru oraz innych elementów.

Krzyżaki wału napędowego to bardzo wytrzymałe konstrukcje, będące w stanie sprawnie działać nawet po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów. Jednak nadmierna i intensywna eksploatacja, szczególnie w samochodach sportowych oraz terenowych, może znacznie skrócić ten dystans. Najczęściej o awarii krzyżaka świadczy stukanie dochodzące spod podwozia. Szczególnie słychać je podczas przyspieszania i zwalniania. Mogą pojawić się również wibracje przy określonej prędkości. Zdarzają się również przypadki pęknięcia krzyżaka. Z taką sytuacją spotykają się zazwyczaj kierowcy terenówek, którzy nie oszczędzają swoich aut podczas pokonywania bezdroży Do uszkodzeń krzyżaka wału dochodzi najczęściej w wyniku uszkodzenia łożysk, utraty smarowania lub korozji. Bez względu jednak na to, jakie objawy zużycia krzyżaka w samochodzie zaobserwujemy, niezbędna jest wizyta w serwisie naprawczym i wymiana zużytych elementów na nowe lub ich regeneracja.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą sklepu internetowego iParts.pl i zakupu wysokiej jakości krzyżaków wału napędowego po atrakcyjnych cenach rynkowych!

Polecane akcesoria do napędu koła:

Najpopularniejsi producenci

Krzyżak wału napędowego LÖBRO
Krzyżak wału napędowego FAST
Krzyżak wału napędowego FAG
Krzyżak wału napędowego MEYLE

FAQ

Jakie są ceny krzyżaka wału napędowego?

W sklepie można znaleźć szeroki wybór krzyżaków wału napędowego. Części te przeznaczone są do różnych samochodów i pochodzą od różnych producentów, co za tym idzie ceny również się nieco różnią. Krzyżak wału napędowego kosztuje w granicach 100 do 150 zł.

Jakie są objawy uszkodzonego krzyżaka wału napędowego?

Podstawowym objawem jest nieprzyjemny dźwięk pochodzący spod podłogi samochodu w momencie, kiedy mocno dodajemy lub ujmujemy gazu. Charakterystyczny stuk w tym momencie świadczy o luzach na krzyżaku.

Stukanie podczas wciśnięcia pedału gazu w aucie z tylnym napędem, co może być powodem?

Powodem może być uszkodzony krzyżak. Jest to element ogólnie odporny na zużycie oraz inne zniszczenia, jednak przy większych przebiegach oraz w podczas intensywnego użytkowania napędu może dojść do jego zniszczenia.

Co się stanie jeśli nie wymienię krzyżaka na czas?

Mocno zużyty krzyżak może powodować znaczne wibracje podczas jednostajnej jazdy z równomierną prędkością. W skrajnych przypadkach może dojść do jego zerwania. Wtedy napęd zostanie rozłączony.

Czy dam radę samodzielnie wymienić krzyżak wału napędowego?

Wymiana krzyżaka jest dość skomplikowana, a sam proces powinien zostać zakończony wyważeniem wału. Oznacza to, że powinniśmy wymianę zlecić specjalistom, którzy posiadają odpowiednie doświadczenie oraz narzędzia do takiej operacji.

Jak sprawdzić czy na krzyżaku wału napędowego pojawił się luz?

Do zweryfikowania, czy na krzyżaku pojawia się luz wystarczy podnieść auto na podnośniku i spróbować poruszyć jedną częścią wału. Jeśli ze strony krzyżaka usłyszymy stukanie, a w dodatku luz będzie zauważalny, to znaczy że krzyżak nadaje się do wymiany.